Innowacje dla każdego

2020-02-26 | 09:00

Xiaomi to globalny producent telefonów komórkowych. Choć marka ma dopiero 10 lat, już zdążyła zawładnąć sercami wielu klientów na całym świecie, w tym Polaków. Oprócz smartfonów Xiaomi oferuje także inne inteligentne urządzenia  i pojazdy elektryczne. W Polsce jest dostępnych ponad 150 różnych produktów, a z każdym miesiącem pojawiają nowe. Tony Chen (Bingxu), General Manager Xiaomi na region CEE & Nordic & Baltic, przewiduje ponadto, że rynek urządzeń wspieranych przez sztuczną inteligencję, które są podłączone do Internetu, będzie rósł bardzo szybko

W marcu 2018 roku Mi Store zadebiutował w Polsce. To blisko dwa lata od otwarcia pierwszego sklepu w naszym kraju. Jak ocenia Pan ten czas?
W Polsce zadebiutowaliśmy już nieco wcześniej. Zaczynaliśmy od wyspy handlowej w Arkadii. Potem otworzyliśmy pierwszy autoryzowany Mi Store w Krakowie. Następne sklepy pojawiały się praktycznie co miesiąc. W ten sposób tworzymy już dość szeroką sieć dystrybucji w Polsce. Decyzja o otwarciu Mi Store była czymś naturalnym. Rynek potrzebował takich miejsc. Szczególnie czekali na to Mi Fani, którzy byli w Polsce, zanim Xiaomi oficjalnie zadebiutowało w tym kraju w 2016 roku. Widzimy tu wciąż duży potencjał do otwierania kolejnych salonów Mi Store, gdzie klienci nie tylko kupią nasze produkty, ale też będą mogli się z nimi zapoznać i je wypróbować.

Mi Store to dziś 15 sklepów w Polsce, które znajdują się w 10 województwach (dane: grudzień 2019).
Zgadza się, jednak sieć dystrybucji produktów w Polsce to nie tylko Mi Store. Współpracujemy ze wszystkimi operatorami sieci komórkowych, dużymi sieciami handlowymi, sklepami internetowymi oraz wspólnie z partnerami biznesowymi otwieramy kolejne autoryzowane salony Mi Store. Ponadto pod koniec listopada 2019 roku uruchomiliśmy 30 tzw. Mi Pointów. Zostały one zlokalizowane na terenie całego kraju. Są to dedykowane przestrzenie u partnerów, w już istniejących sklepach. Są to głównie niezależne obiekty wielkopowierzchniowe, oferujące smartfony oraz sprzęt IT, RTV i AGD.

Ilu nowych sklepów i w jakich lokalizacjach możemy się spodziewać w 2020 roku?
Nie narzucamy sobie górnej granicy co do liczby Mi Store. Są jeszcze województwa, w których nie ma naszych sklepów i na pewno rozważymy te lokalizacje.

Które z lokalizacji są przez Państwa najbardziej pożądane?
Nasze autoryzowane punkty Mi Store są zlokalizowane w centrach handlowych. Najwięcej, bo aż trzy obiekty, są w Warszawie (Galeria Mokotów, Galeria Młociny, C.H. Arkadia) i dwa w Krakowie. Liczba lokali odpowiada potencjałowi miejsca. Przed każdym wyborem nowej lokalizacji wraz z naszymi partnerami bardzo dokładnie analizujemy jego potencjał oraz poziom zainteresowania naszymi produktami. Jeśli te dwa parametry nam odpowiadają, otwieramy nowy Mi Store.

Co jest dla Pana najistotniejsze w biznesowej współpracy z właścicielami obiektów handlowych?
Wybór lokalizacji jest dla nas zawsze bardzo istotny. To również właściciel obiektu dostarcza nam danych dotyczących potencjału danego miejsca. Dla nas istotne jest, by były dotrzymane najwyższe standardy miejsca i aby właściciel obiektu zachęcał do jego odwiedzania. Poza tym ważne jest również zaufanie i możliwość szybkiego rozwiązywania problemów, jeśli jakieś się pojawią.

