Każdy proces wymaga ciągłego udoskonalania

2019-06-12 | 09:00
<p>Od lewej:&nbsp;Anna Kryszczyszyn, Angelika Kuśnierz</p>

Szeroki profil działalności agencji Gutenberg umożliwia kompleksową obsługę projektów. Bycie częścią międzynarodowej grupy Omnicom, lidera komunikacji marketingowej, daje możliwość wymiany najlepszych doświadczeń z agencjami z całego świata. Wieloletnie doświadczenie zawodowe w branży reklamowej powoduje, że Angelika Kuśnierz, Prezes Zarządu, i Anna Kryszczyszyn, Członek Zarządu, Deputy Managing Director w agencji Gutenberg, doskonale rozumieją zmieniające się wyzwania komunikacji marketingowej. Szczególnie te dotyczące polskiego rynku, który jest jednym z najtrudniejszych i zarazem najciekawszych w Europie.

Gutenberg to operacyjna agencja reklamowa specjalizująca się w obsłudze sieci retailowych.

Angelika Kuśnierz: Rzeczywiście obsługa reklamowa sieci retail jest ważnym obszarem naszej działalności. Pretekstem dla powstania firmy w 2001 roku była współpraca z nieistniejącą już dzisiaj na polskim rynku siecią Geant. Od tamtej pory pracowaliśmy między innymi dla Conforamy, Intermarche, Jeronimo Martins, Leroy Merlin, Tesco czy MediaMarkt.

Czym dokładnie charakteryzuje się Państwa profil?

Anna Kryszczyszyn: W ramach kategorii retail nasza specjalizacja dotyczy obsługi procesu wydawniczego katalogów i gazet reklamowych: od pierwszej makiety wydawnictwa następującej po otrzymaniu list handlowych, poprzez kreację kontentu, druk, aż po dystrybucję wyprodukowanych materiałów.

Proces wydawniczy wydaje się czasochłonny.

Anna Kryszczyszyn: Zgadza się. Sam skład katalogów i gazetek reklamowych może trwać tydzień, ale równie dobrze 6 tygodni. Wszystko zależy od specyfiki i procedur po stronie danej sieci. Naszą rolą jest takie zaprojektowanie procesu, aby z jednej strony stanowił on odwzorowanie procesu po stronie Klienta, ale z drugiej odpowiadał na rosnące potrzeby związane z dużą konkurencyjnością i rozwojem tej kategorii. Proces wydawniczy wymaga stałego udoskonalania. Jego jakość jest zawsze efektem współpracy Klienta z agencją.

Państwa oferta to 3 kluczowe produkty: retail marketing, kontent reklamowy i zarządzanie produkcją. Czy może Pani przybliżyć specyfikę każdego z nich?

Angelika Kuśnierz: Z przyjemnością. W ramach retail marketingu zajmujemy się kreacją kontentu katalogowego, składem wydawnictw katalogowych, zarządzamy drukiem i dystrybucją katalogów i gazet reklamowych. W naszym studiu fotograficznym wykonujemy zdjęcia produktów. Kreujemy kontent reklamowy również na potrzeby komunikacji offline (materiały POS, komunikacja BTL) oraz digital (kampanie online). Zarządzamy produkcją reklamową. Naszym Klientom oferujemy usługę print managementu. W ramach Gutenberga działa odrębny business unit dedykowany produkcji digital i kolejny, dedykowany produkcji filmowej.

Jakie elementy wyróżniają Państwa firmę na tle konkurencji?

Angelika Kuśnierz: Przede wszystkim szeroki profil naszej działalności umożliwia kompleksową obsługę projektów. W Polsce jesteśmy częścią Grupy DDB, w ramach której działają agencje o różnym profilu (zintegrowana agencja komunikacji, agencja badawcza i doradztwa strategicznego, agencja brandingowa). Uzupełniające nasz profil kompetencje możemy więc pozyskiwać w ramach jednej grupy. Dodatkowo personalny background zawodowy ścisłego managementu – mam na myśli siebie i Anię Kryszczyszyn; każda z nas ma dwudziestoletnie doświadczenie w branży reklamowej – powoduje, że rozumiemy wyzwania komunikacji marketingowej. W połączeniu z kompetencjami operacyjnymi zarządzanej przez nas organizacji w konsekwencji jesteśmy w stanie dostarczyć naszym Klientom unikalny jakościowo produkt.

