Mijające 15 lat dla Galerii Olimp to czas wzmożonej pracy, zmian, które w wielu przypadkach wymusił ciągle zmieniający się rynek handlowy w Lublinie. Ten okres to również liczne modernizacje i udogodnienia, które pojawiały się w obiekcie, aby stać się jeszcze bardziej atrakcyjnym miejscem dla obecnych i przyszłych klientów. Jak podsumowuje ten czas przedstawiciel obiektu? Co było dla nich największym wyzwaniem, a co niekwestionowanym sukcesem? O szczegółach opowiedział Grzegorz Dębiec, prezes zarządu PHUT Transhurt Sp. z o.o. (właściciel i zarządca Galerii Olimp w Lublinie).
Mija 15 lat od otwarcia Galerii Olimp. Jaki to był czas dla obiektu?
Piętnaście lat temu otworzyliśmy pierwszy obiekt o charakterystyce galerii handlowej w Lublinie. Hala o powierzchni 10 tys. metrów kwadratowych stanęła na miejscu dotychczasowej giełdy spożywczo – przemysłowej ”Na Górce”. Początki funkcjonowania Galerii Olimp nie należały do najłatwiejszych.
Dlaczego?
Na początku należało przekonać nowych najemców centrum do słuszności inwestycji i prowadzania biznesu w tym miejscu. Niewątpliwie w znacznym stopniu pomogło wcześniejsze doświadczenie związane z prowadzeniem giełdy a także lokalizacja przy jednej z najważniejszych dróg dojazdowych do Lublina. Pomogła też determinacja do dalszego rozwoju centrum.
Co zatem okazało się największym sukcesem?
Największym sukcesem ostatniego piętnastolecia jest zatem fakt, iż przez kilkanaście lat nie tylko utrzymaliśmy się na rynku ale też to że dzięki ciągłemu rozwojowi i odważnym inwestycjom udało nam się stworzyć jedną z największych galerii handlowych we wschodniej Polsce. Oczywiście okres ten nie był wyłącznie pasmem sukcesów.
Która z porażek była najbardziej dotkliwa?
Nie zawsze udawało się podjąć współpracę z markami o jakie zabiegaliśmy, także część najemców zdecydowała się zakończyć współpracę z naszą galerią. Zdecydowaliśmy też o zakończeniu funkcjonowania Centrum Motoryzacyjno – Technicznego, które było jedynym kompleksem handlowym w branży motoryzacyjnej w Polsce, a która to decyzja nie spotkała się z uznaniem ze strony części klientów. Jednak patrząc na te piętnaście lat z perspektywy czasu trzeba przyznać, że udało nam się naprawdę dużo. Nie sądzę aby w 2000 roku ktokolwiek przypuszczał że niewielka lubelska firma będzie w stanie stworzyć aż tak duży kompleks handlowy.
Czym charakteryzuje się tenant mix Galerii Olimp?
Oferta Galerii Olimp charakteryzuje się przede wszystkim dużym zróżnicowaniem. Sklepy funkcjonujące w galerii oferują towar dla szerokiego profilu klienta, dzięki czemu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na różnorodne potrzeby nabywców. To co wyróżnia nas najbardziej to duża liczba butików prowadzonych przez lokalnych przedsiębiorców z ofertą dostosowaną do konkretnego odbiorcy. Są to nierzadko butki z autorskimi projektami lub współpracujące z projektantami mody. Dzięki temu Klienci mają pewność że znajdą dla siebie oryginalne kreacje a nie będą skazani wyłącznie na ofertę sklepów sieciowych. Galeria Olimp jest też centrum rodzinnym dlatego też ważną część oferty stanowią sklepy z ofertą dla dzieci i młodzieży. Obserwując zmiany na rynku centrów handlowych nie zapominamy też o niezwykle ważnej funkcji rozrywkowej galerii. Dzięki inwestycjom w ostatnich latach galeria zyskała między innymi duży kompleks kinowy, klub bilardowo – bowlingowi, największe w mieście centrum rozrywki dla dzieci a także nowoczesny klub fitness. Obecnie prowadzimy rozmowy z potencjalnymi najemcami, których marki z przyjemnością widzielibyśmy w naszym centrum. Już pod koniec kwartału klienci będą mogli skorzystać z oferty sklepu KiK – niemieckiej sieci sklepów odzieżowych. Reszta niech pozostanie na tą chwilę tajemnicą.
