Główna zasada programów lojalnościowych opiera się na oferowaniu dodatkowych korzyści konsumentom, którzy deklarują się jako lojalni wobec marki. Przystąpienie do takiego programu realizuje konkretne oczekiwania klientów: poza niższą ceną, jako pierwsi otrzymują dodatkowe korzyści, jak np. informacje o akcjach promocyjnych oraz mają dostęp do wyjątkowych, ekskluzywnych ofert. Dzięki temu czują się w takim procesie zakupowym wyjątkowo zaopiekowania.
Rynek programów lojalnościowych dynamicznie się rozwija i zgodnie z danymi „Monitora Programów Lojalnościowych 2021” ARC Rynek i Opinia blisko 2/3 dorosłych Polaków (65%) deklaruje udział w co najmniej jednym z nich. Ich popularność potwierdza również fakt, że przeciętny klient uczestniczy średnio w trzech programach, a 40 % respondentów jest otwartych na zapisanie się do kolejnych.
Najczęściej takie rozwiązanie oferują sieci spożywcze, drogerie, sklepy odzieżowe czy stacje benzynowe, jednak coraz więcej branż stara się w ten sposób budować lojalność klientów.
Na rynku elektroniki użytkowej przykładem takiego programu jest Klub MediaMarkt, który skupia już ponad 3,3 miliony użytkowników nowych technologii poszukujących kompletnej, ale również konkurencyjnej i zindywidualizowanej oferty produktów i usług. Grono klubowiczów stale się powiększa, ponieważ uczestnictwo w programie daje klientom konkretne korzyści i realne oszczędności - już na start otrzymują kupon powitalny o wartości 40 zł. Członkowie Klubu MediaMarkt zbierają punkty za zakupy, mogą liczyć na dodatkowe promocje i kupony na produkty oraz usługi. Do tego dochodzi jeszcze większa wygoda zakupów: wydłużony termin zwrotu (aż do 45 dni) oraz łatwy dostęp online do całej historii zakupów. Paragony są automatycznie zapisywane na koncie klienta, w związku z tym nie trzeba przechowywać ich papierowej wersji. Klubowicze oczywiście na bieżąco otrzymują również informacje o akcjach promocyjnych i premierach, których w tej branży jest bardzo dużo w ciągu roku.
W ten sposób marka stara się budować z klientami dłuższe i bardziej angażujące relacje w środowisku nowych technologii. Klubowicze tworzą jednocześnie społeczność, którą pytamy o zdanie na różne tematy, aby jeszcze lepiej odpowiadać na ich potrzeb. Efektem tego jest chociażby zmiana formuły Klubu – od czerwca 2022 klubowicze za zakupy zbierają punkty, które wymieniają na kupony na kolejne zakupy. Ten prosty i atrakcyjny mechanizm jeszcze bardziej aktywizuje obecnych członków Klubu MediaMarkt i zachęca kolejne osoby do udziału w programie lojalnościowym. Program cały czas się rozwija, żeby nie stracić na atrakcyjności. Ważne jest, żeby monitorować rynek, ale również uczyć się zachowań i potrzeb klientów, a następnie tak konstruować ofertę, żeby jak najlepiej odpowiadała na dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów.
Wszystkie te starania zostają nagrodzone zwiększoną aktywnością zakupową klientów – pozytywne doświadczenia wynikające z udziału w programie lojalnościowym, niosą za sobą chęć dokonania kolejnych zakupów oraz podzielenia się tym z grupą znajomych. Jednym z najważniejszych mierników dobrze opracowanego programu lojalnościowego jest rosnąca aktywność zakupowa jego uczestników oraz wzrastająca liczba aktywnych uczestników programu.