Xiaomi oferuje nowoczesne produkty i innowacyjne rozwiązania, m.in. smartfony, oczyszczacze powietrza, roboty sprzątające. Które z nich cieszą się największym zainteresowaniem klientów?
W Polsce oferujemy ponad 150 różnych produktów. Z każdym miesiącem wprowadzamy nowe. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się nasze smartfony. W trzecim kwartale 2019 roku mieliśmy już ponad 14 proc. rynku w tym segmencie, z rocznym wzrostem na poziomie ponad 70 proc. Zawsze duże wrażenie robią kolejne modele inteligentnych opasek Mi Smart Band oraz elektrycznych hulajnóg, a także nowe odkurzacze i oczyszczacze powietrza. Poza tym wprowadziliśmy na polski rynek inteligentne oświetlenie, a nawet serię stylowych podręcznych walizek.

Kim jest Mi Fan Państwa marki?
Mi Fani są sercem naszej marki i siłą napędową. Słuchamy ich opinii, wprowadzając produkty, które odpowiadają ich potrzebom. Fani marki są z nami przy okazji premier, międzynarodowych targów i innych spotkań. W ramach forum Mi Community organizowane są spotkania dla fanów oraz różne konkursy. Zarówno nasi klienci, jak i Mi Fani to na pewno świadomi konsumenci. Zakup jakiegokolwiek urządzenia poprzedzają poszukiwaniem dobrej jakości produktu w przystępnej cenie, a my właśnie takie dostarczamy na rynek. W porównaniu z innymi gigantami jesteśmy młodą firmą, ale nasz model biznesowy i podejście, jak widać, się sprawdza.

Xiaomi Corporation została założona w kwietniu 2010 roku. Jak przez tę prawie już dekadę działalności zmienił się rynek smartfonów?
Początkowo firma prowadziła wyłącznie działalność internetową. Stworzyliśmy specjalną nakładkę na system Android MIUI, który bardzo spodobał się klientom. Oni przekonali nas do tego, by pójść o krok dalej i stworzyć telefon. Tak właśnie powstał nasz pierwszy smartfon Mi 1. Przez ponad dekadę technologia bardzo szybko się rozwijała. Już od dawna o telefonie mówimy bardziej, że jest to smartfon, bo funkcja dzwonienia jest tylko jedną z wielu. W dużym stopniu liczy się bardzo dobry aparat. Myślę, że to jest największa zmiana. Obecnie, jadąc na wakacje, coraz mniej osób zabiera ze sobą aparat fotograficzny. W listopadzie 2019 roku w Polsce zadebiutował Mi Note 10 – pierwszy na świecie telefon z pięcioma obiektywami, z głównym 108 MP, z 5x optycznym zoomem. Takie urządzenie pozwala na uchwycenie dużej liczby detali nawet z większej odległości. Smartfon to obecnie również narzędzie pracy czy, dzięki modułowi NFC, elektroniczny portfel.

A dzisiejszy klient? Jak on się zmienia?
Dzisiejszy konsument to przede wszystkim osoba, która jest coraz bardziej świadoma swoich zakupów. Robi je w sposób przemyślany i wybiera produkty o najlepszych parametrach, w rozsądnej cenie. Dostęp do Internetu sprawia, że sprawdzenie ceny czy obejrzenie testu urządzenia jest bardzo łatwe. Dlatego też nie można pozwolić sobie na wpadkę czy oferowanie czegoś słabej jakości. Takie rzeczy natychmiast byłyby zauważone. Ważne jest też słuchanie uwag klientów. W naszej firmie wychodzimy z założenia, że produkty powinny być tworzone przede wszystkim z myślą o nich. Dlatego urządzenia Xiaomi, ich wygląd i funkcje, są często wynikiem uwag i zapytań naszych fanów.

Polacy pokochali Xiaomi. Wśród 10 najpopularniejszych smartfonów do 1000 złotych według danych Ceneo znajdziemy aż 7 smartfonów Xiaomi, z czego jeden w dwóch wariantach. Co ważne, okupują one pierwsze 6 miejsc. Z rankingu wynika, że cena jest tutaj czynnikiem decydującym. Jakie inne korzyści mogą zaoferować smartfony Xiaomi swoim klientom?
Jednym z najbardziej popularnych w Polsce i Europie był smartfon Redmi Note 7. Oferuje on w zasadzie wszystko to, czego potrzebuje użytkownik: dobry aparat, pojemną baterię i płynność działania. Ponadto jest w pięknej obudowie, a jego cena nie przekracza 1000 zł. Te cechy sprawiły, że smartfon stał się hitem. Pozostałe nasze smartfony charakteryzuje również bardzo dobry stosunek jakości do ceny. W zasadzie w każdej półce cenowej znajdzie się model, który spełni oczekiwania użytkowników. W listopadzie 2019 roku zadebiutowała kolejna wersja serii Redmi Note – Redmi Note 8T, telefon z jeszcze lepszym aparatem w porównaniu do swojego poprzednika oraz z modułem NFC. To jest chyba klucz do sukcesu – smartfon, który oferuje bardzo dużo za rozsądne pieniądze.

