Grupa PSB Handel S.A.: Zauważyliśmy zmianę zachowania klientów

2020-09-03 | 09:00

Decyzja rządu o nie zamrożeniu branży wykonawstwa i dystrybucji materiałów budowlanych na czas pandemii postawiła ją w bardzo uprzywilejowanej pozycji wobec innych sektorów gospodarczych. Warto zaznaczyć, że odmienną decyzję podjęto w wielu innych krajach Europy, zamykając place budów na długie tygodnie - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Mirosław Lubarski, Członek Zarządu Grupa PSB Handel S.A.

Możliwości dokonywania zakupów i wiosenny okres spowodowały wśród Polaków swoisty boom na remonty i prace wokół posesji. Znaczna część osób, która wróciła z zagranicy to fachowcy budowlani, nie dziwi więc, że wiele wolnego czasu przeznaczyli na zaawansowane prace domowe. To samo dotyczyło osób pracujących w formule tzw. home office.

W sektorze handlu materiałami do remontu, utrzymania domu i ogrodu szczególnie uprzywilejowane zostały placówki o powierzchni sprzedaży mniejszej niż 2 tys. mkw. – w przeciwieństwie do większych marketów DIY mogły one funkcjonować w weekendy. Należy zaznaczyć, że soboty są najważniejszymi handlowo dniami tygodnia w tej dziedzinie. Oczywiście czasowe ograniczenia ilości osób w sklepie – najpierw do 3 klientów na stoisko kasowe, później zmienione na parytet 15 m2 powierzchni na klienta i  2 godziny dziennie wyłącznie dla seniorów, ograniczyły znacząco efekty sprzedaży tych placówek, ale nie trwało to zbyt długo. Perturbacje organizacyjne związane z zasadami bezpieczeństwa klientów i personelu były podobne do tych, które wystąpiły  w innych placówkach handlowych.

W okresie pandemii sieć sklepów Mrówka i hurtownie PSB wprowadziły szybko możliwość rezerwowania i zamówienia produktów przez telefon oraz odebrania ich w bezpieczny sposób w sklepie lub skorzystania z transportu placówki. E-commerce w sieci PSB jest w końcowej fazie uruchamiania, i do tej pory, poza pojedynczymi marketami, nie został wykorzystany do funkcjonowania na szeroką skalę.

Zaobserwowaliśmy zmiany zachowania klientów – ilość transakcji nieco zmalała w stosunku do kwietnia i utrzymała się na podobnym poziomie w maju, w stosunku do  2019 roku, jednocześnie wzrosła znacząco wartość jednostkowych transakcji. To oczywisty rezultat bardziej przemyślanych zakupów, spowodowanych  względami bezpieczeństwa. W efekcie przychody w naszym kanale DIY wzrosły o kilka procent w kwietniu, i o kilkanaście, a nawet o ponad 20% w maju. Zauważalne są duże dysproporcje regionalne, dochodziły one do ponad 30% w różnych okresach i województwach, przy czym trudno o wyróżnienie jednoznacznych trendów. Wydaje się, że w mniejszych miastach i na wsiach wzrost sprzedaży wykazał większą dynamikę niż w ośrodkach dużych. Częściowo można to tłumaczyć zakazem handlu w soboty, w dużych marketach, które dominują w metropoliach. Trudno o prognozę popytu na materiały dla domu i ogrodu w kolejnych miesiącach – utrzymanie dotychczasowych trendów będzie można uznać za wielki sukces.

Kanał tradycyjny Grupy PSB (hurtownie i centra budownictwa Profi) obsługuje głównie rynek większych inwestycji budowlanych i wznoszenia obiektów mieszkalnych – tu dynamika sprzedaży jest wyraźnie słabsza, a w bardzo dużych miastach nawet lekko ujemna. To efekt wstrzymywania lub odkładania na później nowych inwestycji a także spowolnienia prac budowlanych spowodowanych czasowym wyjazdem pracowników z zagranicy (zwłaszcza Ukraińców).  Trwają oczywiście prace nad zakończeniem już rozpoczętych budów, podkreślić jednak należy, że w okresie I-IV rozpoczęto o niemal 13% mniej inwestycji mieszkaniowych, a w budownictwie na wynajem spadek ten przekroczył 15%. Również wyraźnie spada zapotrzebowanie na kredyty hipoteczne – to nie są optymistyczne przesłanki na nadchodzące miesiące. Możemy spodziewać się spadku popytu na materiały dla budownictwa w II półroczu i częściowo w przyszłym roku, lecz skali tego zjawiska nie sposób w tym momencie określić.

Tagi: Mirosław Lubarski PSB Handel S.A.
Oceń artykuł:

Fot: Grupa PSB Handel S.A. Źródło: Grupa PSB Handel S.A.

Zobacz także

Grupa PSB Handel S.A.: Zauważyliśmy zmianę zachowania klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.