Efektywność kluczem do sukcesu. Odmrażamy budżety marketingowe

2020-08-06 | 09:00

Pandemia i związane z nią zamrożenie gospodarki postawiło firmy przed koniecznością ograniczenia wydatków na marketing. To była trudna decyzja, szczególnie, gdy marketing dla większości z nich był głównym motorem napędowym dla wzrostu sprzedaży - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Hanna Świątek, Business Integration Manager, Admetrics

Jakie decyzje podjąć w temacie odmrażania budżetów marketingowych, jak zdecydować, które kanały marketingowe wstrzymać, a w które inwestować być może nawet w większym nakładzie budżetowym? Odpowiedzią są oczywiście narzędzia i dane analityczne, ale również analiza i obserwacja w jaki sposób wybuch epidemii zmienił zachowania konsumentów oraz ich zwyczaje zakupowe.

Gdy stajemy przed wizją ograniczenia budżetu na marketing, najpierw warto sięgnąć po dane i ocenić dotychczasową efektywność prowadzonych działań marketingowych. Skupimy się wyłącznie na marketingu internetowym, ponieważ łatwiej jest ocenić jego efekty przez pryzmat sprzedaży i rozwoju biznesu. Kluczowy tu będzie m.in. dostęp do Google Analytics czyli narzędzia, które często jest niedoceniane a dostarcza wielu ważnych i rozwojowych optymalizacyjnie informacji.

Z Google Analytics dowiemy się m.in. o trendach odwiedzin na stronach ofertowych/produktowych, współczynniku odrzuceń, liczbie i źródle odwiedzin na poszczególnych stronach, zaangażowaniu użytkowników, ilości nowych i powracających, poziomie konwersji/revenue (jeżeli dotyczy to e-commerce) itd. Kiedy dodatkowo „zderzymy” te dane  z posegmentowanymi  kanałami komunikacji, z których pozyskaliśmy użytkowników  i ocenimy ich najbardziej efektywne zachowania, to będziemy mogli stworzyć dedykowany plan działania dla najbliższej kampanii, która zdecydowanie osiągnie wyższą efektywność przy niższym nakładzie budżetowym.                           

Zaoczędzony nakład budżetu  warto wtedy przeznaczyć na trendy, które  aktualnie dyktuje rynek. Dziś wygrywają firmy, które cały łańcuch wartości - od reklamy, przez sprzedaż i obsługę klienta przeniosły w całości do internetu ale wiemy, że nie każdy model biznesowy można w 100% przenieść do online. Warto również zwrócić uwagę, że w okresie pandemii przede wszystkim przyspieszył proces przechodzenia do zakupów na urządzeniach mobilnych i korzystania z aplikacji a tym samym konsumpcji tego kanału komunikacji. Nawet jeżeli nie mamy sprzedaży online to warto ten kanał wykorzystać w planowaniu kampanii,  nie musimy mieć własnej aplikacji, aby korzystać z tego kanału komunikacji, możemy wybrać określone kategorie lub wskazać wybrane aplikacje i pojawiać się tam np. z notyfikacją push przy jednoczesnym geolokalizowaniu użytkownika i komunikacji na zasadzie „tu i teraz”.  W trakcie pandemii u wielu marketingowców pojawił się również impuls do tego, aby mimo wcześniejszych oporów natury organizacyjnej, sięgnąć po  wszelkie narzędzia do automatyzacji pozwalające usprawnić działanie i dotrzeć precyzyjnie do potencjalnego klienta przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Do tego typu rozwiązań należą m.in.: profilowanie behawioralne, komunikacja omnichannel, personalizacja, rekomendacje produktowe, AI & Machine Learning, Customer Value Management, przetwarzanie danych w czasie rzeczywistym, integracje,  analityka oraz optymalizacja.

W trakcie pandemii jak i po, kluczowa jest i będzie  sfera online, dzięki której możemy być cały czas blisko. Wzajemna obecność i każdy ciepły gest mają teraz olbrzymie znaczenie. Dlatego w swojej komunikacji powinniśmy stawiać na podkreślenie, że jesteśmy razem z naszym konsumentami, ale przede wszystkim precyzyjnie docierać do nich z komunikatem dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań wykorzystując kanał  który jest przez nich aktualnie najchętniej konsumowany.

Odmrażając budżety marketingowe i mając na uwadze efektywne ich zagospodarowanie, powinniśmy przede wszystkim:

  • skupić się na potrzebach klientów,
  • dokładniej obserwować obecne trendy,
  • wykorzystać automatyzację do zwiększenia efektywności komunikacji z klientami,    
  • podejmować decyzje oparte o dane i mierniki skuteczności,
  • skorelować te dane z posiadanym budżetem.

To właśnie teraz mamy największe pole do popisu na wdrożenie nowych rozwiązań marketingowych, pozwalających na skuteczniejszą optymalizację realizowanych działań i szlifowania wszystkich biznesowych niedoskonałości, ale niestety jednego złotego środka nie ma, trzeba każdy przypadek rozpatrywać indywidualnie.

Tagi: Admetrics Hanna Świątek
Oceń artykuł:

Fot: Admetrics Źródło: Admetrics

Zobacz także

Efektywność kluczem do sukcesu. Odmrażamy budżety marketingowe

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.