Czym kierowali się Państwo przy podjęciu decyzji o uruchomieniu bezpłatnej linii autobusowej?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: kierowaliśmy się dobrem naszych klientów. Chcieliśmy, by klienci mogli w szybki i wygodny sposób dostać się do naszego Centrum, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów. Chcieliśmy też umożliwić dotarcie do Europy Centralnej osobom, które nie posiadają samochodu. Po dokładnej analizie tzw. catchment area, czyli obszaru, z którego napływają nasi klienci, zdecydowaliśmy się na objęcie usługą autobusową odcinka, prowadzącego od centrum Gliwic do Europy Centralnej oraz Zabrza. Ze względu na duże zainteresowanie klientów uruchomiliśmy też bezpłatną linię autobusową do Knurowa, miasta położonego na południe od Europy Centralnej. Reagujemy też na bieżące zapytania klientów, którzy są doskonałym źródłem wiedzy o funkcjonowaniu usługi, staramy się dopasować trasy autobusów do zapotrzebowania ze strony klientów, np. otrzymujemy wiele sygnałów, dotyczących uruchomienia komunikacji autobusowej od mieszkańców pobliskich miejscowości, położonych na południe od naszego Centrum (np. z Gierałtowic). Warto w tym miejscu podkreślić, że posiadamy również bus wahadłowy, łączący najbliższy przystanek komunikacji miejskiej z Centrum, które jak wiadomo, położone jest na węźle autostradowym, co wymusza wprowadzenie dodatkowych rozwiązań logistycznych dla bezpieczeństwa pieszych.
Jak oceniają Państwo efektywność bezpłatnych autobusów?
Według statystyk 8% klientów dojeżdża do Europy Centralnej autobusami. Po uruchomieniu dodatkowych linii będzie ich około 15%. Warto podkreślić, że z racji swojego położenia jesteśmy Centrum skoncentrowanym na klientach zmotoryzowanych, więc trudno tu mówić o pełnej efektywności bezpłatnej komunikacji autobusowej. Z naszych obserwacji wynika, że klienci darmowych autobusów to przede wszystkim młodzież, seniorzy i panie, które nie korzystają z samochodu, a odwiedzają Centrum w środku tygodnia.
Z kim współpracują Państwo w zakresie obsługi bezpłatnych linii autobusowych?
Współpracujemy z prywatnymi przewoźnikami i prowadzimy intensywne rozmowy z KZK GOP dotyczące wprowadzenia nowej trasy.
A jak oceniają Państwo przyszłość bezpłatnych linii autobusowych do centrów handlowych – zapotrzebowanie na nie będzie rosnąć czy maleć?
Zapotrzebowanie rośnie, ponieważ centra handlowe od pewnego czasu stały się miejscami, gdzie można w ciekawy sposób spędzić czas wolny. W każdy weekend organizujemy dla naszych klientów wiele ciekawych i nieszablonowych eventów marketingowych - w tym roku planujemy zorganizować na terenie Centrum szereg wydarzeń sportowych, modowych, kulturalnych i koncertów. Naszą ambicją jest przyciągnięcie jak największej ilości klientów, a autobusy to jedno z narzędzi, które mogą nam to umożliwić.
Co zatem postrzegają Państwo jako największy atut bezpłatnych linii autobusowych, a co jest problemem/minusem?
Uruchomienie bezpłatnych linii autobusowych pozwala na znaczne i szybkie zwiększenie odwiedzalności naszego Centrum. Jest to naturalny element promocji Europy Centralnej; dzięki bezpłatnym autobusom rośnie świadomość naszej marki - odwiedzający wiedzą, że mogą dostać się do nas szybko i bezpłatnie. Autobusy są oczywiście doskonałym nośnikiem reklamy, które są umieszczane na tyłach autobusów, ulotkach oraz plakatach wewnątrz pojazdów. Co do minusów: na pewno mamy tu do czynienia z wysokimi kosztami takiej usługi, przeszkodami formalnymi, musimy też za każdym razem dokonać dokładnej analizy tras w celu zapewnienia efektywności usługi.
Tagi: