Z całą pewnością na obraz polskiego rynku retail wpływają światowe trendy i to, co dzieje się za granicą - twierdzi Jakub Matuszewski, Dyrektor Zarządzający i Współwłaściciel Wyjątkowego Prezentu. Przede wszystkim ma na myśli dwie tendencje. Z jednej strony jest to gwałtowny rozwój handlu w Internecie, z drugiej sytuacja sprzedawców tradycyjnych, którzy muszą dostosować się do nowej sytuacji.
Na świecie widać to najlepiej na przykładzie serwisu Alibaba, który jako jeden z największych graczy sektora e-commerce niedługo prześcignie w sprzedaży Wallmart, będący obecnie liderem rynku. Przykładem z Polski może być Allegro, z wyraźnie większą widocznością reklamową. Według prognoz analityków z Planet Retail, serwis do 2022 roku zamierza zwiększyć swoje obroty o 50 proc. Druga strona medalu to polskie sieci handlowe, które nie ustępują i inwestują w rozwój mniejszych placówek.
Rosnąca popularność sprzedaży w sieci pociąga za sobą konsekwencje dla funkcjonowania sklepów stacjonarnych. Kluczem jest dla nich wypracowanie odpowiedniej formuły. Mają one jednak podstawową przewagę konkurencyjną nad Internetem, czyli fizyczny kontakt z produktem oraz sprzedawcą. Czynniki te decydują o budowie relacji z klientem oraz o jego lojalności, a docelowo o pełniejszym i bardziej skutecznym doświadczaniu marki. Wiemy o tym dobrze w Wyjątkowym Prezencie, dlatego dbamy, by pracownicy naszych sklepów byli nie tylko sprzedawcami, lecz bardziej doradcami klienta, udzielającymi wyczerpujących informacji o produkcie i tworzącymi indywidualne relacje.
Zakaz handlu w niedziele wywarł olbrzymi wpływ na działania centrów handlowych i sklepów także w obszarze marketingu. Moim zdaniem strategie marketingowe sieci w 2018 roku skupiały się przede wszystkim na niwelowaniu spadku obrotów spowodowanych zakazem oraz informowaniu o tym, kiedy wypada niedziela handlowa. To właśnie z tego powodu w reklamach sklepów tak często dało się słyszeć, by większe zakupy robić w sobotę. W tym dniu koncentrowało się też najwięcej ofert zniżkowych i okazji. W większości sklepów, najczęściej przy kasach, widoczna była także informacja z datami niedziel, w trakcie których można w danym miesiącu zrobić zakupy.
Z perspektywy Wyjątkowego Prezentu najcenniejsze były te inicjatywy, które stawiały na rozwój bliskich relacji z klientami, budowaniu ich lojalności, wychodzeniu poza zwykłą działalność handlową. Galerie i centra handlowe już od dawna w swych planach marketingowych uwzględniają organizację eventów czy wydarzeń towarzyszących wyjściom na zakupy. Sami uczestniczyliśmy w kilku, m.in. treningu z ambasadorem Runmageddon na dachu Galerii Północnej w Warszawie czy też urodzinach Auchan obchodzonych w Centrum Ursynów oraz King Cross Praga. Uważam, że tego typu przedsięwzięcia mają największą wartość zarówno, jeśli chodzi o klientów, jak i dla najemców oraz samych sieci handlowych.
W mijającym roku skupiliśmy się przede wszystkim na rozwoju nowych kanałów sprzedaży. Do końca 2018 roku będziemy mieć ponad 20 nowoczesnych ekspozytorów w dużych supermarketach na terenie całej Polski. Skupiliśmy się również na rozwoju projektów, które organizujemy samodzielnie, takich jak np. Kolacja w Ciemności, Walk In The Sky czy symulator lotu myśliwcem. Dzięki temu oferta Wyjątkowego Prezentu jest dziś dostępna w blisko 50 sklepach działających w galeriach handlowych w całej Polsce, a także w ponad 1800 sklepach partnerskich. Oczywiście dbamy też o rozwój kanałów internetowych. Nasze prezenty można zamawiać na stronach www.wyjatkowyprezent.pl bądź www.prezentydlabiznesu.pl. Autorskie projekty Wyjątkowego Prezentu mają dodatkowo swoje własne kanały sprzedaży internetowej, jak na przykład Kolacja w Ciemności, której poświęcona jest strona www.dineinthedark.pl. Zależy nam także na zróżnicowaniu stacjonarnych punktów sprzedaży, które obecnie mają postać Wysp Przeżyć oraz sklepów flagowych, na czele z tym w Galerii Północnej, gdzie z naszej przykładowej oferty, a konkretnie symulatora myśliwca, można skorzystać na miejscu.
Spodziewam się, że rok 2019 przyniesie kontynuację trendów, które widoczne są już dzisiaj. Przede wszystkim chodzi o rozwój mniejszych sklepów utrzymanych w konwencji convenience, poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży, zwłaszcza online, budowanie przywiązania i lojalności klienta. Oczywiście liczę także na pozytywne niespodzianki i nowe, świeże pomysły. Ciekawym i zapewne rozwijanym trendem będzie koncepcja retailtainment, czyli łączenie zakupów ze sposobem na spędzanie wolnego czasu. Oznacza to, że galerie będą musiały jeszcze bardziej skupić się na zapewnieniu klientom nie tylko propozycji handlowej, ale też rozrywkowej czy kulturalnej.
Założenia retailtainment na pewno będą obecne w ofercie Wyjątkowego Prezentu. Chcemy stworzyć własny format specjalnych placówek, w których z naszej oferty będzie można skorzystać od razu i na miejscu. Już teraz, w jednym z flagowych sklepów Wyjątkowego Prezentu w warszawskiej Galerii Północnej, obecny jest prawdziwy symulator myśliwca. Chcemy, by klient przychodził do nas nie tylko zrobić zakupy, ale zostawał na dłużej, także w celach rozrywkowych. Innowacją, nad którą pracujemy, jest wprowadzenie wolnostojących, interaktywnych ekspozytorów. Dzięki nim klient będzie mógł jeszcze łatwiej kupić kartę podarunkową bądź Pakiet Przeżyć, a nam pozwoli to mocniej zaistnieć w mniejszych placówkach.