Najbardziej znaczący wpływ na branżę retail w 2018 roku miało wejście w życie unijnego rozporządzenia RODO/GDPR. Przedsiębiorstwa stanęły przed wyzwaniem zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych w systemach informacyjnych. Klienci stali się bardziej świadomi swoich praw dotyczących przetwarzania danych osobowych, co wpłynęło na wzrost ryzyka odszkodowawczego w działaniach firmy - uważa Piotr Ubych, Menedżer Produktu ds. Ochrony Danych w Grupie DEKRA.
Z drugiej strony główną tendencją minionego roku było przenoszenie się handlu do sfery online. Warto odnotować, że w stosunku do roku 2017 liczba transakcji mobilnych wzrosła znacząco, a wraz z nią zwiększyła się liczba ataków na urządzenia mobilne. Priorytetem dla branży retail jest zabezpieczenie płatności wirtualnych przy ciągłym wzroście ataków cybernetycznych z wykorzystaniem kart płatniczych.
Rozwój technologiczny wygenerował obawy związane z cyberbezpieczeństwem dotyczące takich niepokojących zjawisk jak cyberterroryzm czy hacking. Odpowiedzią na negatywne skutki przetwarzania danych było wejście w życie nowego prawa o cyberbezpieczeństwie, regulującego krajowy poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych. Zwracanie uwagi na zgodność stosowanych zabezpieczeń z wymaganiami prawa oraz skupienie się na działaniach ograniczających ryzyko incydentów związanych z bezpieczeństwem jest wyzwaniem dla całej branży retail.
Niedawno w mediach pojawiła się informacja o otwarciu bezobsługowej stacji paliw jednej z dużych sieci. Pozytywne komentarze konsumentów i ekspertów potwierdzają to, o czym na łamach Magazynu Galerie Handlowe pisaliśmy na początku 2018 roku. Udział i zakres rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w obszarze obsługi klienta rośnie, a eksperci prognozują ich dalszy rozwój. W niedalekiej perspektywie możemy się spodziewać inteligentnej automatyzacji procesów na coraz większą skalę także w sektorze retail.
Z automatyzacją i pogłębiającą się cyfryzacją handlu wiążą się oczywiście zagrożenia, m.in. w obszarach przetwarzania danych osobowych i finansowych. Punkty handlowe i usługowe będą więc wprowadzać kolejne rozwiązania zabezpieczające transakcje z wykorzystaniem kart płatniczych i urządzeń mobilnych, chroniące dane klientów, a jednocześnie zapewniające im wygodę kupowania produktów i usług. Wszyscy czekamy na wytyczne nowego rozporządzenia UE dotyczącego prywatności i łączności elektronicznej (tzw. rozporządzenie ePrivacy), a także na wyniki pierwszych kontroli UODO w branży retail. Miejmy nadzieję, że wyjaśnią one m.in. wątpliwości w obszarze bezpieczeństwa przetwarzania wizerunku klientów i pracowników sieci handlowych w systemach monitoringu przemysłowego.
W związku z rosnącą liczbą ataków z wykorzystaniem kart płatniczych obserwujemy rosnące zainteresowanie firm branży e-commerce i retail oraz dostawców usług płatniczych ubezpieczeniem od ryzyk związanych z cyberzagrożeniami i wyciekiem danych. Przewidujemy, że w ciągu najbliższych miesięcy rynek ubezpieczeń będzie się intensywnie rozwijał, a sklepy i punkty usługowe znacząco się do tego przyczynią.