E-commerce napędza tradycyjny handel

2019-01-14 | 09:00

Jak przyznaje Anna Dafna, Deputy CEO, Atrium Poland Real Estate Management Sp. z o.o., rok 2018 był okresem dynamicznych inwestycji dla Atrium. Zakończona została rozbudowa trzech warszawskich centrów handlowych z portfolio firmy: Atrium Promenada, Atrium Targówek i Atrium Reduta. Do dyspozycji klientów oddano jeszcze w okresie przedświątecznym kilkanaście tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni GLA.

To w sumie prawie 80 nowych salonów i sklepów w nowych konceptach handlowych, a także 50 nowych marek, w tym takich, których nie było dotąd w Polsce. Co ważne, naszą ofertę zakupową łączyliśmy z nowym strefami gastronomicznymi i miejscami, gdzie można spędzać jakościowo wolny czas z rodziną i przyjaciółmi. Atrium nabyło również kultowe warszawskie domy towarowe Wars Sawa Junior. Zgodnie z naszą strategią biznesową skupiamy się na polskim i czeskim rynku, głównie w dużych aglomeracjach.

Jeśli chodzi o polski rynek, to na pewno głównym czynnikiem wpływającym na jego rozwój był wprowadzony zakaz handlu w niedzielę i święta. Wszystkie podmioty związane z retail’em musiały się dostosować do nowych warunków prowadzenia biznesu. Ale Polska nie jest wyjątkiem. W Izraelu zakaz handlu obowiązuje w soboty, w Niemczech i Norwegii w niedziele, w Brazylii w niedziele do czternastej. Te ograniczenia nie zagrażają branży. Zwłaszcza, że konsumenci zmieniają swoje zachowania. Przykładem są Polacy, którzy częściej robią teraz zakupy w piątki, soboty i poniedziałki. Przy mniejszej liczbie dni pracy najemcy odnotowują większe obroty.

Drugi ważny element, który coraz wyraźniej będzie wpływał na naszą branżę, to dynamiczny rozwój e-commerce. Moim zdaniem e-commerce napędza tradycyjny handel. W sklepach stacjonarnych klienci mogą zobaczyć towar, mieć kontakt z zespołem sprzedawców reprezentującym markę. Tak tworzy się więź i klaruje wizerunek marki. Kolejną korzyścią jest to, że punkt sprzedaży pełni też coraz częściej rolę magazynu. Na integracji kanałów online i offline korzysta również e-handel. Potrzebuje on świadomości marek, a tę tworzy się przez fizyczny kontakt z produktami.

W Polsce udział e-commerce przekracza 6 proc. rynku, w Czechach jest to aż 13-15 proc. Mimo dużej popularności handlu cyfrowego w tym kraju, sklepy stacjonarne mają się coraz lepiej w centrach dogodnie zlokalizowanych w ośrodkach miejskich, o dominującej pozycji w swoich regionach. W naszym centrum w Pradze, znajdującym się obok stacji metra, wynajmujemy 100 proc. powierzchni. Kolejni najemcy czekają na dostępne powierzchnie. Mamy wzrosty rok do roku. Nie obawiam się więc wpływu e-commerce, nawet jeśli wymaga to z naszej strony proaktywnego i kreatywnego podejścia w stałym dopasowywaniu naszej roli i oferty w zmieniającym się środowisku.

Ostatnim elementem, powiązanym bezpośrednio z poprzednimi, jest zahamowanie liczby inwestycji w budowę nowych centrów handlowych. Zastępuje je zwiększanie atrakcyjności istniejących centrów poprzez ich rozbudowę, przebudowę, podwyższanie jakości wspólnych powierzchni, zwiększanie atrakcyjności stref rozrywkowych i zwiększanie oferty poza zakupowej – różnorodnego i jakościowego spędzania czasu wolnego.  

Tagi: Anna Dafna Atrium
Oceń artykuł:

Źródło: Atrium

Zobacz także

E-commerce napędza tradycyjny handel

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.