Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu: Ulice i centra handlowe to alternatywa, nie konkurencja

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-04-07 | 09:04

Według analityków rynku, rośnie zainteresowanie najemców głównymi ulicami handlowymi w największych polskich miastach. Międzynarodowe sieci wybierają takie lokalizacje, na przykład, w Warszawie czy Krakowie. Czy to zwiastun powolnego odwrotu od centrów handlowych na rzecz ulic? Na te pytania odpowiedział Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu, inwestor Centrum Handlu, Biznesu i Rozrywki „Sukcesja” w Łodzi.

Główne ulice są uzupełnieniem oferty centrów handlowych w poszczególnych miastach, a nie ich bezpośrednią konkurencją. Także w przypadku dużych sieci wybór nowej lokalizacji przy ulicy handlowej jest zazwyczaj kolejnym etapem rozwoju, dodatkowym kanałem sprzedaży w prestiżowym miejscu. Zdarza się jednak, że dana marka najpierw wybiera lokalizację przy ulicy handlowej, a w następnej kolejności w centrum handlowym. Tak było chociażby z portugalską firmą Parfois, która w Warszawie zaistniała przy ul. Chmielnej, a dopiero później w Galerii Mokotów, ale już w Krakowie przyjęła odwrotną kolejność ekspansji. Z kolei inna światowa marka, H&M, na dziewięć lokalizacji w stolicy osiem ma w centrach handlowych, od których zresztą zaczęła, a jedną - najnowszą przy Nowym Świecie. To, oczywiście, tylko wybrane przykłady z wielu podobnych.

Znane ulice handlowe, jak chociażby Marszałkowska czy al. Jerozolimskie w Warszawie, zawsze były języczkiem u wagi międzynarodowych sieci, ale nowe lokalizacje znanych marek w takich miejscach nie są jednak w Polsce zjawiskiem masowym. Prognozy analityków, dotyczące wzrostu zainteresowania najemców takimi lokalizacjami, wynikają z przewidywanego w tym roku spadku podaży nowoczesnej powierzchni w centrach handlowych.

Od czasu do czasu wracają dyskusje o wyższości centrów handlowych nad głównymi ulicami handlowymi lub odwrotnie. Nie widzę w tym większego sensu. Ulica handlowa w polskim mieście nigdy nie będzie miała tak dobrego tenant mix jak galeria - chociażby dlatego, że galeria ma jedno centrum decyzyjne, które już na wstępnym etapie projektu opracowuje strategię rozkładu branż i doboru najemców, dostosowując ją do sytuacji na lokalnym rynku i preferencji konsumentów. Przy ulicach handlowych to niemożliwe m.in. z powodu rozproszonej struktury własności.

Dobór najemców jest tu często dziełem przypadku. Oczywiście mamy przykłady ulic dobrze zarządzanych, jak Nowy Świat czy Krakowskie Przedmieście w Warszawie, ale są i antyprzykłady, do których zaliczam zakopiańskie Krupówki i Piotrkowską w Łodzi.

Nie umniejszając znaczenia głównych ulic handlowych, nawet tych najbardziej prestiżowych, w polskich miastach, żadna z nich nie stanie się nawet w mikroskali drugą Piątą Aleją, New Bond Street, czy Polami Elizejskimi. To po prostu zupełnie inne realia.

Oceń artykuł:

Krzysztof Apostolidis, prezes Fabryki Biznesu: Ulice i centra handlowe to alternatywa, nie konkurencja

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.