To, że na naszym rynku coraz trudniej o pracownika, dostrzegają nie tylko ekonomiści patrzący na wskaźniki makro. Na codzień z tym problemem mierzą się sieci handlowe. Jednym z rozwiązań może być system wzajemnych poleceń pracowniczych. Poprosiliśmy ekspertów Rady Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię w tej kwestii. Poniżej przedstawiamy komentarz Richarda Keena, CEO CityFit.
Problemy z zatrudnieniem, z którymi boryka się coraz więcej firm, wynikają z kilku czynników. Głównym jest sytuacja demograficzno-ekonomiczna i związana z nią niska stopa bezrobocia – zwłaszcza w sektorach takich jak IT czy handel. Z drugiej strony obserwujemy rosnące oczekiwania pracowników, którym nie każda firma jest w stanie sprostać. Do tego często dochodzą błędy popełniane przez firmy w procesie rekrutacji.
Atrakcyjne warunki finansowe i benefity pozapłacowe dzisiaj nie zawsze wystarczają. Obecnie pracownicy – zwłaszcza osoby z pokolenia Millenium – traktują firmę jako część swojego wizerunku, dlatego chcą utożsamiać się z jej wartościami. W tym kontekście employer branding przestaje być jedynie komunikacyjną modą, a staje się must have organizacji.
Niezmiennie ważne są perspektywy rozwoju kariery w strukturach organizacji. Pracownik, który widzi, że pracodawca stwarza mu szanse na rozwój, daje przestrzeń do awansu, a także promuje swoich ludzi (m.in. dając im pierwszeństwo przy obsadzaniu wolnych stanowisk poprzez rekrutacje wewnętrzne), z dużo mniejszym prawdopodobieństwem będzie szukał zatrudnienia w innym miejscu. Znaczenia nabierają również rozwiązania ułatwiające łączenie życia zawodowego z prywatnym, takie jak chociażby programy wspierające rozwój pozazawodowych pasji pracowników czy możliwość częściowej pracy zdalnej. I chociaż zwłaszcza to ostatnie stanowi pewne wyzwanie dla firm (m.in. w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa danych), jednak jest to trend, którego nie powinno się lekceważyć.
Najlepszymi ambasadorami pracodawcy zawsze będą aktualni pracownicy. Kandydat chętniej podejmie pracę w firmie rekomendowanej przez znajomego, a firma zwiększa swoje szanse na pozyskanie wartościowego pracownika. W tym kontekście programy wzajemnych poleceń są dobrym rozwiązaniem – zwłaszcza w organizacjach, w których inne metody rekrutacji nie przynoszą pożądanych efektów.
Zobacz pełen artykuł dotyczący systemu poleceń pracowniczych