Hejt może być elementem nieuczciwej konkurencji

2019-11-20 | 09:00

Choć zjawisko hejtu nie zostało dokładnie zdefiniowane w przepisach prawa, przyjmuje się, że pod tym hasłem kryje się przekroczenie wolności wypowiedzi, naruszające godność człowieka lub renomę firmy, dokonane w formie obraźliwej lub nieprzyzwoitej, oczerniającej osobę fizyczną lub prawną. Czyn mowy nienawiści (hejtu) może stanowić przestępstwo, może być także ścigany na drodze cywilnej - wylicza Alan Dudkiewicz, radca prawny, Business Centre Club. 

W zakresie prawa karnego hejt może w szczególności wypełnić znamiona przestępstwa zniesławienia (pomówienia o postępowanie lub właściwości, które mogą osobę, co ważne także osobę prawną, poniżyć w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności) lub znieważenia. W przypadku wypowiedzi skierowanej przeciwko zbiorowości hejt może stanowić przestępstwo znieważenia grupy ludności lub obrazy uczuć religijnych. Wspomniane przestępstwa zniesławienia i znieważenia ścigane są z oskarżenia prywatnego, na podstawie zawiadomienia lub aktu oskarżenia dokonanych bezpośrednio przez osobę pokrzywdzoną. Z kolei na gruncie prawa cywilnego hejt może stanowić naruszenie dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia, godności lub renomy. Osobie lub firmie, która padła ofiarą hejtu, z tytułu naruszenia dóbr osobistych przysługują roszczenia o zaniechanie działania, usunięcie skutków naruszenia, zadośćuczynienia oraz odszkodowania, jeżeli czyn mowy nienawiści wyrządził szkodę majątkową.

Z hejtem można się także, zresztą coraz częściej, spotkać w życiu gospodarczym. Firmy działające w kontakcie z konsumentami w znacznym stopniu bazują na pozytywnych opiniach o swoich usługach lub produktach, statystycznie bowiem ludzie są bardziej ufni wobec anonimowej opinii w Internecie niż wobec wypowiedzi eksperta, zakładając szczerość i autentyczność takiej wypowiedzi. Takie zachowania konsumenckie są dla niektórych nieuczciwych przedsiębiorstw podstawą do działań nazywanych hejtem gospodarczym, polegających na utajnionym i nierzetelnym oczernianiu konkurencji lub firm, np. poprzez negatywne komentarze dotyczące produktu. Trzeba przy tym wspomnieć, że przedsiębiorcy są podmiotami, wobec których można zgodnie, bez naruszania przepisów prawa, stosować tzw. publiczną krytykę, polegającą na negatywnych ocenach ze strony pracowników, kontrahentów, konkurentów oraz Klientów. Taka krytyka nie jest jednak bezprawna tylko wtedy, gdy jest zgodna z prawdą, a także jest przedstawiona w sposób wyważony, wolny od wulgaryzmów i określeń mających na celu upokorzenie firmy. Negatywne komentarze często jednak przekraczają granicę publicznej krytyki – sprzyja temu to, że wypowiedzi w Internecie charakteryzują się, czasem pozorną, anonimowością, co nie sprzyja ich wyważeniu, a także ostrzejszym językiem i przesadą. Granicę wolności słowa wykonywanej w ten sposób krytyki wyznacza to, czy wypowiedź narusza renomę i dobre imię przedsiębiorstwa. Jak wspomniałem powyżej, „ofiarą” hejtu w postaci przestępstw zniesławienia lub znieważenia może paść także firma, wobec firmy można także popełnić czyn naruszenia dobrego imienia. Podmiot, którego prawa zostały naruszone poprzez hejt, powinien wystąpić do administratora witryny internetowej, na której ukazała się wypowiedź, o podanie danych (numeru IP) osoby hejtującej. Przydatną informacją jest to, że zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego administrator strony, który odmówi usunięcia bezprawnego wpisu, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za skutki wywołane przez obraźliwą treść opublikowaną na jego stronie.

Organizowanie hejtu wobec innego przedsiębiorcy może także stanowić naruszenie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym wymiarze celem hejtu jest zdyskredytowanie rywala, i może się niestety okazać bardzo skutecznym narzędziem. Na gruncie ustawy czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie podjęte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, którego szkodliwość przejawia się w tym, że zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy, jeżeli jednocześnie jest bezprawne oraz sprzeczne z dobrymi obyczajami. W szczególności może takie działanie polegać na rozpowszechnianiu wiadomości nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd, przy czym informacją nieprawdziwą jest informacja, która wprowadza w błąd, gdy powoduje u odbiorcy wyobrażenie niezgodne z rzeczywistością. Należy jednak wskazać, że ta droga prawna wiąże się z dużymi wyzwaniami dowodowymi – zgodnie z ustawą sprawcą czynu nieuczciwej konkurencji może być wyłącznie przedsiębiorca. Oznacza to, że niezwykle trudno będzie powiązać prywatną wypowiedź osoby fizycznej, nawet w razie ustalenia tożsamości takiego hejtera, z zamiarem czy wręcz zleceniem ze strony przedsiębiorstwa konkurenta.

Tagi: Alan Dudkiewicz Business Centre Club
Oceń artykuł:

Źródło: Business Centre Club

Hejt może być elementem nieuczciwej konkurencji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.