Jak Państwa zdaniem rynek centrów i galerii handlowych zmieniał się na przestrzeni ostatnich 5 lat i w którym kierunku podąża?
Rynek centrów handlowych charakteryzuje się w ostatnich latach natężoną konkurencyjnością. Widzimy to zwłaszcza w naszym mieście, gdzie w ostatnich latach powstały dwie duże galerie handlowe, a kolejne są w fazie budowy lub rozpoczęcia procesu inwestycji. To powoduje że niezwykle ważna stała się strategia wyróżnienia się na tle konkurencji. W związku z nasilającą się konkurencją centra handlowe szukają też możliwości bezpośredniej komunikacji z klientem głównie za pomocą nowych platform i systemów komunikacyjnych. Głos indywidualnego klienta jest coraz częściej brany pod uwagę w procesach inwestycji i przy formułowaniu strategii marketingowej centrum. Niewątpliwie w obecnych czasach konieczne jest stałe monitorowanie potrzeb nabywców i szybkie wdrażanie nowych rozwiązań. Dziś nie można nawet na chwilę stanąć w miejscu gdyż może okazać się że zmarnowanego czasu nie da się nadrobić.
Jakie innowacyjne działania, w ciągu ostatnich 15 lat działalności centrum udało się wdrożyć?
Na przestrzeni ostatniego piętnastolecia staraliśmy się wdrażać przede wszystkim innowacje mające poprawić funkcjonalność naszych obiektów handlowych. Dzięki tym inwestycjom centrum pokryte jest gęstą siecią schodów ruchomych i travelatorów, a także wind osobowych, ułatwiających dotarcie do obiektów osobom niepełnosprawnym. Zwłaszcza na początku działalności nie były one rzeczą oczywistą w obiektach tego typu na rynku lokalnym. Zdecydowaliśmy się też na budowę parkingu wielopoziomowego przez co klienci mogą dotrzeć na dowolny poziom galerii praktycznie pod swój ulubiony sklep. Ważną inwestycją była też budowa przeszklonej kładki, łączącej dwie części centrum, która dała możliwość poruszania się po całym kompleksie bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. Bardzo szybko postawiliśmy też na prezentacje oferty za pośrednictwem cyklicznych magazynów wydawniczych oraz bieżącej promocji w internecie a także stworzenie Biura Obsługi Klienta, gdzie odwiedzający mogli szybko uzyskać informacje bądź załatwić niezbędne sprawy. W miarę możliwość staramy się na bieżąco wprowadzać nowe rozwiązania. W ostatnim okresie są to między innymi strefa CoWorking oraz system komunikacji oparty na technologii beaconów.
W jaki sposób klienci mogą spędzić wolny czas w galerii?
Dzięki inwestycjom jakie poczyniliśmy w ostatnich latach klienci mają bardzo szeroki wachlarz możliwości spędzenia czasu wolnego w Galerii Olimp. Niewątpliwie jednym z najważniejszych elementów oferty rozrywkowej centrum jest multipleks kinowy Multikino, który poza najnowszymi polskimi i światowymi premierami oferuje też wiele wydarzeń specjalnych takich jak transmisje koncertów, sztuk teatralnych, wydarzeń sportowych oraz konferencji tematycznych. Tuż obok kina znajduje się też największy w mieście klub billardowo - snookerowy który obok standardowej oferty proponuje szkolenia w zakresie gry a także organizuje turnieje sportowe zarówno dla amatorów jak też te z udziałem najlepszych zawodników polskiego bilarda i snookera. Wielbicieli ekstremalnych wrażeń kusi jedyny w Lublinie tor kartingowy a rodziny z dziećmi centrum rozrywki dla najmłodszych. W ostatnich miesiącach na powierzchni 1600 mkw. otwarty został także nowoczesny klub fitness, który jako jeden z 6 klubów w Europie posiada pełną bramę do treningu funkcjonalnego Octagon. Wkrótce powstanie też klub fitness dla najmłodszych. Nie można zapomnieć też o bogatej ofercie gastronomicznej dzięki której klienci mogą skorzystać z wielu ciekawych propozycji kulinarnych i miło spędzić czas z najbliższymi w licznych kawiarniach.
