Lagardere Travel Retail: Świat handlowy będzie jeszcze ciekawszy

2022-07-14 | 09:00

Zachowania i sposób myślenia klientów zmieniają się od zawsze, wraz ze zmieniającym się światem. Ostatni okres wyróżnia się natomiast dwoma elementami – zauważa Dariusz Sinkiewicz, CEO Travel Essentials w spółce Lagardere Travel Retail Polska.


Pierwszym elementem jest tempo zmian, jako pokłosie rewolucji w komunikacji, drugim zaś doświadczanie, które również dzięki rewolucji w komunikacji, możemy przeżywać globalnie. Drugi czynnik dotyczy zarówno zjawisk wpływających na nas, konsumentów, pozytywnie jak i takich, które budzą niepokój jak chociażby pandemia Covid-19. Podsumowanie zmiany zachowań konsumentów należy omówić w kilku wymiarach.

Rozpoczynając od analizy głównych KPI sprzedaży i nawiązując do głównego tematu: okres 2020 – 2021 charakteryzował się rzadszymi wizytami w sklepach stacjonarnych i wyższym koszykiem. Charakteryzował się również zwiększoną dynamiką wzrostu i udziału sprzedaży on-line.

Rok 2022 przyniósł zmiany w tym trendzie. LFL 2022 vs 2019 odbudowuje się na częstotliwości wizyt w sklepie, a dynamika wzrostu on-line, nadal silna, osłabła vs okres pandemii. Dodatkowo obserwujemy materialny wpływ inflacji we wskaźnikach wzrostu obrotu oraz – szczególnie w dużych miastach – wpływ zwiększonej ilości klientów z Ukrainy. W ostatnim okresie pojawiało się dodatkowe zjawisko większej wrażliwości na cenę i optymalizację koszyka zakupu (tańszy zamiennik w miejsce droższego). W wymiarze przyśpieszonych megatrendów jako główne wymieniłbym:

  • Omni-integration, wielowymiarowe łączenie interakcji w sklepie, mobile i online.
  • Superconvenience (również w handlu w centrach handlowych), w rozumieniu łatwiej, wygodniej.
  • Paradoks Wyboru, w sensie wolimy wybrać niż wybierać, i udogodnień procesu zakupowego.
  • Sustainability, związanego ze wzrostem świadomości konsumenta i swoistego odreagowania po poprzednim okresie marnotrawstwa.
  • Super-experience, jako generalną potrzebę doświadczania i emocjonalnej relacji z otaczającym nas światem, również handlowym.

Wpływ zmian zachowań konsumentów na strategię i funkcjonowanie graczy handlowych jest ogromny. Rozpocznę od sieci handlowych. By go zobrazować, posłużę się kilkoma przykładami z sieci, które reprezentuję: Lagardere Travel Retail i Inmedio.

Omni-integration. Na przestrzeni ostatnich lat większość graczy modyfikuje swoją strategię, stawiając na wielokanałowość w interakcji ze swoimi konsumentami. Dobrym przykładem jest sklep Inmedio Top & Pop, zlokalizowany w nowoczesnych centrach handlowych. W sklepie aktywną sprzedaż wspiera zdygitalizowany system ekspozycji oferty i informacji handlowej. Dynamiczna komunikacja na ekranach LCD w różnych strefach sklepu informuje co jest na topie w napojach, słodyczach, kartach prezentowych, książce i prasie, nie zapominając o produktach kategorii tobacco.

Komunikacja w strefie książek zawiera system rekomendacji, odsyłający do naszych witryn www, pozwalając dołączyć do community ‘Czytam Wszędzie’. Natomiast informacje promocyjne jasno wskazują benefity programu lojalnościowego „Kameleon”, który buduje wirtualną więź zarówno z Inmedio Top & Pop jak i pozostałym 1000. sklepów Lagardere Travel Retail w Polsce pod 42 brandami: wszędzie gdzie jesteś, w Centrum Handlowym, na dworcu PKP, w Metrze, na Lotnisku czy sklepie na Twoim osiedlu.

