Josef Saller: Rozwój w zgodzie z naturą

2016-12-19 | 09:29
<p>Josef Saller<br />
Grupa Saller</p>

Centra handlowe, biura a także wiatraki i elektrociepłownie blokowe – poza efektownym wykonaniem, łączy je przede wszystkim fakt, że wszystkie budowane są w zgodzie z naturą. Grupa Saller, do której należą, dba, aby każdy z ich obiektów mógł ubiegać się o certyfikat Green Building. Do tej pory firma intensywnie prowadzi swoją działalność w czterech krajach. Co planuje w najbliższym czasie oraz na co zwraca szczególną uwagę poza doborem odpowiedniej lokalizacji dla nowych obiektów? O tym w rozmowie z Josefem Sallerem, prezesem Grupy Saller.

Ideą Grupy Saller jest tworzenie budynków komercyjnych, które są nie tylko komfortowe dla użytkowników, ale również atrakcyjne wizualnie i efektowne, wyróżniające się nietypową formą architektoniczną. Skąd czerpiecie Państwo inspirację do projektowania? Czy o ostatecznym kształcie budynku decyduje miejsce, w którym on powstaje oraz historia danego miejsca?

Inspiracje dla obiektów powstają w wyniku wewnętrznej dyskusji w firmie. Ważna jest opinia nie tylko architektów, ale także managerów handlowych, inżynierów budowlanych czy też pracowników działu Facility Managment (to oni będą przez  dziesięciolecia troszczyć się o te obiekty). Naturalnie Center Management również, ponieważ sami zarządzamy naszymi dużymi obiektami – galeriami handlowymi.

Firma Saller jako zarządca portfela licznych nieruchomości nieustannie poszukuje dogodnych gruntów, ciekawych projektów i perspektywicznych nieruchomości. Jakimi kryteriami kierujecie się Państwo przy wyborze lokalizacji dla nieruchomości komercyjnych?

Kiedyś interesujące i przyszłościowe obiekty można było rozpoznać na podstawie 3 kryteriów: lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja.

W rzeczywistości nie tylko położenie jest dla nas decydujące, ale także prawne przesłanki dotyczące zabudowy, zainteresowanie najemców, a przede wszystkim zrównoważony rozwój danej lokalizacji.

Jako właściciel nieruchomości, w przeciwieństwie do niektórych deweloperów, jesteśmy bardzo krytyczni względem wymagań dotyczących lokalizacji, ponieważ zawsze chcemy wybrać taką lokalizację, która również za 10 czy 20 lat dalej będzie atrakcyjną lokalizacją handlową.

Grupa Saller jest także partnerem dla najemców poszukujących powierzchni pod najem. Aby obiekt handlowy cieszył się dużą odwiedzalnością klientów, trzeba wyróżnić się spośród konkurencji. W jaki sposób tworzycie Państwo koncepcję doboru najemców, by stworzyć ofertę jak najbardziej atrakcyjną dla mieszkańców danego regionu?

Każde miasto, jak i każda lokalizacja wymaga indywidualnej oceny, np. wg kryteriów wielkości miasta, siły nabywczej, konkurencji i bezpośredniego obszaru oddziaływania. Po dokonaniu wnikliwej analizy zwracamy się do odpowiednich najemców, którzy naszym zdaniem w danej lokalizacji mogą osiągnąć sukces. W przyszłości chcielibyśmy także znacznie rozbudować strefę gastronomiczną w parkach handlowych.

Bardzo ważnym elementem działalności Grupy Saller są projekty z obszaru ochrony środowiska. Firma użytkuje liczne urządzenia fotowoltaiczne, wiatraki, elektrociepłownie blokowe, produkując czystą energię przyjazną dla środowiska. Przykładowo obiekty należące do grupy na Słowacji i w Czechach wykorzystują prąd z własnych urządzeń fotowoltaicznych. Czy zrealizowane lub powstające w Polsce nieruchomości są także wyposażone w ekologiczne urządzenia do produkcji energii?

