LPP: Branża będzie reagować na nowe potrzeby klientów

2020-09-23 | 08:30

Nowe warunki rynkowe, które stworzyła pandemia koronawirusa, to dla galerii i sieci handlowych wyzwanie w zakresie dostosowania się do zmienionej rzeczywistości. Dzisiejszy obraz branży handlowej pokazuje realny spadek zainteresowania klientów zakupami w sklepach stacjonarnych na rzecz internetowego kanału sprzedaży - podkreśla w rozmowie z Magazynem Galerie Handlowe Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu, LPP

 

W naszej ocenie skutecznym remedium na poradzenie sobie z tą zmianą jest rozwój omnichannel, gdzie kanały online i offline nie traktowane są jako konkurencyjne, lecz komplementarne. Sprzedaż wielokanałowa pozwala na budowanie kompleksowych doświadczeń zakupowych klienta, gdzie z jednej strony sklepy tradycyjne mogą pełnić rolę swego rodzaju showroomów, pozwalających klientom na bezpośredni kontakt z produktem, co jest bardzo ważne zwłaszcza w branży fashion. Z drugiej strony, mogą funkcjonować jako magazyny do obsługi zamówień internetowych. Równolegle sklepy online pełnią funkcję wygodnych katalogów pełnej oferty firmy oraz są źródłem informacji o preferencjach klientów, najczęściej oglądanych produktach, elementach koszyka zakupowego, czy też stopnia konwersji.

W obu przypadkach bezcenne wydaje się bogate zaplecze technologiczne szyte na miarę potrzeb danego retailera. W naszym przypadku nad rozwiązaniami technologicznymi pracuje szerokie grono specjalistów IT zatrudnionych w LPP, którzy ściśle współpracują z pozostałymi działami tak, aby precyzyjnie poznać potrzeby firmy. To ogromna przewaga w stosunku do gotowych rozwiązań technologicznych dostępnych na rynku.

W branży odzieżowej motorem sprzedaży jest dopasowanie oferty zarówno pod kątem fasonów, wzorów, jak i rozmiarów, dlatego od kilku lat bazujemy na dużych zbiorach rekordów historycznych, które przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów z obszaru machine learningu pozwalają lepiej poznać naszego klienta i dopasować ofertę do jego preferencji. Ponadto wdrożona przez nas w ubiegłym roku w marce Reserved technologia RFID jest niezwykle pomocna w kontrolowaniu stanu naszych towarów, a przy tym poprawia jego dostępność dla klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie łatwo i szybko zidentyfikować każdą sztukę towaru. To z kolei umożliwia zapewnienie naszym klientom jak najszybszej dostawy danego modelu z najbliższego miejsca zlokalizowanego względem jego miejsca zamieszkania.

Takie podejście do sprzedaży łamie dotychczasowe stereotypy, w których królowały sklepy tradycyjne. Jest jednak w naszej ocenie najbardziej elastycznym rozwiązaniem w dzisiejszej nowej rzeczywistości branży handlowej.

Ruch w sklepach stacjonarnych nadal jest niższy, niż byliśmy do tego przyzwyczajeni, jednak nasze dane finansowe z maja i czerwca pokazują, że sprzedaż podnosi się w nich nieco szybciej niż pierwotnie zakładaliśmy. O ile sytuacja powoli się stabilizuje, a klienci wracają do centrów handlowych, to utrzymujące się trzycyfrowe wyniki sprzedaży online, potwierdzają, że wielu z nich pozostało przy zamówieniach przez Internet. Czas, gdy to e-commerce był jedynym kanałem kontaktu marki z konsumentem spowodował, że klienci przyzwyczaili się do robienia zakupów z domu. Odpowiedzią na ten trend jest koncepcja omnichannel, łącząca wygody e-sklepów z funkcjonalnością salonów stacjonarnych

Spodziewamy się również, że ze względu na ciągłą zmianę sytuacji gospodarczej, a szczególnie rynku pracy oraz prognozy drugiej fali epidemii, społeczeństwu będzie towarzyszyć poczucie niepewności finansowej, co może wpływać na większą skłonność do oszczędzania. Na bieżąco analizowane przez nas dane dotyczące preferencji zakupowych pokazują, że coraz większą rolę mogą odgrywać cena oraz charakter kolekcji. Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na ubrania uniwersalne, ponadsezonowe, które nie wychodzą z mody i mogą sprawdzić się przy wielu okazjach. Z drugiej strony, spodziewamy się także klientów, którzy coraz częściej będą stawiać na trwalszą, zrównoważoną modę. I choć trend ten pojawił się już przed pandemią, to bezpośrednio odczuwane skutki zmian, jakie zachodzą w naszym otoczeniu naturalnym, mogą go umacniać.

W LPP już od kilku lat stawialiśmy na rozwiązania z obszaru fashion-tech i cyfryzację naszego biznesu. Widząc w tym dodatkową szansę na rozwój, od zawsze podstawą zmian pozostawało dla nas podejście pro konsumenckie. Elastyczność w stosunku do oczekiwań klientów oznacza dla nas konieczność nieustannego ulepszania. Przypuszczamy, że handel tradycyjny ulegnie zmianom w wyniku rosnącej świadomości technologicznej w społeczeństwie oraz doświadczeń i korzyści, jakie są związane z zakupami przez Internet. To drugie, szczególnie pokazał nam moment zamrożenia gospodarki, który wyeliminował możliwość odwiedzania sklepów stacjonarnych. Branża dostosowując się do oczekiwań klientów będzie reagować na ich nowe potrzeby. Z jednej strony – by je lepiej poznać, sieci handlowe mogą korzystać z osiągnięć w dziedzinie sztucznej inteligencji, jak np. narzędzi z obszaru analizy danych. Te bowiem pozwalają obserwować, co aktualnie kupują klienci, jak zmieniają się ich preferencje i dzięki temu na bieżąco wprowadzać różnorodne kampanie promocyjne i personalizować ofertę. Z drugiej natomiast – retailerzy będą przystosowywać do nich swoje salony, np. wprowadzając rozwiązania podobne do obecnego u nas RFID czy inne, które mają usprawniać procesy logistyczne i sprzedażowe. Ponadto, obserwując kierunek zmian i potrzeb, dążymy w LPP do tego, aby każdy z salonów stacjonarnych pełnił funkcję indywidualnego magazynu sprzedaży. W praktyce oznacza to, że klient decydując się na zakup online, nie będzie musiał czekać na przesyłkę z naszych magazynów e-commerce, ale będzie mógł odebrać zamówienie w najbliższym dla niego salonie sprzedaży jeszcze tego samego dnia. Pokazuje to, jak nowe technologie wpisują się w dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów i uzupełniają handel tradycyjny.

Tagi: LPP Przemysław Lutkiewicz
Oceń artykuł:

Fot: LPP Źródło: LPP

Zobacz także

LPP: Branża będzie reagować na nowe potrzeby klientów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.