Handel baczniej zwraca uwagę na employer branding

2019-02-05 | 09:00

Sklepy, oprócz konkurowania o względy klientów, coraz częściej rywalizują ze sobą w walce o uwagę pracowników. Na prowadzonych przeze mnie szkoleniach furorę robią zdjęcia ogłoszeń o pracę wywieszonych na witrynach sklepowych w Polsce, Europie Zachodniej, USA - twierdzi Jerzy Osika, Prezes Promedia. Widać z nich między innymi, że pracowników powinno się traktować przynajmniej tak dobrze jak klientów i to już na etapie pierwszego kontaktu adresata z marką. 

Czasem jest tak jak w przypadku ogłoszenia o pracę, którego zdjęcie zrobiłem w jednym z warszawskich centrów handlowych. Odstraszający wygląd ogłoszenia (w odróżnieniu od pięknych plakatów adresowanych do klientów), a w tekście m.in. „zatrudnię pracownika natychmiast!!!”. Nie wiem, na ile skutecznym komunikatem jest zawarta w tych 3 wykrzyknikach determinacja, choć autentyczności jej niestety nie można odmówić. Co cieszy, jest coraz więcej pozytywnych przykładów. Handel baczniej zwraca uwagę na employer branding, który w gronie jury konkursu PRCH Retail Awards przyjęliśmy w tym roku jako nową kategorię konkursową i od razu mieliśmy jako zwycięzcę wyśmienitą kampanię McDonald’s. Rośnie też rola programów motywacyjnych dla pracowników, jak też szkoleń, dzięki którym wzrasta wydajność zespołów i satysfakcja z pracy.

Trudno w kilku zdaniach podsumować działania marketingowe podejmowane przez centra i sieci handlowe w 2018 roku. Cel działań marketingowych jest w końcowym efekcie zawsze ten sam – jak najwięcej zadowolonych klientów, którzy coraz częściej wracają po coraz większe zakupy. Szczegółów dopatrywałbym się bardziej w metodach dochodzenia do celu. Odnoszę wrażenie, że coraz więcej uwagi poświęca się lepszemu poznawaniu swoich klientów i ich oczekiwań, by móc je łatwiej spełnić. Częściej też widać poszukiwania własnej autentyczności i niepowtarzalności zarówno wśród sieci detalicznych, jak i centrów handlowych. Owocem tych zjawisk są między innymi nowe koncepty handlowe (jak np. IKEA w Blue City) czy łączący świat online z offline sklep e-obuwie. Na popularności zyskują pop-up stores. Rozbudowy i przebudowy centrów handlowych są świetną okazją do zmian, które wyglądają na coraz bardziej przemyślane. We wspomnianym konkursie PRCH Retail Awards odnotowaliśmy w tym roku zauważalny wzrost poziomu aplikacji, jak też więcej oryginalnych pomysłów na kampanie marketingowe, Wyróżniająca się w tym roku Innowacyjność powinna triumfować w najbliższych latach.

Zamiast „customer experience” coraz częściej zaczynamy mówić o „brand experience”, by podkreślić, że doznania zakupowe klientów są w coraz większym stopniu sposobem poznawania i doznawania marki. Niektóre firmy współpracujące z handlem zmieniły nawet swoją nazwę, jak Allegro Smart Communications na Allegro Brand Experience Agency. Wspominając piramidę potrzeb Maslowa, możemy zauważyć, że nowi konsumenci (w tym millenialsi i pokolenie Z) zaspokoili już potrzeby niższego rzędu i oczekują od sklepu czegoś więcej niż tylko prostej wymiany towarowo-pieniężnej. Większość nowych konceptów będzie się kierowała na potrzebę klienta związaną z realizacją jego stylu życia, w jego świecie, który przestaje dzielić na realny i wirtualny (jak ma to już miejsce w sklepach typu e-obuwie czy R-Gol). Zamiast dotychczasowych pojęć: cx (customer experience) dla retail’u i ux (user experience) dla e-commerce, proponuję przyjąć równanie: cx + ux = bx (brand experience). Happy Brand New Year!

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Handel baczniej zwraca uwagę na employer branding

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.