Gdzie kończy się budżet, zaczyna się kreatywność

2018-02-07 | 09:00

Przeszli długą drogę przemiany z agencji reklamowej w marketingową. Dzięki temu, począwszy od procesu planowania, przez pomysł, a kończąc na realizacji są świadomi jakości i wartości świadczonych usług. Doskonale rozumieją współczesny rynek retail, bo to jeden z głównych obszarów, na którym działają. Ponadto są w stanie przy niewielkim budżecie zaplanować takie działania, aby na długo zapadły w świadomości klientów. O wyzwaniach na jakie codziennie napotykają rozmawiamy z Grzegorzem Skotarkiem i Krystianem Nowakowskim, założycielami Focus Agency.

Macie Panowie różne doświadczenia zawodowe, choć w znacznej mierze związane z budowaniem wizerunku i działaniami marketingowymi - czy założenie własnej agencji marketingowej było zwieńczeniem tych doświadczeń?

Doświadczenie w pracy w agencjach marketingowych zdecydowanie pomogło nam w zrozumieniu wielu procesów jakie w nich panują m.in. dotyczącymi relacji z klientami czy realizacji projektów. Pozwoliło nam to dostrzec pewne niedociągnięcia, które postanowiliśmy ulepszyć w naszej firmie tak by codzienna praca była przyjemnością zarówno dla naszych partnerów biznesowych, jak i nas samych. Jednak głównym powodem założenia własnej agencji była chęć spełniania marzeń i robienia w życiu tego, co się lubi w sposób, w jaki się chce.

Agencja Focus zajmuje się budowaniem profesjonalnego wizerunku firm, a część Państwa oferty skierowana jest do podmiotów sektora RETAIL, w tym centrów handlowych. Jaką wartość dodaną możecie Panowie zaproponować tego typu klientom?

Rynek retail jest jednym z trzech głównych obszarów, na których działamy. Ostatnio często spotykamy się z pytaniem od Klientów jaka jest wartość dodana wynikająca ze współpracy z nami i wtedy bez zastanowienia opowiadamy o naszym powstaniu, bo różni się ono od pozostałych agencji marketingowych. W głównej mierze dlatego, że jako założyciele Focus Agency wywodzimy się z kreacji, która stanowi podstawę efektywnego marketingu. Przeszliśmy długą drogę przemiany z agencji reklamowej w marketingową, ale jednego jesteśmy pewni - począwszy od procesu planowania, przez pomysł, a kończąc na realizacji jesteśmy świadomi jakości i wartości świadczonych przez nas usług. To, co w pierwszej kolejności zobaczy klient galerii handlowej to właśnie kreacja, a z tego się wywodzimy i dlatego też jesteśmy w stanie w pełni kontrolować i przyspieszać proces tworzenia kampanii reklamowych oraz efektywnie zarządzać nimi.

W jaki sposób Panów zdaniem obiekty handlowe powinny budować pozycję rynkową i kształtować świadomość klientów?

Pierwszą i niezwykle istotną rzeczą jest przeprowadzanie badań na temat grupy docelowej danego obiektu handlowego. Następnym etapem jest stworzenie spójnej, długofalowej strategii marketingowej, która zapadnie w świadomości Klienta. W dobie otaczających nas fake newsów coraz więcej odbiorców oczekuje od marek transparentności i autentyczności, stąd też planując różnego typu eventy powinniśmy myśleć o akcjach prospołecznych, lokalnych, które ocieplają wizerunek. Element serdeczności i angażująca komunikacja przełoży się na relacje i zaangażowanie Klientów, a tym samym na tworzenie więzi między nimi a marką danego obiektu handlowego.

Czy to wystarczy?

Nie. Równolegle do strategii on-site’owej powinniśmy budować pozycję w mediach społecznościowych i internecie. W tym przypadku mamy wiele różnych narzędzi do tworzenia komunikacji, które tworzą ze sobą układ powiązany. Dzięki analizie danych z Analytics i Facebook’a będziemy w stanie zbudować konkretną grupę docelową, do której precyzyjnie dotrzemy za pośrednictwem mediów społecznościowych w kampaniach remarketingowych.

