Na zaufanie w e-płatnościach pracujemy już ponad 10 lat

2021-10-05 | 08:30

O tym, jak na przestrzeni minionej dekady zmienił się sposób robienia zakupów online, potrzeby internautów i możliwości, jakie branży  e-commerce dają operatorzy płatności, w rozmowie z redakcją Ecommerce Expert opowiada Paweł Działak, Co-founder & CEO Tpay


Są Państwo operatorem płatności z ponad 10-letnim doświadczeniem. Jak zmienił się w tym czasie sektor zakupów online?

Na przestrzeni ostatniej dekady bardzo zmieniły się nawyki konsumentów, dostępne i preferowane metody płatności, a także podejście do zakupów online. E-commerce jest dziś zupełnie inny, podobnie konsumenci – coraz częściej robiący zakupy w internecie. Zachodzące zmiany sprawiają, że aby odnieść sukces w branży, e-sprzedawcy i operatorzy płatności muszę być prawdziwymi partnerami - nie wystarczy wdrożyć e-płatności, trzeba dostosowywać je do swojej grupy odbiorców. A co jest dziś ważne dla e-klienta? Sama możliwość zapłacenia online to zdecydowanie za mało. Absolutną podstawą jest dostęp do wielu metod płatności. Nasze badanie pokazało, że ponad połowa osób robiących zakupy online zwraca uwagę na to, czy może skorzystać ze swojego ulubionego sposobu finalizacji zamówienia. Warto również, by cały proces zakupowy trwał jak najkrócej, dlatego coraz więcej sklepów umożliwia klientom płacenie za zakupy bez przechodzenia na panel transakcyjny, czyli kolejną stronę. Nie można również zapominać o bezpieczeństwie – podczas płacenia online dla aż 90% internautów jest ono niezwykle ważną kwestią.

Oferowane przez Państwa metody płatności ułatwiają zakupy e-konsumentom, a właścicielom e-sklepów pomagają rozwijać ich e-biznesy. W jaki sposób realizowane są te cele?

Świadomy e-commerce bacznie przygląda się oczekiwaniom swojej konkretnej grupy docelowej. Inaczej swoją transakcje finalizuje użytkownik silver niż przedstawiciel generacji “Z” czy Milenialsi. Przykładowo, dla młodszych najważniejszy jest aktualnie BLIK, dlatego pomagamy e-sprzedawcom udostępniać go swoim klientom w dodatkowych miejscach. Niedawno wprowadziliśmy możliwość płacenia BLIKIEM podczas rozmowy z botem na Messengerze, w planach są także inne komunikatory społecznościowe. Sprzedaż poprzez social media nabiera rozpędu – internauci chcą w nich robić zakupy, ponieważ trwa to wówczas krócej i jest równie bezpieczne, co w sklepie internetowym.

Zatem które z dostępnych dziś metod płatności online są najczęściej wykorzystywane przez klientów?

Aktualnie dominuje BLIK. Badanie, jakie przeprowadziliśmy z agencją SW Research, pokazało, że najchętniej korzysta z niego 71% osób robiących zakupy online. Następnie w wielkiej trójce jest przelew online (37%) i płatność kartą (36%). Warto jednak baczniej przyglądać się preferencjom internautów. Po pierwsze, preferowane metody płatności nie oznaczają tych, z których internauci korzystają najczęściej. Przykładowo, 19% naszych respondentów korzystało z portfela elektronicznego przynajmniej raz. Spośród tych osób 21% wskazało, że jest to ich ulubiona metoda płatności. Ale tylko 10% zaznaczyło, że korzysta z tej metody najczęściej. Prawdopodobnie wynika to z małej dostępności tej metody w e-sklepach. Po drugie, ważnym wyznacznikiem, gdy analizujemy metody płatności, są grupy wiekowe, o których już wspominałem. Trzecią kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, są dawniej używane, ale wciąż lubiane metody płatności. To na przykład przelew tradycyjny. Nie jest wśród popularnych metod płatności, ale preferuje go aż 29% badanych internautów.

Zatrzymajmy się na chwilę przy BLIKU. Można zapłacić nim podczas finalizacji zakupów internetowych – poprzez panel transakcyjny. Można również, jak Pan wspomniał, w komunikatorach społecznościowych, ale to nie wszystkie opcje, prawda?

