Ile będzie wynosić z końcem bieżącego roku dynamika sprzedaży detalicznej?
Zgodnie z prognozami zespołu badawczego ISR pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4% pod koniec 2013 r. i ok. 7% w trzecim kwartale 2014 r. Warto zaznaczyć, że GUS podał, iż w lipcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,8% m/m i 4,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r., potwierdzając korzystny trend sygnalizowany w raporcie.
Jakie przedsiębiorstwa obejmują dane raporty?
Raporty ISR wykorzystują dane dotyczące firm zatrudniających powyżej 9 pracowników, a więc nie obejmują najmniejszych sklepów. Jednak w analizowanych przedsiębiorstwach w handlu detalicznym pracuje ponad 522 tys. osób, a w hurtowym 374 tys. (bez handlu samochodami, gdzie zatrudnionych jest 70 tys. osób). Zatem znaczenie tych sektorów polskiej gospodarki dla rynku pracy jest ogromne.
W jaki sposób obliczany jest stopień zagrożenia upadłością?
Stopień zagrożenia upadłością obliczany jest przez zespół UEK-PARP na podstawie danych finansowych i ma trzy przedziały: niski - bezpieczny (poniżej 20%), ostrzegawczy, którego wartość wynosi od 20 do 40% oraz wysoki (powyżej 40%).
W takim razie jak on się obecnie kształtuje?
Stopień zagrożenia upadłością w firmach handlowych, liczony na podstawie danych finansowych z II półrocza 2012 r., obniżył się o 2 punkty procentowe z 22,85 do 20,95%. Tę poprawę można niestety też tłumaczyć korzystniejszymi wynikami, jakie osiągane są zawsze w drugim półroczu za sprawą zakupów świątecznych. Kształtowanie się wartości bezwzględnych stopnia zagrożenia na poziomie nieco ponad 20%, więc w dolnej granicy obszaru ostrzegawczego, oznacza, że kondycja finansowa firm handlowych nie jest zła. Jednakże o poprawiającej się sytuacji firm handlowych będziemy mogli mówić, kiedy w kolejnych kwartałach stopień zagrożenia upadłością obniży się lub pozostanie na osiągniętym obecnie poziomie.
Jak będzie wyglądała poprawa sytuacji biorąc pod uwagę poszczególne branże?
Dynamika sprzedaży dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą odzieży, wyrobów ze skóry tkanin i butów, wyniesie ok. 10% latem 2013 r. i wzrośnie do ok. 15% r/r wiosną 2014 r. Natomiast sprzedaż audiowideo i sprzętu komputerowego, po odnotowaniu słabych wyników z początku br., będzie rosnąć aż do pierwszej połowy przyszłego roku. W drugiej połowie 2013 r. o ok. 10% w skali roku, w pierwszej połowie 2014 r. już w tempie 15-20%. Do połowy 2014 r. również drogerie powinny odnotować wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5-8% m/m.
Jaka branża jest aktualnie w najgorszej sytuacji?
W najtrudniejszej sytuacji jest obecnie handel samochodami – stopień zagrożenia upadłością dla tej grupy firm wyniósł na koniec 2012 r. 27,87%. Co więcej prognozowane jest utrzymanie się poziomu stopnia zagrożenia upadłością w przedziale ostrzegawczym przez cały 2013 r. Powyższe prognozy dotyczą sklepów wyspecjalizowanych, które pomimo silnej konkurencji hiper- i supermarketów oraz dyskontów radzą sobie dobrze. Procentuje tutaj ogromne zróżnicowanie formatów sklepowych oraz ich wymuszona przez konkurencję skłonność do integracji.
Co jeszcze wpływa na podnoszenie się wyników?
Znaczenie ma też liczba sklepów, nieporównywalnie większa, niż w innych krajach, co sprzyja innowacyjności w zakresie metod konkurowania. W przypadku sklepów wyspecjalizowanych widać ogólny trend rosnący. Zarówno sklepy kosmetyczne (np. Rossmann), czy odzieżowe i obuwnicze (np. LPP, CCC, Inditex, H&M, C&A, Deichmann) umacniają swoją pozycję, pomimo turbulencji na rynku.
Tagi: