Najbliższe miesiące dla całej branży będą wyzwaniem

2020-05-28 | 09:00

Z powodu ograniczeń nakładanych na centra handlowe w Polsce i innych krajach na dzień dzisiejszy (26.04.) zamknęliśmy już ponad 95% salonów należących do naszej sieci. Oznacza to nagły i drastyczny spadek przychodów pochodzących ze sprzedaży stacjonarnej, która dotąd stanowiła filar naszej działalności. Mamy też świadomość, że obecna sytuacja może wpływać na zachowania zakupowe konsumentów również po przywróceniu funkcjonowania sklepów, dlatego przygotowujemy się na niższe wpływy w okresie recesji - mówi dla Magazynu Galerie Handlowe - Przemysław Lutkiewicz, Wiceprezes Zarządu, LPP.

Z tego względu podjęliśmy szereg działań mających na celu utrzymanie stabilnej sytuacji spółki, kładąc nacisk na utrzymanie ciągłości procesów biznesowych i ochronę jak największej liczby miejsc pracy. Zmniejszyliśmy wielkość zamówień towaru na sezon jesień-zima, ograniczyliśmy też liczbę planowanych w tym roku nowo otwieranych sklepów, zminimalizowaliśmy koszty inwestycyjne do niezbędnego poziomu - rezygnując z wybranych projektów informatycznych czy wstrzymując nasze inwestycje infrastrukturalne. Z końcem marca zdecydowaliśmy też o obniżeniu wynagrodzenia wszystkich członków zarządu do symbolicznej kwoty 1 zł, aż do odwołania, czyli - w praktyce - do momentu ustabilizowania sytuacji na tyle, że skutki recesji staną się przewidywalne i możliwe do wyeliminowania. Nie uniknęliśmy też konieczności wprowadzenia ograniczeń kosztów personalnych w stosunku do pracowników sieci oraz centrali. Działamy w ten sposób by chronić firmę i miejsca pracy oraz zapewnić spółce przetrwanie w tym trudnym czasie.

Niemniej, skupiamy się równolegle na rozwoju kanału e-commerce, w którym nasi klienci mają dostęp do pełnej oferty wszystkich marek LPP i mogą dokonywać zakupów bez wychodzenia z domu. Stale obserwujemy rynek i reagujemy na potrzeby konsumentów, budujemy naszą ofertę zgodnie z ich oczekiwaniami, wprowadzając dostosowane do sytuacji rozwiązania. Dziś kładziemy nacisk na ułatwienia zakupów on-line i bezpieczeństwo dostawy zamówień, tak by odbiór produktów odbywał się w maksymalnie bezpieczny sposób, czy to za pośrednictwem bezdotykowej obsługi paczkomatu, przy wykorzystaniu aplikacji, czy też bezkontaktowej przesyłki kurierskiej, w której udało się wyeliminować konieczność składania podpisu na skanerach dostawców. Mamy jednak świadomość, że zakupy online nie są w stanie zastąpić wpływów z tradycyjnego handlu.

Najbliższe miesiące dla całej branży odzieżowej będą wyzwaniem. Należy mieć na uwadze cykle produkcyjne obowiązujące w modzie, zgodnie z którymi bieżąca kolekcja wiosna-lato 2020 była produkowana w zeszłym roku, a jej ilość dostosowana została do popytu z analogicznego okresu z ubiegłego roku. Oznacza to, że przy zamkniętych obecnie salonach, od samego początku okresu sprzedaży tej kolekcji, firmy i cała branża mają za dużo asortymentu. Idąc dalej, towar, który sprzedajemy w marcu i kwietniu, tj. cieplejszą odzież, nie sprzeda się w miesiącach letnich, w których będzie na to za gorąco. Będziemy też musieli na bieżąco uczyć się nowych zachowań klientów, by na tej podstawie oszacować o ile mniejsze zamówienia powinniśmy realizować na następne kolekcje. Na ten moment, zdecydowaliśmy o zmniejszeniu zamówienia na asortyment z kolekcji jesienno-zimowych. Nie wiemy jak długo potrwa obecny kryzys, ale spodziewamy się długotrwałych skutków recesji, co bez wątpienia odbije się na podejściu konsumentów do zakupów w kolejnych miesiącach, musimy więc być gotowi na zmniejszanie popytu na produkty i usługi.  

Ponieważ mamy do czynienia z bezprecedensową sytuacją, na którą nikt nie był w stanie się przygotować, każde wsparcie ze strony Państwa ma duże znaczenia dla wszystkich podmiotów dotkniętych skutkami pandemii. Jako członkowie i inicjatorzy powołania Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług doceniamy organy Państwa za wsłuchanie się w głos polskich przedsiębiorców i wprowadzenie abolicji czynszowej, która sprawiedliwie rozkłada ryzyka gospodarcze między najemców oraz wynajmujących. Dalsze, wspólne działania publiczno-prywatne dają nadzieję na dalsze zatrudnienie w sektorze handlu i usług, dlatego nadal będziemy zwracać uwagę na pozostałe postulaty Związku i wspólnie z innymi przedstawicielami branży będziemy działać w kierunku ochrony polskiego handlu. Wierzymy, że ta współpraca pozwoli zminimalizować efekty kryzysu, których jednak nie da się uniknąć w stu procentach. Liczymy też, że w miarę rozwoju sytuacji rząd będzie aktualizował przepisy i dostosowywał je do bieżących warunków. Musimy mieć świadomość, że bez tej pomocy branża odzieżowa, która zgodnie z ostatnim raportem PWC jest najbardziej dotkniętą przez skutki panującej epidemii, może nie przetrwać.

Mając na uwadze szczególnie trudną sytuację w jakiej znajduje się obecnie niemal cały świat, ciężko spekulować jak długo ona jeszcze będzie trwała i jak będzie wyglądał rynek, po opanowaniu kryzysu. Patrząc na skalę z jaką epidemia dosięga kolejnych sektorów na rynku, bez wątpienia czekają nas ciężkie czasy. Wiele przedsiębiorstw ucierpi na rosnącej recesji, w efekcie wpłynie to również na rynek pracy, co może katastrofalnie odbić się na portfelach konsumentów. Tym bardziej istotne jest zacieśnianie współpracy między podmiotami na rynku, które powinno pomóc sprawnie przystosować się do nowej rzeczywistości. W tym momencie wciąż trudno jest określić jak biznes będzie wyglądał po pandemii, dużo zależy od tego jak długo potrwa obecna sytuacja.

Tagi: Koronawirus LPP Przemysław Lutkiewicz
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Najbliższe miesiące dla całej branży będą wyzwaniem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.