Michał Okoniewski, Dajar: Rynek artykułów wyposażenia wnętrz jest rozdrobniony

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-09-07 | 08:00
Polski rynek dodatków wyposażenia wnętrz wciąż jest niezdecydowany. Wraz z jego rozwojem w branży pojawiają się nowe marki, a firmy o ugruntowanej pozycji muszą zmagać się z rosnącą konkurencją. Każdy próbuje znaleźć swój sposób na prowadzenie działalności w tym segmencie handlu. I tak przykładowo firma Dajar, dystrybutor produktów gospodarstwa domowego i mebli ogrodowych oraz profesjonalnych artykułów dla branży HoReCa, koncentruje się na rozwoju w outletowych centrach handlowych. O szczegółach mówi Michał Okoniewski, dyrektor marketingu Dajar Sp. z o.o.

Jaką strategię rozwoju przyjęli Państwo na polskim rynku?
Sieć sklepów detalicznych Dajar Home&Garden rozwijana jest wyłącznie w oparciu o centra handlowe o charakterze outletowym. Taki model pozwala nam na dobre dotarcie do grupy docelowej z przekrojową ofertą marek własnych oraz marek, które Dajar posiada w dystrybucji.
Czy dotychczas nie mieli Państwo problemów ze znalezieniem lokalizacji?
Spotykamy się z dużym zainteresowaniem ze strony zarządców centrów handlowych, nie tylko tych outletowych. Jest to związane z tym, że w naszym dopracowanym koncepcie oferujemy bardzo szeroki asortyment w wyjątkowo korzystnych cenach, jednocześnie zapewniając przyjemne doświadczenie zakupowe naszym klientom, często dodatkowo wzbogacone poprzez pokazy kulinarne i animacje.
Czy planują Państwo otwarcie kolejnych salonów w 2015 r.?
Tak, planujemy otwarcia kolejnych salonów w 2015 roku. Najbliższe otwarcie to Factory Ursus w Warszawie. Każde nowo powstające centrum outletowe w Polsce jest dla nas potencjalną lokalizacją braną pod uwagę w rozwoju sieci. 
Jakie cechy charakteryzują współczesną grupę klienteli branży dodatków i wyposażenia wnętrz w Polsce?
Obecnie na naszym rynku wyodrębniłbym dwie grupy klientów, które charakteryzuje odmienna siła nabywcza oraz odmienne zachowania zakupowe. Z jednej strony wyraźny jest trend wzrostowy w segmencie premium, coraz większa grupa klientów jest gotowa wydawać więcej na sprzęt kuchenny i zastawę stołową, co znajduje odzwierciedlenie w podaży i pojawieniu się na rynku wielu marek, oferujących niszowe i designerskie produkty. Z drugiej strony coraz liczniejsza rzesza klientów zorientowana jest przede wszystkim na jak najniższa cenę, poszukując produktów o podstawowych parametrach jakościowych, często nie markowych. Jednocześnie klienci w obu grupach są coraz lepiej wyedukowani i są w stanie coraz lepiej ocenić relację pomiędzy ceną a jakością produktu jak również zweryfikować atrakcyjność ofert promocyjnych. Narzędzia internetowe, jakimi dysponują, znacznie im to ułatwiają, co z kolei stawia nowe wyzwania przed detalistami.
Jak oceniłby Pan zainteresowanie zakupem produktów do aranżacji wnętrz na przestrzeni ostatnich 2 lat w Polsce?
Już od kilku lat zainteresowanie zakupem produktów do aranżacji wnętrz rośnie. Jest to związane najogólniej rzecz ujmując ze zdrowym trybem życia i zdrowym odżywianiem, które stały się bardzo silnymi trendami lifestylowymi, oraz ze związaną z nimi modą na gotowanie w domu. Rośnie ilość programów kulinarnych w TV, magazynów i książek poświęconych gotowaniu, znani kucharze stają się celebrytami a blogi kulinarne cieszą się największym zainteresowaniem w blogosferze. Te trendy mają silny pozytywny wpływ na popyt na artykuły wyposażenia kuchni i jadalni, co zauważamy również w ilości klientów odwiedzających nasze sklepy. Średnio każdy nasz salon jest odwiedzany miesięcznie przez ponad 2 tysiące osób.
A co Pan sądzi o sprzedaży w sklepie internetowym? Czy ten kanał dystrybucji ma Pana zdaniem przyszłość w Polsce?
E-commerce jest wciąż bez wątpienia kanałem sprzedaży z największymi perspektywami wzrostu, niezależnie od kategorii. Dla dużej firmy dystrybucyjnej, jaką jest Dajar, kanał ten nie ma może aż tak dużego znaczenia jak dla detalistów, dla których przeorientowanie strategii biznesowej na omnichannel jest obecnie kwestią być albo nie być, natomiast e-commerce, który rozwijamy na kilku europejskich rynkach, pozostaje dla nas istotnym elementem biznesu. Kategorie produktowe, cieszące się największym zainteresowaniem klientów naszych sklepów internetowych to przede wszystkim zastawa stołowa oraz naczynia i akcesoria kuchenne.
Jakie jest Pana zdanie na temat nasycenia polskiego rynku markami oferującymi dodatki w aranżacji wnętrz?
 
Rynek dojrzewa, wraz z tym procesem zmienia się krajobraz rynkowy i główni gracze na rynku. W porównaniu z bardziej dojrzałymi rynkami, rynek artykułów wyposażenia domu w Polsce wciąż jest stosunkowo mocno rozdrobniony, z silną pozycją indywidualnych sklepów, szczególnie w mniejszych miastach. Oczywiście następuje powolna konsolidacja i udziały rynkowe zwiększają zarówno sieci specjalistyczne, jak i gracze DIY czy hipermarkety i dyskonty, natomiast jest to proces powolny. Jeśli chodzi o miejsce na kolejne marki, zależy to z jednej strony od sytuacji makroekonomicznej, z drugiej zaś od tego, czy detaliści będą w stanie dostosowywać swoją ofertę do zmieniających się realiów rynkowych i oczekiwań konsumentów.
W maju br. otwarte zostały pierwsze sklepy marki à Tab, drugiego konceptu spółki BBK S.A., właściciela sieci home&you. W tym roku na polskim rynku wyposażenia wnętrz pojawiły się także salony tureckiej marki English Home. Jak w tej sytuacji widzą Państwo przyszłość swojej firmy?
Konkurencja ze strony nowych marek nie wpłynie istotnie na naszą działalność, nasza oferta jest skierowana do innej grupy docelowej, w inny sposób kreujemy wartość dla klienta, a nasz model biznesowy zakłada obecność wyłącznie w centrach handlowych o charakterze outletowym. Natomiast oczywiście monitorujemy sytuację rynkową w branży, pojawienie się nowych graczy w tym momencie można interpretować jako symptom ożywienia, co samo w sobie jest zjawiskiem pozytywnym dla wszystkich uczestników rynku.
 
Tagi:
Oceń artykuł:

Michał Okoniewski, Dajar: Rynek artykułów wyposażenia wnętrz jest rozdrobniony

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.