We wrześniu 2019 GfK opublikowała ranking największych producentów smartfonów w Polsce – pierwszy jest Samsung, druga pozycja należy do Huawei, a podium zamyka Xiaomi. Czy trzecie miejsce jest dla Pana satysfakcjonujące?
W Polsce oficjalnie zadebiutowaliśmy we wrześniu 2016 roku. W ciągu trzech lat znaleźliśmy się w TOP 3 największych producentów telefonów na tym rynku. Wszystko to jest konsekwencją naszej strategii biznesowej, którą realizujemy. Nie skupiamy się na miejscu w rankingu, bo wynik po prostu przyjdzie z czasem, ale ta pozycja świadczy o dużym zaufaniu do marki Xiaomi na polskim rynku.

W trzecim kwartale 2019 roku Polacy kupili 2,46 miliona smartfonów. To o 2,2 proc. mniej niż w poprzednim roku – wynika z danych zebranych przez IDC. Jako jedyna firma z całego rynku, Xiaomi wzrasta o 4,5 pkt. proc. w porównaniu do drugiego kwartału 2019 roku. Jak Pan może wyjaśnić ten ewenement? Które elementy zadecydowały o tej pozycji?
Na ten wzrost złożyło się kilka czynników. Wprowadziliśmy do Polski całą serię Mi 9, rozwinęliśmy naszą sieć dystrybucji i zintensyfikowaliśmy współpracę z operatorami sieci komórkowych. Ponadto cały czas świetnie sprzedawał się telefon Redmi Note 7, o którym wspominałem już wcześniej. Warto również pamiętać, że Xiaomi to nie tylko smartfony, to również całe portfolio innych produktów, m.in. inteligentne opaski, elektryczne hulajnogi czy oczyszczacze powietrza. To buduje świadomość marki wśród konsumentów i wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych. W związku z tym nie uznałbym tego za ewenement, a raczej wynikową naszych działań.

Obecnie produkty Xiaomi są dostępne w ponad 90 krajach i regionach na całym świecie, w wielu z nich firma pozostaje liderem. Na jakie różnice w prowadzeniu działalności może Pan wskazać, porównując poszczególne kraje, w których obecne jest Xiaomi?
Rozwój naszej firmy, szczególnie w ostatnich latach, jest bardzo dynamiczny. Na wielu rynkach jesteśmy numerem jeden, m.in. w Indiach. Ja odpowiadam za rozwój marki w regionie CEE, w krajach bałtyckich oraz skandynawskich i na podstawie swoich doświadczeń widzę, że każdy kraj jest inny i do każdego nowego wejścia trzeba się starannie przygotować. Ważnym aspektem jest wybór odpowiednich produktów i współpraca z dystrybutorami. Wprowadzane urządzenia w momencie wejścia na dany rynek są bardzo istotne, gdyż muszą odpowiadać na potrzeby społeczne, wymagania operatorów oraz partnerów biznesowych. Przykładem może być Szwecja, w której zadebiutowaliśmy ostatnio, w listopadzie 2019 roku, ze smartfonem Mi Note 10, natomiast w Rumuni zdecydowaliśmy się na serię Redmi Note 8. Choć oba telefony jakościowo są bardzo dobre, to Mi Note 10 mieści się w wyższej kategorii cenowej.

