W handlu detalicznym widzimy, że większość konsumentów dostosowała swoje zachowania zakupowe i ograniczyła wydatki podczas pandemii do podstawowych towarów, takich jak artykuły spożywcze i codziennego użytku. Mamy nadzieję, że wydatki na odzież, sprzęt gospodarstwa domowego, meble i elektronikę użytkową ustabilizują się w ciągu roku, aby przynajmniej w drugiej jego połowie ponownie osiągnąć satysfakcjonujący poziom w sklepach stacjonarnych - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe Norbert W. Scheele, Director of Country, C&A Mode Central Eastern Europe
Można sobie wyobrazić, że kryzys będzie miał nieprzewidziane konsekwencje dla różnych dziedzin handlu. W ostatnich tygodniach wiele osób unikało tłumów, kolejek i obawiało się wyjść z domu. To stanowi początek zmian, bowiem nie tylko młode pokolenie sięga po smartfony, aby kupić niezbędne rzeczy - i wszyscy wiemy, że nie ma prawie żadnych obszarów, w których zakupy online nie byłyby możliwe.
Połączenie biznesu internetowego i detalicznego nadal dynamicznie się rozwija, a w wielu przypadkach służy jako „motor napędowy” rozwoju operacyjnego. Różne kanały przemawiają do innych grup docelowych, co umożliwia dotarcie do nowych grup klientów i zwiększenie zasięgu rynku. Sprzedaż detaliczna wielokanałowa rośnie na całym świecie. W ciągu ostatnich kilku lat detaliści z różnych branż w większości krajów ulepszyli swoje podejście omnichanelowe, w ten sposób dając klientom większe możliwości w zakresie sprawdzania, porównywania, kupowania i realizowania zwrotów. Aby dostosować model biznesowy firmy do nowych wymagań, konieczna jest całościowa strategia. Wielokanałowy oznacza dość złożone rozszerzenie koncepcji sprzedaży, która jest wdrażana i stosowana na różnych poziomach - takich jak proces dostawy, sposób dokonywania zamówień, opcje płatności, zakres usług czy projektu.
Granice między handlem online i offline coraz bardziej się zacierają. Klient dowiaduje się o poszczególnych produktach lub sklepach za pośrednictwem mediów społecznościowych, wpisów Google lub asystentów głosowych. Dlatego zadaniem firmy jest bycie widocznym ze swoimi produktami lub usługami na wszystkich platformach i dostosowanie się do wymagań nowych technologii.
Koronawirus wywrócił wszystko. Społeczna percepcja marek i reklam również się zmienia z powodu pandemii, a komunikacja korporacyjna powinna bazować na rozbudowanej sieci mediów społecznościowych. Jeśli chodzi o naszą komunikację zewnętrzną w tej wyjątkowej sytuacji, z naszego punktu widzenia, najważniejsze staje się: okazanie cierpliwości i wsparcie.
W naszym poście na Facebooku „Wszyscy jesteśmy razem” przekaz kierowaliśmy do szerokiego grona odbiorców, a nie tylko do klientów. Zaraz po lockdownie niezwykle ważne było, abyśmy okazali sobie solidarność, albowiem wszyscy płyniemy tą samą łodzią.
Wyjątkowa sytuacja spowodowana wirusem doprowadziła do znacznego zmniejszenia liczby klientów w handlu detalicznym – lub nawet do ich całkowitego zatrzymania. Zdajemy sobie sprawę, że nie tylko spadek liczby klientów i odwiedzających prowadzi do obniżenia czynszu, dlatego też znacznie wcześniej kontaktowaliśmy się z naszymi partnerami z centrów handlowych. Jesteśmy przekonani, że skutki tej trudnej sytuacji powinni ponieść nie tylko detaliści, ale także właściciele i inwestorzy nieruchomości.
Od zawsze naszym celem było szybkie znalezienie korzystnych rozwiązań dla wszystkich naszych partnerów, takich rozwiązań z których obie strony będą zadowolone i będę w stanie normalnie funkcjonować. W tym momencie możemy jasno stwierdzić, że w większości przypadków udało nam się dojść do porozumienia.
Prawdopodobnie w przyszłości jeszcze ważniejsze stanie się dla operatorów centrów handlowych, aby mix najemców pasował do potencjalnego klienta. Ponieważ lojalność klientów nie jest już skuteczna w przypadku „więcej tego samego”, oferta powinna być „rozrywkowa” dla dużych centrów i „wygodna” w przypadku małych (lokalnych) galerii.
Znaczenie centrów handlowych zależy w dużej mierze od lokalizacji. Kluczem do sukcesu jest jakość pobytu w obiekcie oraz doświadczenie zakupowe. Ważne jest również, aby mieć jasny profil odróżniający dane centrum od konkurencji oraz niezależną tożsamość wywodzącą się z lokalnych uwarunkowań.