Jak można określić dzisiejszego klienta centrów handlowych?

Dzisiejszy klient ma bardzo sprecyzowane oczekiwania, w których centra handlowe traktuje nie tylko jako miejsce zakupów, ale także spędzania czasu. Należy zatem pamiętać, że odpowiednio dobrany mix najemców, aranżacja przestrzeni w centrum oraz komunikacja będą sprzyjać codziennym wizytom konsumentów, nie tylko w celach zakupowych, ale także relaksu z rodziną i przyjaciółmi czy pracy. 

Czy w dobie dynamicznie rozwijającej się technologii i ciągłych zmian można planować długofalowe strategie komunikacyjne?

Uważamy, że konieczne jest planowanie zarówno strategii długo-, jak i krótkofalowych. Obydwa rodzaje strategii idą ze sobą w parze, tyle że krótkofalowe działania przyniosą szybszy efekt, a długofalowe większą rozpoznawalność marki.

Rynek centrów handlowych w Polsce jest bardzo nasycony. Obecnie powstaje coraz więcej obiektów handlowych o niewielkiej powierzchni i w coraz mniejszych miejscowościach. Budżety marketingowe takich obiektów są z reguły ograniczone. Czy uważacie Panowie, że da się zrobić dobry marketing przy niewielkim nakładzie środków na działania komunikacyjne?

Jak mówi stare powiedzenie: „Gdzie kończy się budżet, zaczyna się kreatywność” i coś w tym jest. Kosztuje to znacznie więcej pracy i wysiłku, ale oczywiście, że da się poprowadzić dobry marketing przy zdecydowanie mniejszym nakładzie środków na działania komunikacyjne i eventowe. Równocześnie, jeżeli wszystko się uda i wyjdzie tak jak tego chcemy, satysfakcja jest gwarantowana.

Co Panowie sądzicie na temat działalności eventowej centrów handlowych?

Zdecydowanie widać powtarzalności działań, które powoli przynoszą efekt znudzenia. Mowa tutaj chociażby o eventach kulinarnych czy tych współorganizowanych z Youtuberami, którzy oczywiście zwiększają jednorazowo wskaźniki footfallu, jednakże nie przynoszą wymiernych korzyści w dłuższej perspektywie. Pamiętajmy, że w dużej mierze fani Youtuberów to osoby w wieku 10-16 lat, które tak naprawdę nie są w stanie wygenerować dużych obrotów centrum.

Czy można w tym aspekcie zrobić jeszcze coś wyjątkowego? 

Możliwości jakie dają nam nowe technologie, aplikacje mobilne i streaming przyczyniają się do wyznaczania nowych trendów, dlatego też jesteśmy pewni, że już niedługo zobaczymy nowe i wyjątkowe działania podczas eventów. 

Centra handlowe coraz częściej zainteresowane są nowymi technologiami, ponieważ rosną w tym zakresie wymagania i oczekiwania klientów. Czy tradycyjne media będą sukcesywnie wypierane z działań komunikacyjnych?

Od prawie 10 lat chodzą plotki, że tradycyjne media odejdą w niepamięć i jak do tej pory nic takiego się nie stało. Oczywiście widać narastający trend nowych technologii, aplikacji mobilnych, coraz nowszych i bardziej precyzyjnych urządzeń, ale jeszcze sporo czasu przed nami nim zapomnimy o tradycyjnych mediach, które tak mocno walczą o swoją pozycję i także zmieniają technologie w swoich działaniach np. dzięki kreatywnym wydrukom wielkoformatowym. Umożliwia im to chociażby technologia druku 3D lub tagi NFC, które mogą być wykorzystane w różnorodny sposób. Obecnie najlepszym rozwiązaniem w działaniach komunikacyjnych będzie połączenie dwóch typów mediów: tradycyjnych i nowoczesnych. W tradycyjnych mediach w dalszym ciągu uda się stworzyć kreatywną reklamę odbiegającą od standardowych druków, a nowe media pomogą w doskonałym targetowaniu reklam do grupy docelowej.

