Każda zmiana podatków niepokoi biznes i inwestorów

2018-01-25 | 09:00

Wraz z nowym rokiem weszły w życie duże zmiany w podatkach dochodowych. Jedna z nich wprowadza zupełnie nowy podatek, który obejmuje właścicieli nieruchomości komercyjnych (handlowo-usługowych i biurowych). Nowa danina budzi sporo kontrowersji. Zapytaliśmy ekspertów zrzeszonych w Radzie Programowej Magazynu Galerie Handlowe o ich opinię na ten temat. Poniżej prezentujemy stanowisko Jerzego Osiki, Prezesa Promedia.

Oceny projektu podatku od nieruchomości komercyjnych można dokonać, porównując cele i skutki. Dobra sytuacja budżetowa państwa, jak i brak informacji o szacowanych przychodach z nowego podatku sugerują, że celem jego wprowadzenia nie jest znalezienie konkretnych środków na określone zadanie, lecz dalsze uszczelnianie systemu podatkowego. Podatek handlowy okazał się nieskutecznym pomysłem. Czy będzie nim nowy podatek, zwany potocznie galeryjnym? Sam fakt, że objęto nim centra handlowe i biurowce, a innych nieruchomości komercyjnych (jak np. magazyny) już nie, rodzi kontrowersje w kontekście nierównego traktowania wobec prawa różnych podmiotów gospodarczych. Jeśli ustawa ta też zostanie zaskarżona i podzieli losy poprzedniej, to z punktu widzenia państwa okaże się złym pomysłem.

Prowadząc wykłady o trendach w retailu, pytam czasem słuchaczy o to, co jest jedyną stałą rzeczą na świecie. „Zmiana” – odpowiadają najczęściej. Jak zdarzy się pesymista, to powie, że „śmierć i podatki”. Chociaż wspólne występowanie z sobą słów „zmiana” i „podatki” nikogo nie dziwi, to każda zmiana podatków, w szczególności częsta lub mająca nastąpić nagle, jak ta od nowego roku, niepokoi biznes i inwestorów. Przeniesienie ciężaru nowego podatku na najemców może nie być takie oczywiste, więc przynajmniej w części odczują go galerie. Można próbować obciążyć wszystkim konsumenta. Wówczas jeszcze chętniej skorzysta z oferty sklepów internetowych. Będzie miał taniej i nikt mu nie zabroni robić zakupów nawet w niedziele. Może nowy podatek to podpowiedź dla tradycyjnego handlu, by szybciej korzystał z dobrodziejstw omnichannel?

Tagi: Jerzy Osika Promedia
Oceń artykuł:

Źródło: Promedia

Każda zmiana podatków niepokoi biznes i inwestorów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.