Jednym z największych wyzwań dla branży nieruchomości handlowych w Polsce będzie modernizacja istniejących centrów handlowych

2022-03-21 | 08:30

Pandemia tylko przyspieszyła i uwypukliła trendy online, które obserwujemy od kilku lat w sektorze nieruchomości handlowych - podkresla Adam Bajer, Head of Marketing & Specialty Leasing w Multi Poland.


E-commerce nie pojawił się nagle, od wielu lat wpływa on na handel stacjonarny, więc był już przez nas w pełni brany pod uwagę w bieżącym zarządzaniu centrami handlowymi. Jednak nawet teraz, mimo dynamicznego rozwoju e-commerce i coraz większej liczby klientów dokonujących zakupów online, większość transakcji detalicznych nadal jest dokonywana tradycyjnie.

Jak pokazują ostatnie dane GUS, udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wyniósł w 2021 r. około 10%, a zatem 90% sprzedaży nadal odbywa się fizycznie, w tradycyjnych przestrzeniach handlowych. Dlatego też, mówiąc o przejściu do e-commerce, musimy pamiętać, że sklepy stacjonarne są i pozostaną głównym kanałem zakupowym.

Nie oznacza to oczywiście, że my jako zarządcy centrów handlowych nie powinniśmy lekceważyć konkurencji w Internecie. Oczywistym trendem jest to, że coraz większa wymiana produktów, usług i, ogólniej, interakcji społecznych jest dokonywana w Internecie, zwłaszcza gdy wymuszają to przepisy regulujące kwestie zdrowia publicznego, jak w czasie pandemii. Z drugiej jednak strony badania wskazują jednoznacznie, że wiele osób odczuwa przesyt przebywania przed ekranem. Wskazuje to, że centra handlowe mogą być nawet ważniejsze niż przed pandemią, co daje możliwość utrzymania wartości tych obiektów w portfelach inwestorów.

Nasze badania Pan-European Customer Monitor + Covid-19 przeprowadzone przez zespół Multi Research Lab (wśród 33 000 klientów 50 obiektów handlowych w 11 krajach Europy, w tym w Polsce) pokazują, że konsumenci w czasie pandemii coraz częściej poszukiwali „offline’owej" alternatywy dla ciągłego przebywania przed ekranem. Dla większości z nich, badania wskazują nawet na 64%, nasze centra handlowe są atrakcyjną, jakościową opcją spędzania czasu w porównaniu ze światem online. Z doświadczenia lockdownów wnioskujemy, że nic nie jest w stanie zastąpić żywych relacji międzyludzkich. Obserwowaliśmy na przykład, jak ludzie na nowo odkrywają przyjemność przebywania wśród innych lub picia kawy z przyjaciółmi na otwartej przestrzeni poza domem. Duże znaczenie mają tu wymiary psychologiczny i społeczny. Tym samym wartość aktywów nieruchomościowych odpowiednio pozycjonowanych do tych potrzeb społecznych pozostanie wysoka i atrakcyjna dla inwestorów. Chodzi o usługi rekreacyjne, ofertę aktywności społecznych, kulturalnych i rozrywkowych, co wskazuje na potencjał rozwojowy formatów mixed-use. 40-letnie doświadczenie Multi w całej Europie pokazuje, że projekty i obiekty, które już przeszły taki proces zmian, potwierdziły swoją atrakcyjność i rolę społeczną po lockdownach. Dodatkowo uzupełnienie handlowego mixu usługami ochrony zdrowia i urody, biurami i/lub mieszkaniami znacząco zwiększa odporność takich aktywów na lockdowny lub konkurencję ze strony sklepów internetowych.

Dlatego jednym z największych wyzwań dla branży nieruchomości handlowych w Polsce będzie modernizacja istniejących centrów handlowych. W Multi aktywnie zarządzamy naszymi aktywami i zmieniamy przeznaczenie przestrzeni, aby zapewnić, że stale odpowiadają one zmieniającym się wymaganiom klientów i pozostają adekwatne do oczekiwań rynku. Koncentrujemy się na zwiększaniu wartości zarządzanych aktywów poprzez utrzymywanie ich atrakcyjności dzięki nowym markom, częstemu odświeżaniu powierzchni najmu, jednocześnie dbając o to, by stawały się one coraz bardziej znaczące dla lokalnych społeczności. W ostatnich latach w Europie zrealizowaliśmy kilka flagowych projektów przebudowy i rewitalizacji dla naszych klientów portfelowych. Zespoły ekspertów opracowały program dla każdej z galerii handlowych dostosowany do otoczenia rynkowego, lokalnych potrzeb i zmian w zachowaniu konsumentów. Teraz odwiedzający mogą tam znaleźć szeroką gamę atrakcyjnych ofert, w tym nowoczesne miejsca do odpoczynku i jedzenia, wygodniejszy układ przestrzenny, czytelny system wizualny, a także szeroką gamę marek i usług towarzyszących. Najczęściej istotnym elementem zmian jest twórcze przedefiniowanie obiektu tak, aby oferował inne funkcje. Dlatego posiadamy własny zespół architektów i ekspertów technicznych. Pozwala nam to skrócić czas wprowadzania zmian w zarządzanych centrach handlowych, zwłaszcza jeśli chodzi o rozbudowę lub przebudowę. Nowym funkcjom na ogół towarzyszy rekomercjalizacja i nowa strategia marketingowa. Również w ostatnich latach uwzględniamy czynniki ESG wpływające na wartość obiektu, takie jak efektywność energetyczna czy ogólnie efektywność ekologiczna. Otwierając Forum Gdańsk trzy lata temu, naszym celem było stworzenie nowej przestrzeni miejskiej łączącej funkcje komercyjne, w tym handlowe, i społeczne. To nowoczesna dzielnica miasta, która oprócz bogatej oferty międzynarodowych sieci handlowych, gastronomiczno-rozrywkowych posiada również nowy węzeł komunikacji miejskiej oraz pełni funkcje społeczne poprzez Centrum Dziedzictwa Historycznego, Instytut Kultury Miejskiej, bibliotekę, plac publiczny i muzeum. Podobne programy wdrożyliśmy w centrach handlowych w Rydze, Budapeszcie, Rotterdamie i innych miejscach.

 

Tagi: Adam Bajer centra handlowe COVID-19 e-commerce handel Multi Poland
Oceń artykuł:

Fot: Multi Poland Źródło: Multi Poland

Jednym z największych wyzwań dla branży nieruchomości handlowych w Polsce będzie modernizacja istniejących centrów handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.