Inwestujemy w rozwój

2018-07-11 | 09:00

Moda na bycie fit nie mija. Wynika w dużej mierze z rosnącej świadomości potrzeby dbania o własne ciało i wygląd oraz poszukiwania rozwiązań na coraz większą liczbę zachorowań związanych z siedzącym i pełnym stresu trybem życia. Regularne uprawianie sportu w klubach fitness podyktowane bywa również potrzebami ukrytymi, takimi jak: wzmocnienie poczucia własnej wartości i pewności siebie, poszukiwanie towarzystwa, a nawet partnera, oraz tak ważna dla młodszych pokoleń – potrzeba pokazania swoich postępów w mediach społecznościowych. Za pięć lat członkami klubów fitness może być nawet 4 miliony Polaków, dlatego Fit Invest, będący właścicielem takich marek, jak: Zdrofit, S4, Fabryka Formy, My Fitness Places i Tiger Gym, celuje również w seniorów. O recepcie na sukces rozmawiamy z Przemysławem Szczęsnym, członkiem zarządów Fit Invest i Zdrofit.

Fit Invest to spółka z grupy Benefit Systems zarządzająca sieciami klubów fitness. Jakie  dokładnie są to marki?

Fit Invest zarządza obecnie takimi sieciami fitness: Zdrofit, S4, Fabryka Formy, My Fitness Places. Od lipca tego roku dziewięć trójmiejskich klubów Tiger Gym przejdzie rebranding na Zdrofit. Natomiast od sierpnia Fit Invest obejmie również zarządzanie siecią Fitness Academy, której kluby zlokalizowane są na Dolnym Śląsku. Prowadzenie pięciu sieci to ogromne wyzwanie. Łącznie to niemal setka klubów zlokalizowanych w różnych częściach kraju. Należą one do jednej spółki, jednak każda marka wymaga odrębnego pozycjonowania i każdy region rządzi się swoimi prawami. Po sprzedaniu całego Zdrofitu naszemu partnerowi, Benefit Systems, wraz z Jakubem Raniszewskim zostaliśmy zaproszeni do objęcia funkcji w zarządzie Fit Invest, bo model zarządzania Zdrofitu sprawdził się na rynku polskim.

Co łączy sieci znajdujące się pod parasolem spółki Fit Invest i jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed  zarządzającymi kilkoma sieciami?

Marki należące do Fit Invest łączy na pewno to, że plasują się w tzw. middle markecie i są klubami sieciowymi. Naszym celem jest również wdrożenie w nich najwyższych standardów i profesjonalnych procesów zarządzania operacyjnego.

Popularność klubów fitness i siłowni w Polsce, podobnie jak w Europie, sukcesywnie wzrasta. Co w Pana odczuciu jest powodem tego stanu rzeczy?

To w dużej mierze wzrost świadomości płynący z potrzeby dbania o własne ciało i wygląd oraz poszukiwanie rozwiązań na coraz większą liczbę zachorowań wynikających z siedzącego i pełnego stresu życia. Trzeba przyznać, że w znacznej części wspierają to publikacje w  mediach, propagujące zdrowy styl życia i profilaktykę chorób cywilizacyjnych. Przejmujemy trendy, które przychodzą do nas zza Oceanu i z Europy Zachodniej. Tam kultura bycia fit od lat jest bardzo mocno rozwinięta.

Mimo wszystko, jeśli chodzi o liczbę uczestników, Polska znajduje się poniżej średniej europejskiej, gdzie przeciętnie 7,6% populacji korzysta z klubów fitness (dane: Deloitte, The European Health & Fitness Market, 2017). W jaki sposób zachęcacie Państwo Polaków do większej aktywności sportowej?

Przede wszystkim każdego motywuje co innego, więc zachęcenie wszystkich to raczej niewykonalne zadanie. Dzięki temu, że jako Fit Invest zarządzamy kilkoma markami, mamy ogromne szanse na trafianie do szerokiej grupy odbiorców. Takie czynniki, jak: zdrowie, dobre samopoczucie, osiąganie coraz lepszych wyników czy przygotowanie do uprawiania różnych dyscyplin sportowych oraz praca nad własną sylwetką to oczywiste motywatory. Jednak zdajemy sobie sprawę, że nasi klubowicze mają wiele ukrytych potrzeb, o których nie chcą mówić tak otwarcie, a należą do nich na przykład: potrzeba wzmocnienia poczucia własnej wartości i pewności siebie, poszukiwanie towarzystwa, a nawet partnera, oraz tak ważna dla młodszych pokoleń – potrzeba pokazania swoich postępów w mediach społecznościowych. Tę wiedzę, wynikającą z ciągłych obserwacji oraz feedbacku, jaki dają nam klubowicze, wykorzystujemy w tworzeniu komunikatów do Klientów.