Firma nieustannie szuka innowacyjnych rozwiązań, stawiając na pierwszym miejscu jakość i wydajność. Skąd czerpią Państwo inspiracje do nowych projektów?
Xiaomi to firma, która współpracuje z ponad 250 podmiotami. W zakresie tworzenia matryc do aparatów współpracujemy z firmą Samsung, a procesorów z firmą Qualcomm. Mamy również rozbudowany dział R&D, ostatnio otworzyliśmy również oddział w Finlandii, a do naszych projektów zatrudniamy międzynarodowych designerów, tak jak np. Philippe Starck, francuski projektant, znany ze swoich prac w zakresie wzornictwa przemysłowego. Z drugiej strony są Mi Fani, którzy podpowiadają nam, czego najbardziej potrzebują. To wszystko składa się na to, że na rynek trafiają dopracowane i innowacyjne projekty.

Według wspomnianego już raportu GfK w okresie od stycznia do czerwca 2019 roku konsumenci na całym świecie zakupili smartfony warte 210 mld euro. Czy te imponujące dziś liczby mogą w przyszłości być jeszcze wyższe, czy też przewiduje Pan, że sprzedaż smartfonów będzie spadać, wyraźnie spowolni?
Smartfon stał się urządzeniem niezbędnym do pracy czy codziennego życia. Moc obliczeniowa zastępuje komputer, a aparat już teraz może spokojnie konkurować z lustrzanką. Zapotrzebowanie na nie będzie się utrzymywać, ale może zmienić się nieco model biznesowy. Sam sprzęt nie musi być jedynym źródłem dochodu dla producenta. Mogą nim być np. usługi internetowe. W swoim modelu biznesowym założyliśmy, że nasza prowizja na urządzenia nie będzie wyższa niż 5 proc. netto. Szukamy możliwości obniżenia kosztów na wszystkich płaszczyznach i dzięki temu możemy oferować wysokiej jakości urządzenia w uczciwej cenie.

Jak Pan myśli, jaka będzie przyszłość rynku w Państwa branży?
Na pewno jest jeszcze coś, czego nie wymyślono. Gdybym wiedział, co to, to pewnie wprowadziłbym to w naszej firmie (śmiech). Rynek urządzeń IoT, a ściślej ujmując AIoT, czyli wszelkiego rodzaju urządzenia wspierane przez sztuczną inteligencję, które są podłączone do Internetu, według wszelkich analiz będzie rósł bardzo szybko. Widać to po naszej platformie IoT, w której każdego dnia podłączanych jest setki tysięcy urządzeń. Obecnie wpiętych jest już około 200 mln sztuk na całym świecie. A dopiero niedawno rozpoczęła się era Internetu 5G. Wprowadzenie tego standardu na świecie otworzy całkiem nowe możliwości. Więcej urządzeń będzie się ze sobą komunikować, a dzięki sztucznej inteligencji pomagać w codziennym życiu i pracy. Tak według mnie będzie wyglądać przyszłość, a biorąc pod uwagę nasze projekty, na pewno będziemy jej sporą częścią.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.


O FIRMIE
Xiaomi Corporations zostało założone w 2010 roku w Chinach. W ciągu kilku lat stało się jednym z największych producentów telefonów na świecie, oferując tak popularne serie telefonów jak Redmi czy Mi. Obecnie stawiane jest w jednym szeregu z takimi gigantami jak Apple, Samsung czy Huawei. Jej hasłem przewodnim jest maksyma „Innowacje dla każdego”, dlatego oprócz telefonów produkuje wiele urządzeń i pojazdów, m.in. inteligentne oświetlenie, sprzęt AGD i RTV, wszelkiego rodzaju gadżety, oczyszczacze powietrza czy hulajnogi elektryczne. Jej produkty wyróżnia doskonały stosunek ceny do jakości. Obecnie Xiaomi działa na ponad 90 rynkach na całym świecie, a w wielu z nich jest liderem pod względem sprzedaży telefonów, m.in. w Indiach. W Polsce jest już w TOP 3. W lipcu 2019 roku Xiaomi pojawiło się po raz pierwszy w rankingu Fortune Global 500 na 468. miejscu. Zajęła również 7 pozycję w kategorii Internet Services and Retailing. W Polsce Xiaomi oficjalnie istnieje od 2016 roku. W listopadzie 2019 roku firma miała 15 sklepów Mi Store oraz 30 Mi Pointów.

Tagi: Xiaomi Tony Chen (Bingxu)
Oceń artykuł:

Źródło: Xiaomi

Zobacz także

Innowacje dla każdego

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.