Jednym z najważniejszych mierników dobrego programu jest wzrastająca liczba aktywnych uczestników

2022-11-28 | 08:00

Polski konsument jest bardzo wrażliwy na cenę, a programy lojalnościowe stanowią bardzo często rozszerzenie powszechnie używanych narzędzi marketingowych, takich jak na przykład newsletter z ofertą promocyjną. Ich zaletą jest jednakże to, ze podnoszą komunikację i interakcję z klientem na wyższy, dużo bardziej zindywidualizowany poziom. To oczywiście jest spore uproszczenie - podkreśla Wojciech Wieroński, CFO, MediaMarktSaturn Polska.


Główna zasada programów lojalnościowych opiera się na oferowaniu dodatkowych korzyści konsumentom, którzy deklarują się jako lojalni wobec marki. Przystąpienie do takiego programu realizuje konkretne oczekiwania klientów: poza niższą ceną, jako pierwsi otrzymują dodatkowe korzyści, jak np. informacje o akcjach promocyjnych oraz mają dostęp do wyjątkowych, ekskluzywnych ofert. Dzięki temu czują się w takim procesie zakupowym wyjątkowo zaopiekowania.
Rynek programów lojalnościowych dynamicznie się rozwija i zgodnie z danymi „Monitora Programów Lojalnościowych 2021” ARC Rynek i Opinia blisko 2/3 dorosłych Polaków (65%) deklaruje udział w co najmniej jednym z nich. Ich popularność potwierdza również fakt, że przeciętny klient uczestniczy średnio w trzech programach, a 40 % respondentów jest otwartych na zapisanie się do kolejnych.

Najczęściej takie rozwiązanie oferują sieci spożywcze, drogerie, sklepy odzieżowe czy stacje benzynowe, jednak coraz więcej branż stara się w ten sposób budować lojalność klientów.

Na rynku elektroniki użytkowej przykładem takiego programu jest Klub MediaMarkt, który skupia już ponad 3,3 miliony użytkowników nowych technologii poszukujących kompletnej, ale również konkurencyjnej i zindywidualizowanej oferty produktów i usług. Grono klubowiczów stale się powiększa, ponieważ uczestnictwo w programie daje klientom konkretne korzyści i realne oszczędności - już na start otrzymują kupon powitalny o wartości 40 zł. Członkowie Klubu MediaMarkt zbierają punkty za zakupy, mogą liczyć na dodatkowe promocje i kupony na produkty oraz usługi. Do tego dochodzi jeszcze większa wygoda zakupów: wydłużony termin zwrotu (aż do 45 dni) oraz łatwy dostęp online do całej historii zakupów. Paragony są automatycznie zapisywane na koncie klienta, w związku z tym nie trzeba przechowywać ich papierowej wersji. Klubowicze oczywiście na bieżąco otrzymują również informacje o akcjach promocyjnych i premierach, których w tej branży jest bardzo dużo w ciągu roku.

W ten sposób marka stara się budować z klientami dłuższe i bardziej angażujące relacje w środowisku nowych technologii. Klubowicze tworzą jednocześnie społeczność, którą pytamy o zdanie na różne tematy, aby jeszcze lepiej odpowiadać na ich potrzeb. Efektem tego jest chociażby zmiana formuły Klubu – od czerwca 2022 klubowicze za zakupy zbierają punkty, które wymieniają na kupony na kolejne zakupy. Ten prosty i atrakcyjny mechanizm jeszcze bardziej aktywizuje obecnych członków Klubu MediaMarkt i zachęca kolejne osoby do udziału w programie lojalnościowym. Program cały czas się rozwija, żeby nie stracić na atrakcyjności. Ważne jest, żeby monitorować rynek, ale również uczyć się zachowań i potrzeb klientów, a następnie tak konstruować ofertę, żeby jak najlepiej odpowiadała na dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów.

Wszystkie te starania zostają nagrodzone zwiększoną aktywnością zakupową klientów – pozytywne doświadczenia wynikające z udziału w programie lojalnościowym, niosą za sobą chęć dokonania kolejnych zakupów oraz podzielenia się tym z grupą znajomych. Jednym z najważniejszych mierników dobrze opracowanego programu lojalnościowego jest rosnąca aktywność zakupowa jego uczestników oraz wzrastająca liczba aktywnych uczestników programu.

Tagi: Media Markt Wojciech Wieroński
Oceń artykuł:

Fot: MediaMarktSaturn Polska Źródło: MediaMarktSaturn Polska

Jednym z najważniejszych mierników dobrego programu jest wzrastająca liczba aktywnych uczestników

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.