Superconvenience. Wygodniej, szybciej – łatwiej. Ten trend jest wielowymiarowy. Dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i doświadczeń zakupowych online. Wybierając tylko jeden z przykładów wskażę zjawisko masowego powstawania sklepów mało-powierzchniowych, które odpowiadają na potrzebę ‘bycia w pobliżu’, ‘po drodze’ i szybkiego serwisu. Lagardere Travel Retail tworzyła jako jeden z pierwszy graczy w Polsce sklepy w tej formule zgodnie z motto: małe sklepy są po by nie wchodzić do dużych. Fantastycznymi przykładami są sklepy foodvenience 1Minute Smacznego, oferujące pizzę, frytki beztłuszczowe, zdrowe kanapki przygotowywane na miejscu w czasie standardowego hot-doga. Drugim dobrym przykładem jest wysyp sklepów na osiedlach mieszkaniowych, ulicy – już nie tylko sklepów spożywczych – ale również bardziej specjalistycznych np. Inmedio Trendy oferujące alkohol, prasę, książkę, nowatorskie produkty tobacco i upominki.

Paradoks wyboru. Chcemy dobrze wybrać. Nie chcemy wybierać długo i wybrać źle. Ekspozycja towaru jasna-prosta, wskazująca bestesellery, topy, rankingi, rekomendacje zdejmuje niepotrzebny stres z procesu zakupowego. Doskonałym przykładem są sklepy Inmedio Top & Pop lub Relay, które postrefowane są bardziej w oparciu o potrzeby zakupowe, niż w oparciu o klasyczne grupy towarowe, skracając ścieżkę poszukiwań. Dodatkowo uwypuklają czytelnie produkty wybierane najczęściej lub rekomendowane, gwarantując trafność wyboru.

Same Centra Handlowe również nie ustają w wysiłkach. Potrzeba kontaktu ze „światem zewnętrznym”, dotknięcia, przymierzenia, wszystko co składa się na tzw. „shopping experience” jest zjawiskiem coraz silniejszym i jasno wskazuje na równolegle funkcjonujące przestrzenie handlowe: stacjonarne i wirtualne. Na pierwsze miejsce wysuwa się moim zdaniem praca nad uatrakcyjnieniem mix tenantów. Foodservice vs Handel (lub koncepty łączone, o których mówiłem wcześniej), atencja do hub’ów usługowych, przestrzenie rozrywkowe oddzielone od stref cichych.

Drugim elementem jest wartość dodana ponad element handlowy, ale nadal komercyjny. Kiermasze, targi, eventy artystyczne itp. I na końcu wymienię element ciężko mierzalny, którego wartość będzie wzrastać, uwypuklenie konkretnego niematerialnego atrybutu, który zbuduje więź z lokalną społecznością: np. przestrzenie do pracy, wspólnych gier, warsztaty tematyczne. Myślę, iż przebudowa formuły obecnych centrów handlowych powinna iść w kierunku multifunkcji. Nawet radykalnie, łącząc przestrzenie handlowe, rozrywkowe, biurowe i mieszkalne.

Zaufanie klientów w pierwszej kolejności zdobywa się odpowiadaniem na ich potrzeby. Niemniej poza doskonałością operacyjną i wpisywaniem się w megatrendy, które szeroko pisałem wcześniej, wskażę dodatkowy przykład, bardzo aktualny, budujący dobry wizerunek. Najlepszym przykładem są ostatnie wydarzenia związane z inwazją Rosji na Ukrainę. Pokazują one, że za marką muszą stać wartości inne niż tylko czysto ekonomiczne. Klienci oczekują od marek wypowiedzi i zajmowania stanowisk w ważnych społecznie czy politycznie kwestiach., i że za wypowiedziami będą szły konkretne działania. Polski handel w absolutnej większości zdał ten egzamin na piątkę, natomiast postawa niektórych sieci handlowych wywołała lawinę nieprzychylnych komentarzy, spowodowała zmianę nawyków zakupowych i brak odwiedzin w sklepach.

Świat handlowy będzie jeszcze ciekawszy. Myślę, że poza oczywistym rozwojem wielokanałowości, digitalizacji, sztucznej inteligencji – to Konsument-Człowiek, w sensie jego naturalnych atrybutów, będzie coraz bardziej w centrum kierunku rozwoju nowoczesnego handlu. Przekornie postawię prognozę, iż prostota / wygoda i natura wygra z przekomplikowaniem. Co nie jest absolutnie w kontrze do rozwoju technologii.

Tagi: Dariusz Sinkiewicz Lagardere Travel Retail Polska
Oceń artykuł:

Fot: Lagardere Travel Retail Źródło: Lagardere Travel Retail

Lagardere Travel Retail: Świat handlowy będzie jeszcze ciekawszy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.