Mowa nienawiści staje się coraz częściej akceptowana

2019-12-16 | 09:00

Hejt jest zjawiskiem, które polega na rozpowszechnianiu nienawiści, pogardy i dyskryminacji. To przemoc werbalna wobec konkretnych osób, grup lub mniejszości. Najczęściej skierowana do przedstawicieli danego narodu, osób o innym światopoglądzie czy wyznawców innej religii. Hejterzy to osoby propagujące nienawiść rasową, antysemityzm, ksenofobię oraz pozostałe formy nietolerancji. Z czego wynika to zjawisko? Z braku wiedzy lub pobieżnych informacji posiadanych na dany temat. Wiele osób bazuje na stereotypach i uprzedzeniach. W sposób uproszczony i schematyczny podchodzą do danego zjawiska. Stereotypy kształtują się na bazie świadomie lub nieświadomie przyswajanych informacji czy przekazów medialnych, a często również plotek - uważa Wojciech Tulwin, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Recman.

Niepokojący jest fakt, że mowa nienawiści staje się coraz częściej akceptowana. Hejt w naszym kraju staje się codziennością. Nie tylko w Internecie, ale również w codziennym życiu. Wiele osób nie wie, jak reagować na tego typu sytuacje, i mimo że chciałyby zareagować, nie wiedzą jak. Coraz powszechniejsza staje się pasywna postawa wobec hejterów.

Wyzwaniem dla społeczeństwa jest ograniczenie mowy nienawiści. Wg Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research hejter w Polsce to mężczyzna (53% hejterów) w wieku od 16 do 24 lat (aż 73% hejtujących), który ma wykształcenie średnie. Przyzwolenie na przemoc werbalną wśród młodych osób staje się powszechne. Nie możemy być obojętni wobec tego zjawiska. Walka z mową nienawiści powinna być wspólnym celem wszystkich grup społecznych.

Kluczową wartością w naszej firmie jest najwyższa jakość oferowanych produktów i usług, dlatego z uwagą i zainteresowaniem czytamy opinie Klientów. Najczęściej tego typu informacje zwrotne otrzymujemy online. Hejt jest marginalnym zjawiskiem wśród naszych Klientów. Niemniej każdą informację zwrotną, a szczególnie krytyczną, traktujemy indywidualnie. Po rzetelnej analizie odpowiadamy w sposób merytoryczny i konkretny. Jeżeli wiadomość jest uzasadniona, staramy się znaleźć przyczynę problemu, rozwiązać sytuację po myśli Klienta i wyciągnąć wnioski, aby w przyszłości nie popełnić danego błędu.

Do tej pory pojawiły się jednostkowe przypadki hejtu skierowanego pod naszym adresem na portalach zewnętrznych. Jeżeli była to mowa nienawiści, bez żadnych argumentów merytorycznych oraz wiarygodnych treści, zgłaszaliśmy tego typu zdarzenia administratorowi danej strony, aby usunąć konkretny komentarz lub zablokować konto danej osoby. Ważne, abyśmy reagowali – nawet jeżeli sytuacja nie dotyczy nas samych. Jeżeli jesteśmy zadowoleni z produktu lub usługi – zostawiajmy pozytywne komentarze.

W wielu przypadkach najskuteczniejszym rozwiązaniem w walce z hejtem jest nieodpowiadanie na negatywne komentarze. Hejterzy czekają na podjęcie dyskusji, a to wywołuje w nich jeszcze większą agresję. Jeżeli jesteśmy świadkami mowy nienawiści, powinniśmy każdorazowo zgłaszać tego typu naruszenia do administratora danej witryny. W przypadku firm – istotne jest bieżące monitorowanie pojawiających się opinii. Jeżeli mamy do czynienia z hejtem, a nie merytoryczną krytyką, nie powinniśmy podejmować dyskusji. Należy usunąć taki komentarz, a jeżeli to nie pomaga – zablokować lub usunąć danego użytkownika. Hejt nie jest wartością dodaną w dyskusji. Prowadzi jedynie do wzmożonej agresji. Istotna jest również profilaktyka. Warto, abyśmy coraz częściej rozmawiali o tym zjawisku oraz metodach walki z nim. Pozytywny jest fakt, że pojawia się coraz więcej akcji społecznych, które pobudzają nas do dyskusji i mobilizują do reakcji.

Tagi: Recman Wojciech Tulwin
Oceń artykuł:

Źródło: Recman

Mowa nienawiści staje się coraz częściej akceptowana

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.