Jednym z elementów Państwa oferty jest automatyzacja procesu pracy. Na czym dokładnie polega ta usługa?

Anna Kryszczyszyn: Automatyzacja jest szczególnie istotna w procesach wydawniczych – tam, gdzie kluczowy jest czas i nie ma miejsca na błędy. Dysponujemy narzędziami IT, zintegrowanymi z naszą bazą danych, do automatycznego składu gazet i katalogów. Ponieważ – jak wspominałam wcześniej – procesy po stronie naszych Klientów różnią się istotnie, nasze narzędzia informatyczne dają możliwość dostosowywania się do tych procesów. Na życzenie naszych Klientów tworzymy kompleksowe dedykowane systemy, umożliwiające dalszą automatyzację i optymalizację pracy.

Gutenberg należy do Omnicom – światowego lidera komunikacji marketingowej z siedzibą w Nowym Jorku. Z kolei Gutenberg Warszawa jest częścią międzynarodowej sieci Gutenberg. Trzy największe biura mieszczą się w Paryżu, Londynie i Warszawie. Jak międzynarodowe doświadczenie Państwa firmy wpływa na działalność w Polsce?

Angelika Kuśnierz: Niewątpliwie bycie częścią międzynarodowej grupy wpływa na działalność każdego z naszych biur. Wymieniamy najlepsze doświadczenia. Mamy możliwość nawiązywania kontaktów z agencjami o różnym profilu, działającymi na całym świecie w ramach Grupy Omnicom. Lokalnie obsługujemy globalnych Klientów sieci. Gutenberg to pół wieku doświadczenia w obsłudze segmentu retail na wymagającym i rozwiniętym rynku francuskim. Na bieżąco korzystamy ze zgromadzonej przez te lata ekspertyzy i know-how.

Jak już Pani wspomniała, Gutenberg Warszawa powstał w 2001 r. do obsługi Geanta. Dziś w swoim portfolio ma nie tylko sieci handlowe, ale marki z różnych sektorów, np. z kategorii fast food, technologia. Jak na przestrzeni tego czasu zmieniła się branża reklamowa?

Angelika Kuśnierz: Jestem prezesem Gutenberga w Polsce od 10 lat, ale ponieważ moja przygoda z reklamą rozpoczęła się 20 lat temu i to w ramach Grupy DDB, doskonale pamiętam moment tworzenia firmy. Branża reklamowa na przestrzeni tych lat dojrzała, ale też stała się dużo bardziej konkurencyjna. Dokładnie to samo działo się dużo wcześniej na rynkach zachodnich. Dzisiaj coraz częściej konkurujemy z agencjami z tych rynków.

A rynek retail i konsumenci?

Angelika Kuśnierz: Rynek polski jest jednym z najtrudniejszych i zarazem najciekawszych w Europie. Pamiętamy moment, kiedy Polacy zaczęli poszukiwać produktów delikatesowych. W odpowiedzi na ich potrzeby pojawiły się marki, takie jak Alma czy Piotr i Paweł. Zakupy w tych sieciach były niemal miarą statusu społecznego. Dzisiaj w sferze zwyczajów zakupowych dużo ważniejszy jest zdrowy rozsądek aniżeli wizerunek wybieranej marki – tym bardziej, że znane dyskonty rozbudowały swoją ofertę o produkty cenione przez Polaków. Coraz częściej pojawiają się tam półki z bardziej wyrafinowanymi produktami, z żywnością organiczną. W pewnym sensie konkurencją stają się też targi śniadaniowe i podobne im inicjatywy. Konsument stał się bardziej świadomy. Poszukuje jakości, ale w rozsądnej cenie. I dotyczy to zarówno produktów żywnościowych, jak i tych z kategorii dom i ogród czy technologia. Sieci dostosowują się do tych potrzeb. Trend jakości w dobrej cenie przekłada się oczywiście na oczekiwania Klientów wobec agencji reklamowych. I jest to na pewno duże wyzwanie.

Jakie rozwiązania i korzyści ze współpracy mogą Państwo zaoferować zarządcom sieci retailowych?

