Izabela Albrychiewicz, MEC: Największym wyzwaniem jest w gruncie rzeczy bariera mentalna

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-05-04 | 08:26

Co będzie największym wyzwaniem dla branży retail w 2015 roku? Z jakimi wyzwaniami czy też problemami będą musieli zmierzyć się przedstawiciele sieci handlowych oraz centrów i galerii handlowych zlokalizowanych w całej Polsce? Jakim rokiem dla ludzi związanych z branżą retail był rok 2014? Na te pytania odpowiedziała, Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

Co będzie największym wyzwaniem dla polskiej branży retail w roku 2015? Z czym będzie musiał się zmierzyć?

Największym wyzwaniem jest w gruncie rzeczy bariera mentalna – większość sprzedawców patrzy ze swojej perspektywy i myśli o kanałach sprzedaży jako o oddzielnych silosach (sprzedaż online, sprzedaż tradycyjna). Tymczasem współczesny konsument, zwłaszcza ten wpływowy i opiniotwórczy nie rozdziela w procesie zakupu kanałów sprzedaży. Po prostu sięga po narzędzia, dzięki którym uzyska najwięcej satysfakcji z zakupu. Stąd zjawiska showroomingu, ale także webroomingu (wybór produktu w online, zakup po dotknięciu i obejrzeniu w kanale tradycyjnym), porównywania cen w smartfonie przy półce sklepowej itd. Na najbardziej rozwiniętych rynkach odpowiedzią na to zjawisko jest tzw. Total Retail – próba zrównania i ujednolicenia doświadczenia konsumenckiego we wszystkich kanałach. Innym zjawiskiem jest także likwidacja dużej liczby punktów sprzedaży na rzecz selektywnej grupy salonów wystawowych (miejsce raczej dla interakcji niż dla transakcji) i przeniesienia dostawy towaru na mechanizmy sklepów internetowych. Wyzwaniem dla sprzedawców są też rosnące oczekiwania klientów co do dostępności produktów, czasu dostawy, obniżenia kosztów wysyłek. Gdyby spadły koszty przesyłek zagranicznych, to wielką konkurencją byłyby dla lokalnych graczy także sklepy z innych krajów.

Przed jakimi wyzwaniami stanie ten rynek?

Najsilniejszym trendem będzie tzw. Location-based marketing, czyli połączenie marketingu mobilnego z shopper marketingiem.  Wykorzystanie technologii beaconów pozwoli na bardzo przemyślane i zindywidualizowane podejście komunikacyjne do klienta. Posiadacz smartfonu będzie miał możliwość lepszego poznania oferty, otrzymywania spersonalizowanych ofert, przypominania o niezbędnych lub planowanych zakupach, prowadzenia do odpowiedniej półki. W ramach coraz większego wykorzystania smartfonów w przyszłości także zawieranie transakcji będzie odbywać się przez telefon. Taka rewolucja to próba budowania najbardziej satysfakcjonującego doświadczenia dla konsumenta, który żyje coraz szybciej, wymaga coraz więcej, a jednocześnie coraz bardziej oszczędza pieniądze. Taki konsument chce, by zakupy przebiegały gładko (jak np. w Amazon, gdzie dokonujemy transakcji jednym kliknięciem).

A w strefie e-commerce?

Jeśli spojrzeć na e-commerce z perspektywy branż, wydaje się, że obok tych, które już są aktywne w e-sprzedaży (elektronika, AGD, książki, muzyka, ubrania), bardziej powszechne staną też zakupy spożywcze w sieci.

Co było największym wydarzeniem mającym wpływ na branżę retail w Polsce 2014 roku?

Ten rok nie przyniósł przełomowych wydarzeń. Warto zwrócić uwagę na testy wielu rozwiązań (nowa forma placówki bankowej Getin Bank, wprowadzane właśnie testowo beacony w Gino Rossi).  Na uwagę zasługuje też inicjatywa 9 banków ujednolicających płatności mobilne (iko). A ogólnie można powiedzieć, że e-commerce staje się coraz bardziej „user-friendly” – skracają się czasy dostawy, pojawiają się darmowe doręczenia produktów (Zalando). Pojawiły się też paczkomaty, tańsze od tradycyjnej poczty i umożliwiające odbiór przesyłki w dowolnym momencie.

Oceń artykuł:

Izabela Albrychiewicz, MEC: Największym wyzwaniem jest w gruncie rzeczy bariera mentalna

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.