Michał Bonin, PARP: 2014 r. przyniesie ożywienie w handlu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-09-11 | 08:00
Popyt krajowy i sprzedaż detaliczna zaczynają odnotowywać wzrost – wskazują autorzy raportu o stanie polskiej gospodarki i prognozach na najbliższy rok przygotowanego w ramach projektu Instrument Szybkiego Reagowania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i zespół z Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej (UEK). Czy osiągnięte wyniki wystarczą aby mniejsze, wyspecjalizowane sklepy, np. butiki i drogerie, obroniły się przed hiper- i supermarketami? Na te pytania odpowie Michał Bonin, koordynator projektu ISR.

Ile będzie wynosić z końcem bieżącego roku dynamika sprzedaży detalicznej?
Zgodnie z prognozami zespołu badawczego ISR pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4% pod koniec 2013 r. i ok. 7% w trzecim kwartale 2014 r. Warto zaznaczyć, że GUS podał, iż w lipcu sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,8% m/m i 4,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2012 r., potwierdzając korzystny trend sygnalizowany w raporcie.
Jakie przedsiębiorstwa obejmują dane raporty?
Raporty ISR wykorzystują dane dotyczące firm zatrudniających powyżej 9 pracowników, a więc nie obejmują najmniejszych sklepów. Jednak w analizowanych przedsiębiorstwach w handlu detalicznym pracuje ponad 522 tys. osób, a w hurtowym 374 tys. (bez handlu samochodami, gdzie zatrudnionych jest 70 tys. osób). Zatem znaczenie tych sektorów polskiej gospodarki dla rynku pracy jest ogromne.
W jaki sposób obliczany jest stopień zagrożenia upadłością?
Stopień zagrożenia upadłością obliczany jest przez zespół UEK-PARP na podstawie danych finansowych i ma trzy przedziały: niski - bezpieczny (poniżej 20%), ostrzegawczy, którego wartość wynosi od 20 do 40% oraz wysoki (powyżej 40%).
W takim razie jak on się obecnie kształtuje?
Stopień zagrożenia upadłością w firmach handlowych, liczony na podstawie danych finansowych z II półrocza 2012 r., obniżył się o 2 punkty procentowe z 22,85 do 20,95%. Tę poprawę można niestety też tłumaczyć korzystniejszymi wynikami, jakie osiągane są zawsze w drugim półroczu za sprawą zakupów świątecznych. Kształtowanie się wartości bezwzględnych stopnia zagrożenia na poziomie nieco ponad 20%, więc w dolnej granicy obszaru ostrzegawczego, oznacza, że kondycja finansowa firm handlowych nie jest zła. Jednakże o poprawiającej się sytuacji firm handlowych będziemy mogli mówić, kiedy w kolejnych kwartałach stopień zagrożenia upadłością obniży się lub pozostanie na osiągniętym obecnie poziomie.
Jak będzie wyglądała poprawa sytuacji biorąc pod uwagę poszczególne branże?
Dynamika sprzedaży dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą odzieży, wyrobów ze skóry tkanin i butów, wyniesie ok. 10% latem 2013 r. i wzrośnie do ok. 15% r/r wiosną 2014 r. Natomiast sprzedaż audiowideo i sprzętu komputerowego, po odnotowaniu słabych wyników z początku br., będzie rosnąć aż do pierwszej połowy przyszłego roku. W drugiej połowie 2013 r. o ok. 10% w skali roku, w pierwszej połowie 2014 r. już w tempie 15-20%. Do połowy 2014 r. również drogerie powinny odnotować wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5-8% m/m.
Jaka branża jest aktualnie w najgorszej sytuacji?
W najtrudniejszej sytuacji jest obecnie handel samochodami – stopień zagrożenia upadłością dla tej grupy firm wyniósł na koniec 2012 r. 27,87%. Co więcej prognozowane jest utrzymanie się poziomu stopnia zagrożenia upadłością w przedziale ostrzegawczym przez cały 2013 r. Powyższe prognozy dotyczą sklepów wyspecjalizowanych, które pomimo silnej konkurencji hiper- i supermarketów oraz dyskontów radzą sobie dobrze. Procentuje tutaj ogromne zróżnicowanie formatów sklepowych oraz ich wymuszona przez konkurencję skłonność do integracji.
Co jeszcze wpływa na podnoszenie się wyników?
Znaczenie ma też liczba sklepów, nieporównywalnie większa, niż w innych krajach, co sprzyja innowacyjności w zakresie metod konkurowania. W przypadku sklepów wyspecjalizowanych widać ogólny trend rosnący. Zarówno sklepy kosmetyczne (np. Rossmann), czy odzieżowe i obuwnicze (np. LPP, CCC, Inditex, H&M, C&A, Deichmann) umacniają swoją pozycję, pomimo turbulencji na rynku.
Tagi:
Oceń artykuł:

Michał Bonin, PARP: 2014 r. przyniesie ożywienie w handlu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.