Anna Kryszczyszyn: Jesteśmy agencją wyspecjalizowaną w obsłudze sieci retail. Gutenberg Networks działa od 50 lat, Gutenberg Warszawa od 18 lat. Przez te lata zbudowaliśmy solidny kapitał doświadczenia, stworzyliśmy dedykowane i wciąż udoskonalane narzędzia, procedury, zgromadziliśmy zespół utalentowanych i zaangażowanych pracowników. Stale stosujemy systemy kontroli jakości, aby mieć pewność, że produkt, który dostarczamy, spełnia oczekiwania naszych Klientów. Oferujemy rozbudowany pakiet powiązanych ze sobą usług. Czerpiemy również z doświadczeń agencji działających w ramach Grupy Omnicom. Budujemy zespoły o szerokich kompetencjach z jednym punktem kontaktu dla Klienta.

Obecnie centra handlowe w Polsce znajdują się w trakcie ewolucji i dużych zmian, podyktowanych także ograniczeniami w handlu nakładanymi przez Państwo. Jak ocenia Pani obecną sytuację w segmencie retail?

Angelika Kuśnierz: Oczywiście zmiany, o których Pani wspomina – w głównej mierze ograniczenie handlu w niedziele – negatywnie wpływają na liczbę Klientów i obroty generowane przez centra handlowe. W 2018 roku największe problemy odnotowały mniejsze centra handlowe. Natomiast te większe z obecną sytuacją radzą sobie lepiej. Ich pozycja na rynkach lokalnych najprawdopodobniej będzie się umacniać. Wraz z zaostrzaniem się przepisów maleć będzie częstotliwość odwiedzania centrów przez ich Klientów, a w konsekwencji nadal spadały będą obroty. Klienci, szczególnie ci, których tryb życia sprzyjał handlowi w niedziele, być może będą poszukiwać alternatywy. I choć Polska nie jest przecież jedynym rynkiem europejskim z takim zakazem, to nie jest wykluczone, że na naszym rynku zaczną powstawać nowe produkty, będące odpowiedzią na potrzeby polskich konsumentów.

A jak ta sytuacja wpływa na działalność i ofertę Państwa firmy?

Angelika Kuśnierz: Niewątpliwie konsekwencją tej sytuacji dla partnerów centrów, w tym agencji reklamowych, jest konieczność poszukiwania efektywniejszych kosztowo rozwiązań. Produkty, które oferujemy, w szczególności te związane z automatyzacją i optymalizacją procesów, stają się jeszcze bardziej interesującą alternatywą.

Uważacie Panie, że kluczem do efektywności jest standaryzacja. Czy możecie Panie rozwinąć tę ideę?

Anna Kryszczyszyn: Standaryzacja wydaje się pozostawać w sprzeczności z kreatywnością, która jest najważniejszym atrybutem agencji reklamowej. Są jednak takie obszary marketingu i reklamy, gdzie kluczowy jest czas i ograniczenie nakładów pracy. Proszę sobie wyobrazić 400 restauracji jednej sieci, z których każda tworzy unikalne materiały reklamowe tylko na swoje potrzeby. To podejście nieefektywne finansowo, ale też ryzykowne z perspektywy spójności wizerunkowej marki. W takich sytuacjach – na poziomie marketingu lokalnego – lepiej skupić się na standaryzacji layoutów, ograniczeniu formatów i zastosowaniu szablonów łatwych do wykorzystania przez rozproszonych zleceniodawców. To przykład naszego działania, wypracowanego wspólnie z Klientem, dla znanej międzynarodowej marki.

Gutenberg posiada zespół specjalistów. Jakie aspekty wyróżniają Państwa pracowników i metody pracy?

Angelika Kuśnierz: Mam nadzieję, że wyróżnia nas zaangażowanie i pozytywne podejście. Nasi Klienci są dla nas ważni. Doskonale rozumiemy naszą zależność od ich rozwoju. Naszą misję określamy jako zdejmowanie problemu z głowy Klienta – trochę jak w modelu dobrego biura podróży. Wiele z tych biur przeszło transformację. Szeroka oferta hoteli – kiedy wszystko można znaleźć w Internecie – stała się już niewystarczająca. Podobnie jest w naszej branży. Musimy proponować więcej niż tradycyjne podejście. Dla skuteczności działania kluczowa jest chęć zrozumienia zmieniających się potrzeb Klientów.

