Michał Dąbek, Merit Lead: Należy dostrzec szansę, jaką daje marketing doświadczeń i działania holistyczne

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-03-16 | 08:04
Co będzie największym wyzwaniem dla branży retail w 2015 roku? Z jakimi wyzwaniami czy też problemami będą musieli zmierzyć się przedstawiciele sieci handlowych oraz centrów i galerii handlowych zlokalizowanych w całej Polsce? Jakim rokiem dla ludzi związanych z branżą retail był rok 2014? Na te pytania odpowiedział dr Michał Dębek, szef firmy doradczej Merit Lead oraz adiunkt w Zakładzie Psychologii Zarządzania UWr.


Co będzie największym wyzwaniem dla polskiej branży retail w roku 2015? Z czym będzie musiał się zmierzyć?
Po pierwsze, branża jest tak zróżnicowana, że każda jej część, a szczególnie każdy operator, będzie miała własne, unikatowe wyzwania, których nie sposób tu wymienić. Szukając wspólnego mianownika, niewątpliwym wyzwaniem dla niezależnych detalistów będzie wciąż odczuwalne ciśnienie ze strony międzynarodowych sieci, zarówno na ograniczone zasoby finansowe (i czasowe!) Polaków jak i na atrakcyjne przestrzenie fizyczne (miasta, ulice, okolice, place, itd.), obiecujące optymistyczne perspektywy zwrotu z inwestycji.
A dla sieci handlowych?
Dla sieci wyzwaniem będzie stopniowe nasycanie się rynku ich obecnością oraz – co ważne – ich standardowym, zunifikowanym asortymentem; ponadto, wspomniane wcześniej naturalne bariery rozwojowe w postaci fizycznych ograniczeń rozwoju sieci placówek, dostępu do atrakcyjnych biznesowo lokalizacji, z pewnością nie ułatwią prowadzenia biznesu.
Przed jakimi problemami stanie ten segment rynku?
Pierwsze zwiastuny tych problemów widoczne są na przykładzie jednej z sieci spożywczych. Nie bez znaczenia będzie też nasycenie galeriami i centrami handlowymi, zarówno w sensie ich fizycznej obecności w dogodnych, obiecujących lokalizacjach, jak w rozumieniu mentalnego nasycenia Polaków tą formą handlu i jej powszednienia w znanej nam dziś postaci.
W jaki sposób będzie mógł poradzić sobie z tym wyzwaniem?
Skuteczne radzenie sobie z tymi wyzwaniami będzie oznaczało mniej więcej to samo, co zwykle. Dla niezależnych – poszukiwanie wartościowych nisz, jeśli nie oceanów to choćby błękitnych „jeziorek”,  zbyt małych dla obciążonych sporą inercją i skoncentrowanych na jak największym obrocie gigantów a przez to niewiele obiecujących. Skuteczne może być także odwołanie do coraz bardziej widocznego lokalnego patriotyzmu i poszukiwania przez Polaków produktów „nieprzemysłowych”. Dla sieci – ewolucja konceptu biznesowego i ciągłe zmiany, zarówno w strukturze i jakości asortymentu, podejściu do lokalizacji nowych placówek, jak i prowokowania nowych, ciekawych doświadczeń konsumenckich w już istniejących. We Wrocławiu, na przykład, widać już wyraźnie, które sieci czują społeczne trendy, zrozumiały te wyzwania najszybciej i uruchomiły działania wyprzedzające konkurencję, np. lokując swoje nowe placówki przy niegdyś głównej, do niedawna nieco podupadłej, a dziś znów powoli odzyskującej znaczenie ulicy handlowej.
W jakich dziedzinach można upatrywać największych szans rozwoju w przyszłym roku (np. pojawią się nowe kanały komunikacji z klientami)?
Sądzę, że najbliższe lata będą się charakteryzowały coraz szybszym marszem w kierunku zarządzania całościowym doświadczeniem konsumenckim (CEM), zamiast histerycznych prób punktowych interwencji w obrębie poszczególnych, klasycznych 4P, najczęściej niewiele wnoszących ze strategicznego punktu widzenia. Myślę, że polscy retailerzy, szczególnie ci niezależni, dostrzegą coraz większą szansę w marketingu doświadczeń i działaniach holistycznych, jako potencjale tworzenia rzeczywiście unikatowej przewagi konkurencyjnej.
Skąd takie wnioski?
Badania, które prowadziłem ostatnio, wskazują, że zmienne związane z szeroko rozumianą „atmosferą” w miejscu sprzedaży mogą być kluczowe dla jego atrakcyjności i sukcesu, a przynajmniej wysokiego potencjału komercyjnego. Atmosfera miejsca potrafi zbudować jedyną rzeczywiście odbieraną przez konsumentów, znaczącą różnicę między coraz bardziej dziś zuniformizowanymi punktami sprzedaży. Potwierdza się, tym samym, wiedza, którą dysponujemy już od wielu lat, aczkolwiek rzadko aplikowaliśmy ją do tej pory w Polsce.
Co było największym wydarzeniem mającym wpływ na branżę retail w Polsce 2014 roku?
Nie przychodzi mi w tej chwili do głowy coś, co miałoby szczególny wpływ na branżę, może poza dwoma czynnikami poza branżowymi: makroekonomicznym, czyli wyhamowaniem inflacji, oraz  psychologicznym, czyli ponownym skierowaniem się Polaków po kredyty do banków.
Tagi:
Oceń artykuł:

Michał Dąbek, Merit Lead: Należy dostrzec szansę, jaką daje marketing doświadczeń i działania holistyczne

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.