Obecnie mówi się o nowej generacji obiektów handlowych, jakimi są galerie społecznościowe, w których znaczną rolę odgrywają usługi dodatkowe, nie posiadające swojego odpowiednika w sferze wirtualnej. Są one bardziej miejscem do spędzania wolnego czasu niż zakupów. Czy taki trend ma szansę się rozwinąć?

Tutaj trzeba obserwować millenialsów, dzięki którym rozpoczęła się transformacja obiektów handlowych w galerie społecznościowe. Wyznaczają oni standardy i mają bardzo sprecyzowane oczekiwania. W dzisiejszych czasach bardzo ważna w centrum handlowym jest rozrywka i relaks, możliwość spędzenia w nim czasu a tym samym dobrze dobrany tenant mix. Potwierdzeniem na rozwijający się trend i poszukiwanie przez klientów centrów handlowych miejsc spotkań poza sferą wirtualną jest prześledzenie jak duży sukces odniosła Hala Koszyki w Warszawie. Niebanalne miejsce spotkań, które patrząc na ilość klientów, pokazało, że brakuje takich miejsc. Czemu nie zrobić podobnie w galeriach handlowych?

Skąd czerpiecie Panowie pomysły i inspiracje do realizacji własnych działań?

Najlepsze pomysły przychodzą nam do głowy, wtedy kiedy śpimy. Wówczas trzeba się szybko wybudzić i zapisać na kartce co nam chodzi po głowie.  Inspiracji szukamy wszędzie - oglądamy, czytamy i śledzimy zarówno to, co się dzieje na rynku retail, jak i w całym marketingowym świecie. Jeśli dobrze znamy profil naszego odbiorcy, umiemy go pozytywnie zaskoczyć. 

A jakimi cechami osobowości charakteryzuje się zespół Focus Agency?

Charakter naszej firmy zakodowany jest w naszej nazwie. Focus to friendly, open-minded, creative, unique i smart i tacy właśnie jesteśmy.

Czy wymagają Panowie jakiś specjalnych umiejętności od swojego zespołu?

Tworząc zespół zawsze zwracamy uwagę na umiejętność komunikacji i nie mamy na myśli samego „dogadywania się” z resztą teamu, ale również umiejętność jasnego i zrozumiałego przekazywania komunikatów oraz aktywnego słuchania. Dodatkowo entuzjazm i energia do pracy - to powoduje zwiększenie kreatywności a zarazem efektywności pracy zespołu. 

Co stanowi dla Panów największe wyzwanie?

W naszej pracy największym wyzwaniem jest stworzenie czegoś nowego, czego jeszcze nie było i co zaskoczy klientów na rynkach, na których działamy. Należy pamiętać, że „nowe” nie jest jeszcze „sprawdzone”, dlatego zawsze staramy się przygotować wszystkie nasze propozycje dla klientów tak, by dostarczyć im przede wszystkim odpowiednią jakość realizowanych usług a co za tym idzie satysfakcjonujące wyniki zarówno ilościowe, jak i jakościowe.

Czy w dotychczasowej karierze pojawiły się oczekiwania, którym trudno było sprostać?

Oczywiście, ale w takich sytuacjach najtrudniejszym wyzwaniem najczęściej jest czas, którego nie da się zatrzymać. Na szczęście do tej pory możemy się tutaj pochwalić stu procentową skutecznością. 

A czego życzylibyście sobie Panowie w najbliższej przyszłości?

Dalszych wyzwań zawodowych i samych zadowolonych klientów. Energii do pracy i kreatywności nigdy nam nie brakuje.

Tagi: Focus Agency Grzegorz Skotarek Krystian Nowakowski
Oceń artykuł:

Źródło: Focus Agency

Zobacz także

Gdzie kończy się budżet, zaczyna się kreatywność

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.