Kluczowe jest strategiczne myślenie

2020-02-03 | 09:00

Jednym z wyzwań polskiego rynku pracy jest coraz częściej niedopasowanie dostępnych kompetencji na rynku do realnych potrzeb pracodawcy – szczególnie w branży retail. Od przyszłych managerów zarządzających obiektami handlowymi oraz sieciami sklepów detalicznych oczekuje się przede wszystkim orientacji na rezultat. Idea zarządzania przez cele pozwala skoncentrować zaangażowanie pracowników na działaniach istotnych z perspektywy całej firmy. Skuteczny manager powinien jasno ustalać priorytety całego zespołu oraz systematycznie monitorować rezultaty pracy. Zarządzanie przez cele powinno pozwalać managerowi zwiększać motywację zespołu i jego zaangażowanie - uważa Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.

Kluczowe jest strategiczne myślenie. Odpowiednie planowanie pracy, delegowanie zadań oraz ich rozliczanie. Rośnie również rola kompetencji miękkich, które stanowią ważny element w pracy każdego managera. Osoba zarządzająca zespołem powinna dostosować swój przekaz, aby był zrozumiały dla wszystkich członków zespołu. Jest odważna w podejmowaniu decyzji i potrafi ponieść ich konsekwencje. Ważną umiejętnością jest również wewnętrzna motywacja. Dobry manager potrafi znaleźć w sobie siłę napędową i zmotywować swój zespół do działania.

Podsumowując, w związku z dynamicznie zmieniającym się rynkiem, dobry manager to osoba, która stale się rozwija i doskonali swoje kompetencje, a jednocześnie posiada umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Z perspektywy pracodawcy szczególne znaczenie ma zbudowanie i utrzymanie przyjaznej kultury organizacyjnej. Pracownicy powinni czuć sens wykonywanej pracy, powinni mieć wpływ na podejmowane w firmie decyzje oraz uczestniczyć w procesie tworzenia atrakcyjnego miejsca pracy. Znaczenie celu realizowanych zadań jest dla pracowników ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Co oznacza to dla pracodawców? Misja oraz wartości firmy powinny być jasno określone, powtarzane i wykorzystywane przy realizowaniu wszystkich projektów. Świadomi pracownicy chcą coraz częściej uczestniczyć w procesie decyzyjnym. Pracodawcy powinni uważnie słuchać swoich pracowników i umożliwiać im współudział w podejmowaniu decyzji.

Podstawą budowania lojalności wobec pracodawcy jest dbanie o satysfakcję pracowników. Sukces pracodawcy jest uzależniony od umiejętności i wiedzy pracowników. Obecnie firmy zapewniają coraz więcej niestandardowych benefitów pracowniczych. Szczególnie pozapłacowe świadczenia stanowią ważny element systemu motywacyjnego, a wśród nich m.in. darmowa prywatna opieka medyczna, dopłaty do zajęć sportowych czy dofinansowywanie posiłków w pracy.

Świadomi pracodawcy wiedzą, że zadowolenie pracowników przekłada się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Satysfakcja z warunków pracy oraz przyjaznej kultury organizacyjnej motywuje pracowników oraz buduje ich lojalność. Gdy czują, że pracodawca troszczy się o ich komfort, są zmotywowani do podnoszenia swoich kompetencji. Pracodawcy inwestujący w swoich ludzi oraz rozwijający ich umiejętności są postrzegani jako bardziej atrakcyjni.

Firmy powinny inwestować w dobre samopoczucie pracowników. W innym wypadku mogą spodziewać się dużej rotacji w zespole oraz niskiej efektywności.

Rynek pracy w branży retail zmienił się o 180 stopni w ciągu ostatnich lat. Od rynku pracodawcy przeszliśmy na rynek pracownika. Wymusza to na pracodawcy coraz większe zaangażowanie w rekrutację i dbałość o lojalność pracowników. Jednocześnie ryzyko nadejścia spowolnienia gospodarczego, ograniczenie handlu w niedziele czy niepewność wśród pracodawców w kontekście zmian legislacyjnych, w tym ryzyka radykalnego wzrostu płacy minimalnej, powoduje, że aktualna sytuacja może się szybko zmienić.

Tagi: Recman Wojciech Tulwin
Oceń artykuł:

Źródło: Recman

Zobacz także

Kluczowe jest strategiczne myślenie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.