Istotnym elementem jest obecnie relacyjne i wielopoziomowe współdziałanie pomiędzy podmiotami rynku handlowego

2023-01-23 | 09:00

Wysokie rachunki za energię, to nie jedyne wyzwanie przed jakim w ostatnich miesiącach staje polska gospodarka, w tym również działalność sektora handlowego. Nakładają się na to kolejne trudności, związane przede wszystkim z rosnącymi stopami procentowymi i kosztami pracy, słabą złotówką, presją inflacyjną i zakłóceniami łańcuchów dostaw - podkreśla Jarosław Wasiłek Dyrektor Działu Komercjalizacji CD Locum.


Suma tych czynników negatywnie odbija się na rentowności przedsiębiorstw, które od prawie trzech lat zmuszone są do funkcjonowania w warunkach nieustającego kryzysu. Jest to realny problem dla całej gospodarki, a nie jedynie spowolnienie w poszczególnych branżach. Oceniam, że ustabilizowanie cen energii – pomimo, iż na poziomie blisko 3-krotnie wyższym niż był osiągalny jeszcze w roku 2021 - faktycznie przyniesie nieco wytchnienia przedsiębiorcom, nie zażegna jednakże w całości turbulentnej bieżącej sytuacji, ponieważ jest ona składową wspomnianych wcześniej pozostałych negatywnych czynników. Stąd, tak istotnym elementem jest obecnie relacyjne i wielopoziomowe współdziałanie pomiędzy podmiotami rynku handlowego, aby wspólnie przejść przez trudny okres i móc dalej aktywnie się rozwijać pomimo przeciwności stwarzanych przez otoczenie.
 
Źródła kryzysu możemy podzielić na zewnętrzne i wewnętrzne. Zewnętrzne związane są z szeroko rozumianą geopolityką, w tym polityką klimatyczną i odejściem od tradycyjnych źródeł paliw i energii, systemem emisji CO2 itd. Wewnętrzne są rozumiane jako zależne od działań rządu i jak do tej pory, w mojej ocenie, prowadzone w sposób niewłaściwy i nieudolny. Uważam, że, kluczowym jest wprowadzenie równoległych regulacji prawnych i mechanizmów dla spółek energetycznych, powodujących kształtowanie cen sprzedaży, w oparciu o realny koszt wytworzenia, a nie, jak obecnie, w oparciu o notowania surowców na giełdach światowych, co powoduje nadmiarowe zyski spółek energetycznych przenosząc koszty wywindowanych do niebotycznych kwot ceny na przedsiębiorców oraz użytkowników końcowych energii. Dalej, przeznaczenie środków pozyskanych z emisji i sprzedaży certyfikatów CO2 przez Polskę, bezpośrednio dla sektora wytwórczego, powodując tym samym ograniczenie kosztów produkcji. Aż w końcu, odblokowanie i przyspieszenie rozwoju OZE, w tym dokonanie inwestycji i modernizacji sieci przesyłowych i magazynowych.

Do podjęcia wymienionych działań potrzebne jest racjonalne, systemowe i spójne podejście do problemu polityki energetycznej, które mam nadzieję zostanie zrewidowane i zrealizowane w najbliższej przyszłości. Z kolei na płaszczyźnie zależnej od przedsiębiorców, tu i teraz, konieczne jest dalsze poszukiwanie oszczędności i możliwie maksymalna optymalizacja procesów zużycia energii, z wykorzystaniem rozwiązań płynących z najnowszych technologii.

W reakcji na drastyczny wzrost obciążeń wynikających z prowadzenia działalności, w tym przede wszystkim cen energii, od miesięcy podejmujemy szereg działań mających na celu szeroko pojętą optymalizację kosztów. Oprócz dokonywania możliwe jak najbardziej efektywnych zakupów energii na rynku giełdowym (rynek transakcji typu spot), ograniczamy zużycie energii w obszarach, w których jest to możliwe, nie zakłócając i nie obniżając standardu pracy obiektów i salonów w nich funkcjonujących (m.in. powierzchnie magazynowe, biurowe, oświetlenie elewacyjne oraz nocne, oświetlenie parkingów), sukcesywnie dokonujemy wymiany oświetlenia we wszystkich częściach wspólnych galerii na wariant energooszczędny (LED), optymalizujemy ustawienia pracy urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych obsługujących powierzchnie wspólne oraz lokale handlowe, a także realizujemy procesy inwestycyjne w obszarze montażu instalacji fotowoltaicznych, a w przyszłości - posiadania własnych źródeł OZE.

Tagi: CD Locum centra handlowe Jarosław Wasiłek
Oceń artykuł:

Fot: CD Locum Źródło: CD Locum

Istotnym elementem jest obecnie relacyjne i wielopoziomowe współdziałanie pomiędzy podmiotami rynku handlowego

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.