Śledzi Pani globalne trendy w obszarach działalności Państwa firmy. Z jakimi najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami do tej pory się Pani spotkała?

Angelika Kuśnierz: Duże wrażenie wywarł na mnie ostatnio Projekt 84 brytyjskiej agencji adam&eveDDB zrealizowany dla charytatywnej organizacji CALM w ramach kampanii „Against Living Miserably”. W odpowiedzi na szokujące statystyki, które mówią, że w Wielkiej Brytanii każdego dnia tragicznie odbiera sobie życie 84 mężczyzn, we współpracy ze znanym rzeźbiarzem Markiem Jenkinsem powstała uderzająca instalacja wizualna. Prace miały na celu zapoczątkowanie ważnej rozmowy i działań zapobiegających samobójstwom. Z tego, co mi wiadomo, działania agencji nie zakończyły się na samej kampanii. W ramach strategii personalnej powstał wewnętrzny projekt, którego celem jest wsparcie pracowników w dostępie do wiedzy na temat depresji. Jest to ciekawy przykład działań z zakresu HR, których jeszcze kilka lat temu w strategiach firm nie było.

Z którego do tej pory zrealizowanego projektu jest Pani najbardziej dumna i dlaczego?

Angelika Kuśnierz: Takich projektów było z pewnością co najmniej kilka.  Ale odniosę się do jednego z ostatnich. Jesienią ubiegłego roku wygraliśmy przetarg na obsługę Klienta z kategorii retail. Wyzwaniem był transfer złożonego procesu wydawniczego z obsługującej Klienta wcześniej agencji spoza naszego rynku. Oczekiwaniem była też efektywność kosztowa. Udało się nam płynnie przejąć projekt i rozpocząć współpracę z Klientem w ciągu 2 tygodni od przekazania nam bazy. Uprościliśmy proces. Jesteśmy w trakcie pogłębiania jego automatyzacji.

Który aspekt Pani pracy jest najbardziej wymagający?

Angelika Kuśnierz: Naszym najważniejszym kapitałem są ludzie. Dzisiejszy rynek pracy stanowi dla pracodawców duże wyzwanie biznesowe. W ostatnich latach, ze względu na niedobór kadr, mocno wydłużył się czas rekrutacji. Zmieniają się oczekiwania młodych ludzi, którzy z jednej strony nastawieni są oczywiście na rozwój, ale z drugiej ciągle ciekawi nowego i dużo bardziej poszukujący niż poprzednie pokolenie. Coraz trudniej jest więc utrzymać pracownika. Strategia personalna i zagadnienia z obszaru Human Resources stanowią dzisiaj jeden z najbardziej wymagających i najważniejszych obszarów w planach rozwojowych Gutenberga.

Na jakich działaniach chcą się Państwo skupić w drugiej połowie roku? Jakie są Państwa cele rozwojowe?

Angelika Kuśnierz: Zależy nam na zwiększaniu świadomości kompetencji Gutenberga wśród aktualnych i potencjalnych Klientów firmy. Umiejętności te nadal będziemy rozwijać, w szczególności w sferze optymalizacji procesów, w których bierzemy udział. W ramach strategii personalnej na początku roku wdrożyliśmy program happiness at work, angażujący pracowników i mający na celu integrację wokół ważnych dla nas wszystkich aspektów, związanych z zadowoleniem z miejsca, w którym spędzamy istotną część naszego życia.

Jak wyobraża sobie Pani rozwój firmy w perspektywie kolejnych 10 lat?

Angelika Kuśnierz: Wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach myślenie w perspektywie 10 lat jest zbyt odległe. Digitalizacja wielu sfer naszego życia powoduje ogromne przyspieszenie zmian. Trudno jednak przewidzieć, w którą stronę te zmiany będą szły. W najbliższych latach z dużym prawdopodobieństwem obserwować będziemy dalszy rozwój e-commerce. I jest to obszar naturalnego kierunku rozwoju agencji reklamowych o profilu Gutenberga. Już niebawem będziemy chcieli prezentować naszym Klientom pierwsze produkty z tego obszaru.

Tagi: Angelika Kuśnierz Anna Kryszczyszyn Gutenberg
Oceń artykuł:

Fot: Aneta Arkit Źródło: Gutenberg

Zobacz także

Każdy proces wymaga ciągłego udoskonalania

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.