Prawdą jest, że pozyskujemy wiele energii z odnawialnych źródeł. Postęp w tej dziedzinie jest imponujący. Energia wiatrowa mogłaby w Polsce doskonale funkcjonować, ponieważ Polska ze względu na swoje położenie geograficzne dysponuje wieloma terenami o wysokim potencjale energii wiatrowej. Jeśli z kręgów rządowych zostałby wysłany sygnał do inwestorów, że takie inwestycje zyskałyby wsparcie zarówno w zakresie udzielania pozwoleń, jak i możliwości dostarczenia prądu do sieci, będziemy z pewnością chcieli budować stosowne instalacje także w Polsce. Wydaje nam się, że dzięki wzrastającej konkurencyjności, szczególnie w zakresie wydajności wiatraków w ilości wytwarzanej energii, wkrótce sensowne stanie się, w możliwie najkrótszym czasie, zastąpienie szkodliwego dla klimatu węgla.

W jakim kierunku planujecie Państwo rozwijać projekty związane z ochroną środowiska, by jeszcze efektywniej i na większą skalę wykorzystywać odnawialne źródła energii w swoich przedsięwzięciach?

Jesteśmy otwarci na wszystkie możliwości inwestowania w odnawialne źródła energii.

Zastosowanie nowoczesnych instalacji ogrzewania, wentylacji, chłodu itd. skutkuje ogromnymi oszczędnościami w wydajności energetycznej budynku, które w konsekwencji działają na korzyść naszych najemców w postaci obniżonych kosztów eksploatacyjnych.

Grupa Saller projektuje i tworzy nieruchomości mając na uwadze uzyskanie certyfikatu „Green Building”, który jest przeznaczony dla energooszczędnych budynków niemieszkalnych wzniesionych w ciągu ostatnich pięciu lat lub dla budynków starszych, które będą poddane modernizacji. Jakie są Państwa osiągnięcia w tym zakresie?

Wznosimy budynki wg standardów Green Building, które potem certyfikujemy. Dotyczy to przede wszystkich budynków biurowych. Sami kierujemy się wytycznymi właściwej jednostki certyfikującej.

Grupa Saller jest właścicielem portfela nieruchomości w Niemczech, Czechach, Polsce i na Słowacji. W tych krajach planuje i realizuje projekty, buduje, wynajmuje długoterminowo, utrzymuje, zarządza oraz rozbudowuje nieruchomości komercyjne różnego rodzaju. Czym różni się prowadzenie działalności w tych krajach? Czy możecie Państwo wskazać różnice pomiędzy polskim rynkiem nieruchomości a rynkiem zagranicznym?

Szereg aspektów polskiego rynku nieruchomości jest zdecydowanie innych, jak na pozostałych rynkach. Jest to np. możliwość zawierania umów najmu na krótszy okres, bardzo dynamiczny rozwój centrów handlowych przy jednoczesnym znikomym rozwoju parków handlowych, itd. Wraz z narastającym wyrównywaniem się warunków życia i pracy w poszczególnych krajach zmieniają się także przyzwyczajenia konsumenckie. Ludzie mają mniej czasu, idą na szybkie zakupy do parku handlowego, zamawiają także (niestety) przez internet. Pozytywnie oceniamy fakt, że aktualnie więcej sieci handlowych z Czech, Polski, Słowacji wchodzi na rynek niemiecki lub rynki innych krajów Europy Zachodniej niż na początku lat 90. podążało w przeciwnym kierunku z Niemiec do Polski, Czech i na Słowacji. Rozwijają się nastawione na rynek międzynarodowy konkurencyjne sieci handlowe, które odnoszą znaczące sukcesy w krajach sąsiednich.

W marcu br. została otwarta należąca do Grupy Saller Galeria Glogovia. Liczba odwiedzających centrum handlowe ciągle wzrasta i przekroczyła już milion. Galeria cieszy się dużą popularnością klientów podobnie jak należąca do Grupy Saller Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim, otwarta w 2011 r. W czym tkwi tajemnica sukcesu centrów handlowych otwieranych w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców)?

Kochamy centra handlowe w średniej wielkości miastach, ponieważ takie centrum może stać się później dominującym centrum życia handlowego dla całego regionu. W dużych miastach nigdy nie można być pewnym, że obok dużego centrum nie powstanie jeszcze większe, finansowane z jakichś (często irracjonalnych) źródeł. Inwestujemy własne pieniądze i staramy się na naszych inwestycjach również trochę zarobić.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: Grupa Saller

Josef Saller: Rozwój w zgodzie z naturą

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.