Liczy się tło, w jakim funkcjonuje dany obiekt handlowy

2018-02-28 | 09:00

20 lat temu pierwsze centra handlowe w Polsce dopiero powstawały. Dziś do dyspozycji klientów jest prawie 500 obiektów handlowych różnego rodzaju. Na przestrzeni lat zmieniła się jednak najbardziej rola centrów handlowych. Kiedyś Polacy robili w nich głównie zakupy, dziś są miejscami, w których klienci spędzają wolny czas i szukają pozytywnych doświadczeń. O ewolucji przestrzeni handlowej mówi Jakub Jarczewski, Dyrektor Działu Public Relations i Rozwoju Biznesu METRO Properties.

Zmiana to naturalny proces dotyczący wszystkich dziedzin życia – więc nie jest żadnym zaskoczeniem. W kontekście branży nieruchomości komercyjnych to, co dzieje się aktualnie na rynku, jest wynikiem boomu inwestycyjnego, który szczególnie dotyczy centralnej i wschodniej Europy. Zresztą nie tylko w Polsce widać wzrost aktywności deweloperskiej, biurowej czy rozwój i akwizycję sieci handlowych. To, co obserwujemy u nas, widać też na Słowacji, w Rumunii, Słowenii czy w Czechach.

Sytuacja ta wynika zarówno ze stabilnej i przewidywalnej sytuacji ekonomicznej całego regionu, jak i z konkretnego, wybijającego się na tle „starych” krajów Unii wzrostu gospodarczego. W Polsce, po prostu, warto inwestować.

Dostrzegają to globalne fundusze, których zasadą działania wcale nie jest „konsolidacja rynku” ani żadna inna wiodąca strategia działania poza tą, która pozwoli w określonym czasie zapewnić odpowiedni zwrot zainwestowanego kapitału. Stąd ostatnie masowe przejęcia obiektów oraz zapowiedzi budowy kolejnych. Nie jest żadną tajemnicą, że najprostszym (i wbrew pozorom wciąż najbezpieczniejszym) sposobem zwiększenia wartości nieruchomości jest jej modernizacja i rozbudowa. W tym kontekście faktycznym problemem staje się mityczne „nasycenie” rynku, a w kontekście działań konsolidacyjnych nawet (ewentualne) przegrzanie rynku. W tej chwili w kilku miejscach w Polsce sytuacja z punktu widzenia inwestycji w nieruchomości komercyjne staje się trudna i bardzo złożona – Kraków, Wrocław czy Poznań to miasta, którym trudno będzie przyjąć kolejne obiekty mające podobny tenant mix.

Przede wszystkim liczy się tło, w jakim funkcjonuje dany obiekt handlowy. By je określić, potrzebne są bardzo szczegółowe, wieloetapowe badania i analizy, nie tylko czysto statystyczne, ale też – na przykład prowadzone przez nas od kilku lat – badania neuromarketingowe. Zarówno w zakresie segmentacji rynku i odpowiedniego sprofilowania klienta, a w konsekwencji tenant mix, jak i oczywiście konkurencji. Ogromne znaczenie ma ekonomiczne zdefiniowanie otoczenia i lokalizacja.

METRO Properties zarządza dziewięcioma centrami handlowymi w Polsce, część z nich położona jest w niedalekim sąsiedztwie. Mogę powiedzieć, że bardzo myli się ktoś, kto sądzi, że oczekiwania klientów w związku z tym są pokrewne lub zbieżne. Ludzie mają swoje przyzwyczajenia, a te wpływają na oczekiwania – kwintesencją naszej pracy jest takie wsłuchanie się w potrzeby, by zapewnić jak najlepszą ofertę.

Oczywiście, obserwowanie trendów jest bardzo istotne. Wszyscy to robią, czego efektem jest na przykład zwiększający się udział usług w ofertach centrów handlowych. To fakt częściowo wynikający z oczekiwań klientów, a po części ze zmian technologicznych i rozwoju internetu. Przykłady można mnożyć: remodelingi food courtów, wprowadzanie firm świadczących usługi medyczne, poczta, banki, bankomaty, escape roomy czy działające od zawsze w Centrach Handlowych M1 „Krainy Dzieci”, gdzie rodzice mogą pod opieką wykwalifikowanego personelu pozostawić swoje pociechy na czas zakupów. Mogę sobie wyobrazić w zasadzie wszystko – jednak na koniec dnia dla inwestora (właściciela/zarządcy) liczą się pieniądze. O ile wspomniana „Kraina Dzieci” przedstawia sporą wizerunkową wartość dodaną, o tyle przestrzeni coworkingowej już w ten sposób nie da się obronić.

Zawsze staram się unikać spekulowania na temat przyszłości… Ale jedno jest pewne: już teraz widać lawinowy rozwój e-commerce i omnichannel. Jaki to będzie miało wpływ na rozwój centrów handlowych? Ujmę to tak: dostrzegam techniczną trudność w tym, by w internecie się najeść, pójść do fryzjera czy wyleczyć się z grypy.

Tagi: METRO Properties Jakub Jarczewski
Oceń artykuł:

Źródło: METRO Properties

Zobacz także

Liczy się tło, w jakim funkcjonuje dany obiekt handlowy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.