Jakie kanały komunikacji są wykorzystywane i które z nich są najefektywniejsze?

Najważniejsza jest dla nas konsekwencja i spójność we wszystkich kanałach. Nad tym czuwa nasz marketing. Niezmiennie, w takich usługach jak fitness, największą wartość ma rekomendacja, ale nie zaniedbujemy innych  kanałów komunikacji, bo wiemy, jak ogromną siłę daje synergia wszystkich działań.

Szacuje się, że za pięć lat członkami klubów fitness może być nawet 4 miliony Polaków. W jaki sposób przygotowujecie się Państwo na nadchodzące zmiany?

Dlatego właśnie rozwijamy nasze sieci, tak aby były gotowe na przyjęcie nowych klubowiczów. Zdajemy sobie sprawę, że sięganie przez wszystkie podmioty na rynku po te same grupy odbiorców ma swoje ograniczenia, dlatego już od dawna szykujemy się na starszych wiekiem Klientów. Tym bardziej, że społeczeństwo się starzeje, a młodsze pokolenia są już bardzo świadome, jeśli chodzi o aktywność fizyczną. W związku z tym za kilkanaście lat ludzie, którzy są teraz w średnim wieku, będą klubowiczami w wieku seniorskim. Do tego dostosowujemy również naszą komunikację tak, aby była przyjazna dla każdego, również starszego klubowicza. Mówimy o naszych usługach jako formie spędzania wolnego czasu, a nie jedynie ciężkich treningach. Pracujemy nad tym, aby zniwelować jak najwięcej barier wiążących się z uczęszczaniem do klubu fitness. A z tymi borykają się nawet młodzi ludzie, kobiety po urodzeniu dziecka czy osoby otyłe.

Zdrofit ma obecnie 29 lokalizacji, głównie w Warszawie. Jakie są założenia Państwa strategii w zakresie ekspansji w 2018 roku?

Ta liczba klubów to stan na czerwiec 2018. Zdrofit to obecnie nie tylko Warszawa. Kluby tej sieci znajdują się już w Kielcach, Płocku, ale również w odległym od stolicy Koszalinie. Przed nami jeszcze rebranding klubów Tiger Gym na Zdrofit właśnie. To 9 dodatkowych klubów w Trójmieście i Wejherowie. W każdym miesiącu otwieramy kolejne lokalizacje. Rozwijamy całą grupę Fit Invest, ponieważ takie jest zapotrzebowanie na obiekty ze względu na karty sportowe, których sprzedaje się coraz więcej.

A czym kierujecie się Państwo podczas wyboru określonej lokalizacji?

Przede wszystkim nie wchodzimy wszędzie za wszelką cenę, tylko analizujemy lokalizacje, które nas interesują. Decyzje na poziomie wyboru lokalizacji i ustalaniu warunków współpracy z najemcą to 50 proc. sukcesu. Ponadto nie stawiamy jedynie na duże centra handlowe – to mogą być też małe galerie w osiedlach, przy głównych węzłach komunikacyjnych oraz biurowce. O wyborze konkretnej lokalizacji decydują między innymi takie czynniki, jak: bliskość osiedli mieszkaniowych, biurowców, bo wiemy, że ludzie najchętniej ćwiczą w pobliżu miejsca zamieszkania albo pracy. Wiemy też, z jakimi korzyściami wiąże się zlokalizowanie klubu fitness w parkach handlowych mieszczących się przy głównych arteriach.

Jak wygląda Państwa współpraca z zarządcami galerii handlowych?

Współpraca na linii najemca i wynajmujący to niezbędny czynnik wzajemnego sukcesu i obustronnej skuteczności biznesowej. Dobre relacje i spójność w działaniu przyświeca nam zawsze we współpracy z zarządcami galerii handlowych, jak również innych obiektów, w których wynajmujemy powierzchnie pod nasze kluby fitness. Wspólne działania marketingowe i PR podejmujemy już na etapie adaptacji lokalu i wraz z uruchomieniem przedsprzedaży otwieranego klubu. Zdajemy sobie sprawę, że teraz, kiedy oczekiwania użytkowników galerii poszerzyły się o różne formy spędzania wolnego czasu, kluby fitness odgrywają dużą rolę w generowaniu ruchu w galerii. Ale oczywiście to układ win-win, bo i klub fitness działający w galerii korzysta również z obecności w centrum handlowym.

Jakiego rodzaju Klient odwiedza kluby sieciowe?

