Fenomen na skalę światową

2017-07-10 | 08:00

Firma Xiaomi została założona siedem lat temu przez Lei Juna. Od tamtej pory produkty można kupić głównie na kontynencie azjatyckim. Jednak od niedawna Polacy mają możliwość kupna telefonów, inteligentnych opasek i wielu innych produktów tej firmy w pierwszej tego typu strefie MiZone. O nowych technologiach i trendach zakupowych wypowiedział się Łukasz Łyżwy, Xiaomi Product Director w ABC Data.

Do tej pory w Polsce była prowadzona jedynie sprzedaż internetowa produktów marki Xiaomi. Co przekonało Państwa do otwarcia pierwszej strefy?

Strategia budowy kanału sprzedaży zakładała, aby w pierwszej kolejności skupić się na wprowadzeniu produktów Xiaomi do oferty sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży elektroniki i sprzętu IT. Niektóre wyspecjalizowane sieci działają tylko w internecie, inne mają także salony, więc od początku sprzedaż była prowadzona on-line i off-line.

Obrana strategia była bardzo skuteczna. Po zaledwie 9 miesiącach w segmencie sklepów oferujących przede wszystkich nowe technologie produkty Xiaomi mają 8-9 proc. udziałów, co plasuje markę wśród pięciu najchętniej wybieranych przez świadomych klientów. Uruchomienie Mi Zone tylko wzmocni dotychczasową pozycję. Strefa z produktami Xiaomi generuje coraz większe przychody i staje się bardzo mocnym punktem w naszym kanale sprzedaży.

Jak kształtują się prognozy na przyszłość? Czy klienci mogą liczyć na kolejne strefy z produktami marki Xiaomi?

Marka Xiaomi jest fenomenem na skalę światową. Stało się tak z kilku powodów. W odróżnieniu od konkurencji, produkty z logo Mi są współtworzone przez kilkumilionową rzeszę fanów marki. Oni współdecydują, jakie komponenty warto instalować w telefonach. Oni wybierają nazwy kolejnych innowacji. Oni wreszcie aktywnie uczestniczą w rozwijaniu oprogramowania. Dzięki temu marka, choć założona zaledwie siedem lat temu, staje się rozpoznawalna na całym świecie. Tak było w Polsce.

Kiedy we wrześniu ub. r. rozpoczynaliśmy budowę kanału sprzedaży, użytkownicy świadomi, interesujący się technologiami świetnie znali markę. Wiedzieli, że produkty z logo Mi są atrakcyjne cenowo i oferują wysoką jakość. Dzięki temu zarówno telefony, jak i akcesoria współtworzące Mi Ekosystem szybko stały się popularne i pożądane przez polskiego klienta.

Wspomniałem, że w segmencie sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży elektroniki i sprzętu IT Xiaomi ma 8-9 proc. udziałów, i to zaledwie po 9 miesiącach funkcjonowania oficjalnego kanału. A może być jeszcze lepiej, bo sukcesywnie poszerzamy ofertę Xiaomi o kolejne innowacyjne i atrakcyjne produkty. Jednocześnie planujemy kolejne strefy z marką Xiaomi.

Sklep w CH Arkadia pełni rolę showroomu, podobno nie wszystkie produkty można kupić w strefie. Jakie zatem dodatkowe funkcje pełni strefa?

 Xiaomi oferuje ponad 200 produktów. Zresztą niewykluczone, że za miesiąc przytoczona liczba będzie już nieaktualna, bo akcesoriów współtworzących Mi Ekosystem szybko przybywa.

Choćby z tego powodu zapewnienie całego portfolio jest trudne. Drugim czynnikiem determinującym wprowadzenie produktów do oferty jest konieczność dostosowania produktów do standardów unijnych. Jest jeszcze inne wyzwanie. Kiedy część producentów zastanawia się, co zrobić, by popyt nadążał za podażą, nam sen z powiek spędza popyt przerastający podaż. Po prostu produkty z logo Mi są bardzo popularne. Nie tylko w Polsce i Europie, ale na całym świecie.