Czym charakteryzują się eventy organizowane na terenie galerii?
Galeria Olimp znana jest też z organizacji wielu eventów i imprez rozrywkowych. Eventy te charakteryzują się dużą różnorodnością. Oprócz standardowych propozycji jakie oferują centra handlowe, takich jak wydarzenia okolicznościowe z okazji Mikołajek czy Dnia Dziecka, pokazy mody czy promocje rabatowe w galerii organizowane są imprezy hobbystyczne takie jak piknik motoryzacyjny, wystawy modelarskie, imprezy dla miłośników zwierząt a także duże wydarzenia artystyczne jak koncerty rockowe i imprezy charytatywne. Jedną z najbardziej oryginalnych propozycji był ostatnio event skierowany dla seniorów, podczas którego można było podziwiać wyjątkowy pokaz mody w wykonaniu starszych ale niezwykle energicznych i eleganckich modelek i modeli oraz skorzystać z wielu ofert skierowanych dla też ważnej a nierzadko pomijanej grupy wiekowej.
Jaka strategia marketingowa/PR/filozofia zarządzania/elementy działalności centrum pozwalają na wyróżnienie Państwa galerii na tle lokalnej konkurencji?
Kluczowym elementem strategii marketingowej Galerii Olimp jest połączenie oferty znanych marek sieciowych z małymi lokalnymi butikami, których obecność charakteryzuje nasze centrum handlowe. Nie jest to łatwe zadanie, ze względu na różne oczekiwania tych dwóch grup, niemniej jednak wiemy że jest to element, który wyróżnia nas na tle konkurencji. Wiemy że duża część klientów docenia nasze centrum handlowe ze względu na tą swoistą ofertę. Staramy się też traktować klienta indywidualnie i wsłuchiwać się w jego potrzeby i oczekiwania. Niezwykle cieszy nas gdy odwiedzający nas goście dają nam sygnały że czują się w naszym centrum jak w domu i zawsze mogą liczyć na indywidualną pomoc oraz wysłuchanie ich opinii. Charakteryzuje też nas duża elastyczność a także fakt, iż jesteśmy firmą wywodzącą się z lokalnego rynku, dzięki czemu jesteśmy w stanie zrozumieć potrzeby naszych klientów i szybko wcielić w życie działania które je zaspokoją.
Jakie plany mają Państwo na kolejny rok?
W ostatnim kwartale bieżącego roku zakończymy wdrażanie projektu kart podarunkowych Galerii Olimp. System da możliwość realizacji zakupów w całym centrum handlowym za pomocą jednej karty płatniczej. Będzie to zatem znakomite rozwiązanie na zbliżający się okres przedświąteczny, dzięki czemu nie trzeba będzie się już martwić jaki prezent kupić bliskiej osobie. Przed samymi świętami zorganizujemy też jeden z największych w Polsce kiermaszów produktów regionalnych, rękodzieła i ozdób świątecznych. Na Kiermaszu Świątecznym pojawi się ponad 100 wystawców oferujących produkty, które ciężko znaleźć w standardowej ofercie centrów handlowych.
Czym zaskoczą Państwo swoich klientów w ostatnim Q 2015 roku?
Nowy rok tradycyjne już zaczniemy hucznie grając wspólnie z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Odbędzie się duży koncert rockowy, a także ciekawostka – studio telewizyjne na żywo, dzięki czemu odwiedzający nas będą mogli zobaczyć jak wygląda realizacja przekazu telewizyjnego, a także być częścią tego programu. W nadchodzącym roku planujemy również wdrożenie programu lojalnościowego w którym zaoferujemy naszym klientom liczne korzyści za dokonane w naszym centrum handlowym zakupy. W dalszym ciągu trwać będzie również proces przebudowy najstarszej części centrum. W odświeżonym i nowoczesnym obiekcie będziemy mogli spotkać nowe sklepy, ale też dużą grupę marek, które są obecne w Galerii Olimp od samego początku i które piętnaście lat temu dały początek naszej pięknej historii.