Tak, kolejna opcja to Widget One Click – interaktywny baner, który sklepy mogą umieszczać na swoich stronach, aby umożliwić klientom dodanie kolejnego produktu do koszyka, lub w np. wpisach blogowych, aby zapraszać klientów do zrobienia zakupów. Obie opcje bardzo skracają zakupy – 6-cyfrowy kod BLIK wpisuje się wówczas w banerze. W przypadku, gdy chodzi o uzupełnienie koszyka dodatkowym produktem, wyjątkową zaletą tego rozwiązania jest także to, że można to zrobić już po finalizacji niedawno zakończonych zakupów. Ostatnie zakupy po prostu zwiększają się o kolejny produkt – nie trzeba wkładać go do koszyka i przechodzić od nowa całego procesu.Kolejna opcja z wykorzystaniem BLIKA to możliwość skorzystania z niego podczas realizacji zakupów z tzw. dostawą za pobraniem. Zamiast dawać kurierowi gotówkę lub widzieć się z nim w celu zbliżenia karty do terminala, można nawet przez zamknięte drzwi podać kod BLIK. To bardzo ważne rozwiązanie w związku z trwającą pandemią, a zakupy “za pobraniem” wybiera aż 16% badanych internautów.

Pomimo rosnącej dynamiki sektora e-commerce, można odnieść wrażenie, że dla wielu sklepów płatności online to coś mniej ważnego od np. pozycjonowania, mniej chętnie inwestują w dodatki związane z płatnościami. Czy wdrożenie dodatkowych narzędzi płatniczych, o których właśnie Pan wspomniał, daje szybkie efekty?

Wprowadzenie takich innowacji to dodatkowa wartość dla użytkownika, często wyróżnik na tle konkurencji, której w ostatnim czasie bardzo przybywa – w pierwszym kwartale 2021 r. powstało o 70% więcej sklepów internetowych niż w tym samym czasie rok wcześniej. Ponadto Widget czy płatność w Messengerze to większy komfort zakupów i znaczne skrócenie procesu zakupowego. Przykładowo, u jednego z naszych klientów z branży gastronomicznej, dzięki Widgetowi One Click za checkoutem, średnia wartość koszyków wzrosła o 32% w dwa miesiące.

Jak wygląda początek współpracy z Państwem? E-commerce kontaktuje się z Państwem, ponieważ chce korzystać z bramki płatniczej Tpay, i co dalej się dzieje?

Aby korzystać z naszych usług, trzeba się najpierw zarejestrować i aktywować konto, a następnie przejść proces weryfikacji, polegający m.in. na załączeniu niezbędnych dokumentów. To ważny wymóg prawny gwarantujący bezpieczeństwo zarówno właścicielom e-commerce, jak i e-klientom. Tpay, podobnie jak inni operatorzy płatności online – krajowe instytucje płatnicze, podlega pod nadzór Komisji Nadzoru Finansowego. Ponadto Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zobowiązuje nas do identyfikowania i weryfikowania tożsamości klientów. W procesie weryfikacji ważne jest również to, by strona, na której chce się przyjmować płatności, była dostępna, zawierała łatwy do znalezienia regulamin z opisem zasad zwrotu i reklamacji oraz politykę prywatności, do czego zobowiązuje e-sprzedawców Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Gdy konto jest zweryfikowane, można już przyjmować środki i korzystać z możliwości, jakie daje współpraca z nami. Oprócz rozwiązań, o których już wspominałem, warto mieć również na uwadze takie opcje jak np. automatyczna wysyłka maila z przypomnieniem o niedokończonej płatności. Gwarantujemy ją wszystkim sprzedawcom, pomaga odzyskiwać porzucone koszyki. Poza tym stawiamy na obsługę klienta – mamy przecież wspólny cel, a żeby go osiągnąć, e-sprzedawcy muszą mieć pewność, że mogą na nas liczyć.

W jaki sposób firma Tpay aktualnie buduje przewagę konkurencyjną na rynku płatności?

Na zaufanie klientów pracujemy już od ponad 10 lat. E-commerce w ostatnim czasie dość mocno przyspieszył, a co za tym idzie, także po naszej stronie jest o wiele więcej pracy do wykonania. W tym roku sfinalizowaliśmy umowę z Bankiem Pekao S.A., na mocy której stał się on dla nas partnerem biznesowym. Połączenie naszych doświadczeń i zakresu oferowanych usług wkrótce zaowocuje udostępnieniem narzędzi i produktów potrzebnych do rozwoju e-biznesów. Plan naszej współpracy obejmuje udostępnienie w jednym miejscu narzędzia analitycznego i produktów pomocnych w rozwoju e-biznesów. Dzięki partnerstwu przedsiębiorcy otrzymają dostęp do bramki płatniczej online, a także panel analityczny zbierający dane dotyczące transakcji online i offline (płatności kartą). Sprzedawcy działający cyfrowo zyskają więc czas na rozwój swoich biznesów, co jest niezwykle cenne w dobie tak szybkiego rozwoju branży.

Dziękujemy za rozmowę.

Dziękuję.


Czytaj online Ecommerce Expert

Tagi: E-commerce / Omnichanel Paweł Działak Tpay Ecommerce Expert e-płatności
Oceń artykuł:

Fot: Tpay Źródło: Tpay

Zobacz także

Na zaufanie w e-płatnościach pracujemy już ponad 10 lat

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.