Mateusz Wiśniewski, Kolporter SA: Są dwa strategiczne kierunki działania

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-03-03 | 09:00

Departament Sieci Własnej Kolportera zarządza 870 salonikami prasowymi, w tym 95 salonami Top-Press, buduje sieć osiedlowych marketów spożywczych Dobry Wybór, świadczy również usługi reklamowe i realizuje programy konsumenckie. O rozwoju sieci i przygotowaniach do EURO 2012 opowiada Mateusz Wiśniewski, wiceprezes Kolportera SA, odpowiedzialny za rozwój własnych sieci handlowych spółki.

Są dwa strategiczne kierunki działania: pozyskiwanie optymalnych lokalizacji oraz zwiększanie efektywności sprzedaży. W tej chwili mamy ok. 870 saloników, z czego już blisko 100 to salony Top-Press, które zostały bardzo dobrze przyjęte zarówno przez konsumentów, jak i firmy wynajmujące lokale w centrach handlowych i komunikacyjnych. Planujemy w 2012 roku intensywny rozwój sieci Saloników Prasowych i Top-Pressów, aby osiągnąć liczbę 950 lokalizacji. Drugi kierunek naszych działań to poprawa efektywności sprzedaży, realizowana głównie poprzez optymalizację oferty asortymentowej oraz narzędzi wsparcia sprzedaży. Na tym polu notujemy systematyczne wzrosty, wyraźnie przekraczające rynkowe średnie. Na przykład w styczniu sprzedaż w sieci własnej Kolportera wzrosła, licząc rok do roku, o blisko 20%. Podstawowym asortymentem saloników prasowych na początku była prasa, co pozostało nawet w ich nazwie. Ale przecież obecnie trudno uznać salonik za typowy ,,kiosk z gazetami", przypomina raczej mały sklep. Nazwa ,,salonik prasowy" jest mocno ugruntowana w świadomości konsumentów, wiec nie zamierzamy jej zmieniać, ale co istotne i zarazem pozytywne, następuje ewolucyjna zmiana asortymentu kojarzonego z tym formatem sklepu. Z badań rynku wynika, że szczególnie saloniki Kolportera postrzegane są przez klientów jako posiadające szeroką ofertę asortymentu impulsowego (słodycze, napoje, OTC, drobne zabawki, kosmetyki, etc.) oraz usług, takich, jak: zakłady lotto, płatności rachunków, doładowanie telefonu, zakup biletu na mecze etc. Rzeczywiście nasza oferta, jak na tak małe sklepy, jest bardzo szeroka, wciąż testujemy nowe produkty i usługi. Właśnie wprowadzamy nową usługę Teczkomat, która zagwarantuje klientom nawet najmniejszego saloniku dostęp do pełnej oferty tytułów prasowych wydawanych w Polsce.

Ważnym wzbogaceniem asortymentu jest sprzedaż sezonowa pod nazwą ,,Cztery pory roku", np. artykułów szkolnych czy upominków mikołajkowych lub walentynkowych. Ciekawą propozycją dla producentów chcących przetestować w naszych salonikach, jak w tym segmencie rynku klienci przyjmują ich produkt, jest usługa In-Out. W ramach niej oferujemy kompleksową logistykę, zestaw narzędzi wsparcia sprzedaży oraz - jeśli produkt się przyjmie - wprowadzenie go na stałe do naszej oferty. Ostatnio tak się stało z orzeszkami firmy Laro. Nawiasem mówiąc, szeroka gama narzędzi wsparcia sprzedaży jest naszą mocną stroną. Mam tu na myśli działania, takie jak ,,tygodniówka", czyli polecanie produktu przez sprzedawców, wykorzystanie szerokiej bazy nośników reklamowych, akcje samplingowe czy programy konsumenckie.

Za pięć miesięcy w Polsce i na Ukrainie rozpoczynają się piłkarskie mistrzostwa Euro 2012, a Kolporter jest wyłącznym dystrybutorem oficjalnych maskotek mistrzostw. Jednak niezależnie od maskotek, skompletowaliśmy listę produktów związanych z mistrzostwami. Są to drobne pamiątki, praktyczne drobiazgi oraz gadżety z logo Euro 2012, takie jak szaliki, piłeczki, breloczki, kubeczki. Produkty te, eksponowane w specjalny sposób, pojawią się w naszych wszystkich salonikach prasowych na początku wiosny. Myślimy też o wydaniu okolicznościowego czasopisma dla kibiców z podstawowymi i zarazem najważniejszymi informacjami dotyczącymi mistrzostw.

Systematycznie rozwija się najmłodsza sieć Kolportera - osiedlowe sklepy spożywcze Dobry Wybór. Chcemy, żeby do końca bieżącego roku sieć Dobry Wybór liczyła 100 sklepów. Od połowy ubiegłego roku, kiedy podjęliśmy decyzję o zakończeniu testowania tego formatu sprzedażowego, konsekwentnie rozpoczęliśmy realizację swoich planów, czyli pracę nad rozwojem sieci i pozyskiwaniem nowych lokalizacji. Najpierw sklepy Dobrego Wyboru otwieraliśmy wyłącznie w centralnej Polsce, obecnie pozyskujemy lokalizacje praktycznie w całym kraju. Mocno pracujemy nad rozszerzaniem sprzedaży kategorii produktów świeżych. Ta kategoria staje się ważnym elementem oferty Dobrych Wyborów - produkty świeże mają coraz większy udział w sprzedaży i są magnesem dla klientów.

Skutecznie wprowadziliśmy też dwa narzędzia pro-sprzedażowe, czyli gazetkę konsumencką oraz kartę rabatową dla klientów. Na zamieszczone ogłoszenia, że poszukujemy lokali oraz osób do prowadzenia sklepów Dobry Wybór, otrzymujemy dużo zgłoszeń. Nie dziwi to nas, ponieważ oferujemy atrakcyjne warunki współpracy w ramach naszego Systemu Partnerskiego. Niedawno przygotowaliśmy też nową, rozszerzoną ofertę dla właścicieli funkcjonujących już sklepów spożywczych - właściciel sklepu wynajmuje spółce sklep i prowadzi go jako Partner albo otrzymuje comiesięczny czynsz i nie musi angażować się w prowadzenie punktu.

Oceń artykuł:

Mateusz Wiśniewski, Kolporter SA: Są dwa strategiczne kierunki działania

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.