Klienci klubów sieciowych to dość szeroka grupa – począwszy od młodych ludzi, dwudziestokilkulatków, poprzez osoby w wieku średnim aż po seniorów, czyli ludzi w wieku powyżej sześćdziesiątego roku życia. Przy czym największą procentowo grupę stanowią klubowicze w przedziale 25–45 lat. Ponieważ nasze kluby nie należą do segmentu low cost, naszym Klientem nie będą osoby, dla których najważniejszym czynnikiem wyboru klubu fitness jest najniższa cena. W naszych sieciach mamy pełną obsługę, zarówno w recepcjach, jak i na siłowni oraz salach fitness – to daje również klubowiczom większe zaopiekowanie i podnosi standard klubów.

A czy każdy z nich regularnie korzysta z treningów?

Częstotliwość korzystania  z naszych klubów utrzymuje się średnio na poziomie 3 odwiedzin tygodniowo. To bardzo dobry wynik i jest to istotny czynnik wpływający na retencję, bo wiadomo, Klient, który nie korzysta regularnie z klubu fitness, nie będzie chciał płacić miesięcznych opłat za członkostwo.

Jakie rodzaje treningów Klienci klubów fitness wybierają najczęściej?

Wybór treningów i zajęć przez klubowiczów zależy od ich preferencji, potrzeb, ale również trendów. Jedni są zwolennikami mocnych treningów siłowych czy metabolicznych, inni wybierają spokojniejsze aktywności, takie jak joga czy stretching. Ze względu na to, że większość z nas boryka się z bólami pleców, już od kilku dobrych lat ogromnym powodzeniem cieszą się zajęcia „Zdrowy kręgosłup” czy pilates, które stanowią świetną profilaktykę tych dolegliwości. Mamy oczywiście pasjonatów tańca i popularnej zumby. Hitem pozostaje również Cross Training, czemu sprzyjają aranżowane przez nas w klubach strefy do tej formy treningu.

Państwa kluby posiadają nowoczesny sprzęt i świetnie wyposażone sale.

Takie czynniki, jak: nowoczesny sprzęt, profesjonalnie wyposażone sale czy też wykwalifikowana kadra to już standard w naszych klubach. To tak naprawdę podstawy dla współczesnego klubu fitness, które powinny być oczywiste. Wiemy jednak, że nie wszędzie stanowią standard i że nasze procesy oraz wypracowane przez lata procedury powodują, że wyprzedzamy wiele podmiotów na rynku fitness. I to nie są puste słowa, bo mają uzasadnienie w wynikach – możemy się pochwalić wzrostem wartości Zdrofit w ostatnich latach o 93 % rocznie. A ukoronowaniem tych sukcesów jest Diament Forbsa, który otrzymaliśmy w 2017 roku, plasując się na 15 (z 315) miejscu wśród przedsiębiorstw z różnych branż w województwie mazowieckim.

Jakie główne aspekty odróżniają więc Państwa marki od konkurencji?

Zdajemy sobie sprawę, że na współczesnym rynku coraz trudniej się wybić na tle konkurencji. Nawet jeśli uda się znaleźć niszę, okazuje się, że wszystko można łatwo powielić. Dlatego postanowiliśmy budować naszą siłę wokół wypracowanej jakości i kreując kulturę wokół samej marki Zdrofit. Nasza filozofia zdrofitowania to zachęcanie ludzi do aktywnego spędzania czasu w klubach, ale również poza nimi. Takie podejście do budowania marki będziemy przekładać na zarządzanie wszystkimi sieciami należącymi do Fit Invest.

Na początku roku media obiegła informacja o wycofaniu się z Polski sieci klubów Jatomi Fitness. Jak Pan myśli, jakie aspekty miały największy wpływ na tę decyzję? 

Czynników zapewne było wiele, ale według naszych obserwacji agresywna sprzedaż i braki w dbaniu o Klienta niestety sprzeciwiły się marce. Jatomi nie udało się znaleźć także kupca na sieć i to spowodowało ostatecznie, że marka straciła rację bytu.

Jak ocenia Pan przyszłość rynku w Państwa branży?

Mówi się, że branża fitness jest rozwojowa, ale przede wszystkim nie należy popadać w stagnację i nie liczyć na zewnętrzne czynniki, o których mówi się, że zapewniają wzrost. Konieczne jest również przewidywanie zagrożeń i szans i zakładanie różnych możliwych scenariuszy. Polski rynek fitness czekają dalsze konsolidacje, ale również upadki. Z moich obserwacji wynika, że często zamykają się kluby, w których już na etapie projektowania popełniono wiele błędów, nie wykorzystując na przykład dobrze całej powierzchni, tak aby zarabiała na siebie. Brakuje również wypracowanych procesów zarządzania, struktur, standardów i procedur.

Tagi: Fit Invest Przemysław Szczęsny Zdrofit
Oceń artykuł:

Fot: Zofia Kowalczyk Źródło: Fit Invest

Zobacz także

Inwestujemy w rozwój

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.