Media społecznościowe to mekka hejtu

2019-11-25 | 09:00

Pytanie o skłonności do hejtowania trzeba zadać ekspertom z dziedziny psychologii. My, jako praktycy marketingu, w tym także internetowego, możemy wypowiedzieć się raczej na temat kanałów, w których hejt jest obecny. Niemniej niewątpliwie zjawisko to nasiliło się wraz z ekspansją mediów społecznościowych. Aczkolwiek trzeba podkreślić, że mocno rozwinęło się już w tzw. erze przed-Facebookowej. Już wtedy duże portale internetowe zalewała fala obraźliwych komentarzy, za którymi stali konkretni, ale w zasadzie anonimowi ludzie - twierdzi Patrycja Duczmal, dyrektor CH FORUM Gliwice.

W naszej ocenie zjawisko hejtu jest mocno powiązane z nurtem „fake”, tj. zakładaniem fałszywych kont, a nawet służących do tego stron, które są nośnikiem niepotwierdzonych i niewiarygodnych informacji. Mając do dyspozycji takie platformy, nikt nie przejmuje się tym, co wypisuje i pod czym się podpisuje, np. udostępniając  dany post. Jak pokazują badania, są to świetne narzędzia do polaryzacji opinii: na temat szczepień, poglądów politycznych czy jakikolwiek budzący emocje temat.

Czy nam się to podoba, czy nie, media społecznościowe to mekka hejtu. Co ciekawe, stoją za nim często ludzie, którzy „broniąc swojego zdania”, dopuszczają się słownej agresji. W realnym świecie uważani za bardzo kulturalnych, w Internecie zamieniają się w osoby, którym puszczają normatywne hamulce.

 

Internet to miejsce, w którym każdy może się wypowiedzieć. Czasem trudno zdefiniować, gdzie kończy się wolność słowa, prawo do wyrażenia własnego zdania, a zaczyna zwykły hejt. Jako ludzie odpowiedzialni za media społecznościowe musimy w naszej codziennej pracy umieć to ocenić. O ile wywoływanie dyskusji i komentarzy jest dla nas ważne, gdyż rosną nam zasięgi, to nigdy nie będzie naszej zgody na szerzenie nienawiści. W imię zasady, że przemoc zaczyna się od słów.

Jeżeli zauważymy przejawy hejtu, ważna jest reakcja: obiektywny, uspokajający emocje głos z naszej strony. Jeśli hejt skierowany jest w naszą stronę, musimy reagować już od pierwszego negatywnego komentarza, aby nie pozwolić, by przekształciło się to w kryzys wizerunkowy. Z doświadczenia wiemy też, że ciągnięcie niemerytorycznej dyskusji z tzw. hejterami jest bezcelowe. Unikamy więc wchodzenia w emocjonalne polemiki i tonujemy przekaz. Zapobiegamy hejtowi, wykorzystując do tego narzędzia pomocne w jego identyfikacji. Monitoring mediów, Internetu, forów to obecnie podstawowa profilaktyka szerzenia się hejtu.

Fundamentalną sprawą jest oddzielenie hejtu od niekorzystnych opinii na temat firmy. Choć obydwa zjawiska mają duży wpływ na nasz wizerunek, trzeba je zdecydowanie odróżnić. Nie boimy się krytyki, gdy na przykład komuś nie podoba się coś w centrum. Ale nie dopuszczamy treści, w których obrażane są jakieś osoby lub ich grupy. Zwłaszcza mniejszości.

Z naszej praktyki wynika, że na ewidentny hejt najlepiej działa merytoryczna argumentacja. Nie chodzi tu oczywiście o zaprzeczanie faktom, ale konfrontowanie ich z rzeczywistością. Jest rzeczą dla nas zrozumiałą, że hejt często narasta po wystąpieniu negatywnych zjawisk, zwykle niezamierzonych, ale które realnie miały miejsce w naszym centrum. Czyjeś potknięcie to pożywka dla hejterów. Wówczas włączamy tryb zarządzania antykryzysowego komunikacją i stosujemy wypracowane w tym obszarze praktyki.

Tagi: CH Forum Patrycja Duczmal
Oceń artykuł:

Źródło: CH Forum

zobacz więcej informacji o: Forum Gliwice

Zobacz także

Media społecznościowe to mekka hejtu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.