W swojej ofercie posiadacie różnorodne produkty. Które z nich są kupowane najchętniej przez Polaków?

Największą popularnością cieszą się telefony. W grudniu, a więc tuż przed świętami, wśród trzech najczęściej kupowanych smartfonów był Xiaomi Redmi 3S. Dziś hitem rynkowym są Xiaomi Redmi 4A i Xiaomi Redmi 4X. Dużym zainteresowaniem cieszy się także Redmi Note 4.

Wśród akcesoriów największy popyt generuje m.in. przystawka telewizyjna Mi BOX 4K. Przystawka pozwala przenieść niemal całą zawartość telefonu na ekran telewizora. Dzięki temu na telewizorze możemy grać w tysiące gier lub oglądać wiele filmów, które udostępnia Google. Innymi słowy Mi BOX 4K potrafi zamienić nasz telewizor w multimedialne centrum rozrywki.

Dużą popularnością cieszą się także inteligentne opaski Mi Band 2. Nie jest to jednak zaskoczenie. Wg ostatnich danych IDC, Mi Band 2 jest numerem 1 na świecie. Równie chętnie Polacy sięgają po słuchawki i powerbanki. W każdym przypadku tajemnica sukcesu jest identyczna. Atrakcyjna cena i wysoka jakość.

Produkty marki Xiaomi są dostępne głównie na azjatyckim kontynencie. Jakie są różnice w polskich i azjatyckich trendach oraz tendencjach zakupowych?

Różnice są, i to naprawdę istotne. Skupmy się na segmencie telefonów. Najważniejszą różnicą między telefonami Xiaomi oferowanymi w autoryzowanych sklepach, a w sklepach spoza oficjalnego kanału sprzedaży jest obsługa pasma B20, które zapewnia dostęp do szybkiego internetu poza większymi aglomeracjami. Pasmo obsługują tylko telefony z autoryzowanych sklepów. I nie jest to zasługa oprogramowania, jak mylnie twierdzi część resellerów. Do tego potrzebny jest specjalny modem instalowany w trakcie produkcji. Coraz więcej klientów końcowych ma tego świadomość. Dlatego reseller, który nie jest częścią oficjalnego kanału sprzedaży, traci reputację i zaufanie wśród swoich potencjalnych klientów, jeśli twierdzi, że jego oferta spełnia unijne i polskie standardy.

Warto zwrócić uwagę także na inny fakt. Smartfony Xiaomi, które są kierowane do oficjalnego kanału sprzedaży, mają lepsze komponenty niż produkty sprzedawane na rynkach azjatyckich.  

Nie mniej ważną różnicą jest serwis i gwarancja. ABC Data zapewnia autoryzowanym sklepom nie tylko oryginalne komponenty, ale też know-how niezbędny przy serwisie. Resellerzy spoza oficjalnego kanału sprzedaży bagatelizują wymienione korzyści. Walczą o końcowego klienta niższą ceną produktu, który nie jest dostosowany do unijnych standardów, i który nie jest serwisowany z wykorzystaniem oryginalnych części w Polsce. Takie podejście jest krótkofalowe.

Partnerzy, którzy są częściej oficjalnego kanału, nie powinni jednak pozostawać bierni. Powinni za to prowadzić działania promocyjne skierowane do klienta końcowego. To się po prostu opłaca.  Widzimy, że ci, którzy są aktywni, nie tylko generują wielokrotnie większe przychody ze sprzedaży produktów z logo Mi, ale też budują trwałe relacje ze swoimi klientami, którzy wracają po kolejne innowacje Xiaomi stając się wielkimi fanami marki.  

Co stanowi dla Państwa największe wyzwanie na polskim rynku?

Wyzwaniem jest szary rynek, który tworzą firmy lub osoby sprowadzające z Azji produkty niedostosowane do unijnych regulacji. Na szczęście, coraz więcej osób ma świadomość, że bardzo niska cena nie jest przypadkowa, że produkt nie spełnia wszystkich norm, a serwis i gwarancja nie są egzekwowane.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: ABC Data

Fenomen na skalę światową

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.