Klienci stali się bardziej świadomi

2019-01-22 | 09:00

Najbardziej znaczący wpływ na branżę retail w 2018 roku miało wejście w życie unijnego rozporządzenia RODO/GDPR. Przedsiębiorstwa stanęły przed wyzwaniem zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych w systemach informacyjnych. Klienci stali się bardziej świadomi swoich praw dotyczących przetwarzania danych osobowych, co wpłynęło na wzrost ryzyka odszkodowawczego w działaniach firmy - uważa Piotr Ubych, Menedżer Produktu ds. Ochrony Danych w Grupie DEKRA.

Z drugiej strony główną tendencją minionego roku było przenoszenie się handlu do sfery online. Warto odnotować, że w stosunku do roku 2017 liczba transakcji mobilnych wzrosła znacząco, a wraz z nią zwiększyła się liczba ataków na urządzenia mobilne. Priorytetem dla branży retail jest zabezpieczenie płatności wirtualnych przy ciągłym wzroście ataków cybernetycznych z wykorzystaniem kart płatniczych.

Rozwój technologiczny wygenerował obawy związane z cyberbezpieczeństwem dotyczące takich niepokojących zjawisk jak cyberterroryzm czy hacking. Odpowiedzią na negatywne skutki przetwarzania danych było wejście w życie nowego prawa o cyberbezpieczeństwie, regulującego krajowy poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych. Zwracanie uwagi na zgodność stosowanych zabezpieczeń z wymaganiami prawa oraz skupienie się na działaniach ograniczających ryzyko incydentów związanych z bezpieczeństwem jest wyzwaniem dla całej branży retail. 

Niedawno w mediach pojawiła się informacja o otwarciu bezobsługowej stacji paliw jednej z dużych sieci. Pozytywne komentarze konsumentów i ekspertów potwierdzają to, o czym na łamach Magazynu Galerie Handlowe pisaliśmy na początku 2018 roku. Udział i zakres rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klienta rośnie, a eksperci prognozują ich dalszy rozwój. W niedalekiej perspektywie możemy się spodziewać inteligentnej automatyzacji procesów na coraz większą skalę także w sektorze retail.

Z automatyzacją i pogłębiającą się cyfryzacją handlu wiążą się oczywiście zagrożenia, m.in. w obszarach przetwarzania danych osobowych i finansowych. Punkty handlowe i usługowe będą więc wprowadzać kolejne rozwiązania zabezpieczające transakcje z wykorzystaniem kart płatniczych i urządzeń mobilnych, chroniące dane klientów, a jednocześnie zapewniające im wygodę kupowania produktów i usług. Wszyscy czekamy na wytyczne nowego rozporządzenia UE dotyczącego prywatności i łączności elektronicznej (tzw. rozporządzenie ePrivacy), a także na wyniki pierwszych kontroli UODO w branży retail. Miejmy nadzieję, że wyjaśnią one m.in. wątpliwości w obszarze bezpieczeństwa przetwarzania wizerunku klientów i pracowników sieci handlowych w systemach monitoringu przemysłowego.

W związku z rosnącą liczbą ataków z wykorzystaniem kart płatniczych obserwujemy rosnące zainteresowanie firm branży e-commerce i retail oraz dostawców usług płatniczych ubezpieczeniem od ryzyk związanych z cyberzagrożeniami i wyciekiem danych. Przewidujemy, że w ciągu najbliższych miesięcy rynek ubezpieczeń będzie się intensywnie rozwijał, a sklepy i punkty usługowe znacząco się do tego przyczynią.

Tagi: Dekra Piotr Ubych
Oceń artykuł:

Źródło: Dekra

Klienci stali się bardziej świadomi

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.