Jak wynika z raportu eventowego 2015 przygotowanego przez redakcję Magazynu Galerie Handlowe, w ubiegłym roku w centrach handlowych na terenie całego kraju zorganizowano ponad 5800 eventów. Ich liczba, ale także szeroki zakres tematyczny oraz wykorzystywane narzędzia marketingowe robią wrażenie. Sprawiają jednak również, że obiektom handlowym coraz trudniej jest się wyróżnić w tym zakresie wśród konkurencji. O tym jak przygotować udany event, który pomoże wypromować najemców i zapadnie w pamięci klientów opowiada Piotr Wawrzynów, dyrektor kreatywny agencji Fabryka Idei, ekspert i konsultant w dziedzinie strategii działań marketingowych oraz sprzedażowych.
Fabryka Idei może się poszczyć już 15-letnim doświadczeniem w zakresie event marketingu. Czy w Pana ocenie w tym czasie branża eventowa bardzo się zmieniła?
Zdecydowanie. Branża eventowa podlega nieustannym, bardzo dynamicznym zmianom. Bardzo cieszy mnie m.in. zwiększenie ilości i podwyższenie standardów organizowanych w Polsce eventów. Z drugiej strony, duża liczba organizowanych wydarzeń w galeriach handlowych sprawia, że zainteresowanie nimi maleje. Kiedyś było mniej galerii i mniej eventów, więc każdy chętnie w nich uczestniczył. Dzisiaj organizator musi walczyć o uwagę odbiorców, wykorzystując różnego rodzaju narzędzia komunikacji i dodatkowe elementy. W 2016 roku coraz bardziej liczy się kreatywność i interaktywność wydarzeń promocyjnych, która zwiększa szansę na sukces eventu.
Z jakimi centrami handlowymi mieli już Państwo okazję współpracować przy organizacji eventów?
Współpracowaliśmy w zasadzie z każdym rodzajem centrów handlowych – z tymi dużymi, i tymi małymi; z tymi zarządzanymi przez jednego właściciela, i z tymi kierowanymi przez międzynarodowe firmy zarządzające. O rodzaju i charakterze eventów, które organizujemy dla galerii handlowych, w głównej mierze decyduje ich strategia marketingowa oraz cele ilościowe i jakościowe jakie mają do osiągnięcia. Pracujemy nad dobrym scenariuszem, nietuzinkową scenografią, skuteczną promocją i oprawą PR & Social Media. Nasz doświadczony zespół produkuje całe wydarzenia: przygotowuje projekty graficzne, zapewnia gwiazdy, współpracuje z najemcami i ich centralami oraz montuje technikę. Wszystkie eventy realizujemy kompleksowo i profesjonalnie, oczywiście dostosowując naszą ofertę do potrzeb klientów i najemców.
Wspomniał Pan, że konkurencja w zakresie event marketingu jest obecnie bardzo duża. Jak zatem wyróżnić się wśród konkurencji?
Najważniejsza jest niewątpliwie oryginalna idea, pomysł, który jednocześnie będzie dostosowany do ogólnej strategii marketingowej centrum i pomoże zrealizować cele klienta. Ilość możliwych form realizacji eventu jest właściwie nieograniczona i zależy tylko i wyłącznie od kreatywności. Moim zdaniem, skuteczne jest wprowadzenie do programu wydarzenia elementów edukacyjnych i takich, które zagwarantują zdobycie nowych doświadczeń. Dobrze zrobiona kampania eventowa powinna wzbudzać zainteresowanie, angażować, kreować aurę dobrej zabawy i edukować.
Trzeba także mieć świadomość dualizmu klienta – w galeriach handlowych są to zarówno odwiedzający (klienci indywidualni), jak też najemcy. Warto więc pamiętać o tym, by zaoferować określone korzyści dla obu grup.
Czy do organizacji atrakcyjnego eventu potrzebny jest duży budżet marketingowy czy ciekawe wydarzenia można zorganizować również mniejszym nakładem finansowym?
Budżet przedsięwzięcia determinuje bardzo wiele. Odpowiedni budżet daje możliwość zatrudnienia gwiazd oraz zastosowania odpowiednich technologii i sprzętu, gwarantując tym samym sukces wydarzenia. Niemniej jednak, organizacja angażującego eventu małym nakładem finansowym też jest możliwa. Grunt to niepowtarzalny pomysł oraz komunikacja z grupą docelową.
A jakie wydarzenia cieszą się obecnie największym zainteresowaniem odwiedzających galerie handlowe?
Z mojego doświadczenia, największym zainteresowaniem cieszą się koncerty i występy gwiazd czy też akcje prosprzedażowe z gwarantowaną nagrodą. Zawsze dobrze się sprawdzają także eventy typu talent show oraz eventy ekologiczne i kulinarne. Dobrze jak uczestnik eventu ma możliwość zdobycia nowego doświadczenia oraz dobrej zabawy.
Przy organizacji eventu centrum handlowe musi jednak pamiętać również o tej drugiej grupie odbiorców, czyli o potrzebach najemców.
To prawda. Współpraca z najemcami jest elementem bardzo ważnym, ale też trudnym, gdyż często ośrodki decyzyjne sklepów (zwłaszcza sieciowych) znajdują się poza galerią.
Głównym celem wszystkich najemców, niezależnie od rodzaju i wielkości sklepu bądź punktu usługowego, jest wzrost poziomu sprzedaży. Aby ten cel zrealizować, zawsze sugerujemy, by w ramach akcji eventowej najemcy przygotowali też specjalną ofertę dla klientów galerii, bądź jakieś nagrody. Jeśli nie jest to możliwe, najemcy mogą zaangażować się też w inny sposób – na przykład, poprzez wydelegowanie jednego ze swoich pracowników do udziału w evencie jako eksperta z danej dziedziny.