Najemcy muszą radzić sobie samodzielnie z efektami zakazu handlu

2020-04-14 | 09:00

Ograniczenie handlu spowodowało widoczne zmiany na rynku, które dotyczą wielu aspektów biznesu. Zakaz handlu w niedziele zmodyfikował zachowania konsumenckie klientów. Doprowadził także do pewnych zmian w ofercie centrów handlowych - podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe - Katarzyna Radwańska, Dyrektor Zarządzająca Olsen Polska

Z jednej strony informacje płynące z rynku wskazują, że większość klientów odwiedza centra handlowe tak samo często, jak wcześniej, jeszcze przed wprowadzeniem zakazu handlu, i robi zakupy w inne dni tygodnia zamiast w niedzielę. Z drugiej jednak strony widoczne jest, że zakaz handlu w niedzielę przyczynił się do wzmocnienia strefy gastronomicznej oraz rozrywkowej w centrach handlowych i to tam widoczny jest nawet wzrost liczby odwiedzających klientów. Centra handlowe rozbudowują ofertę usługową, a klienci odwiedzają centra nawet wtedy, gdy strefa handlowa jest nieczynna. W tym samym czasie obserwowany jest jednak spadek liczby odwiedzalności w strefie handlowej.

Zakaz handlu w niedziele doprowadził do spadku liczby klientów odwiedzających salony stacjonarne, który nie jest rekompensowany w pełni przez wzrost trafficu w inne dni tygodnia. Wzrosło jednocześnie zainteresowanie klientów zakupami online. Centra handlowe z kolei, próbując wyjść naprzeciw zmianom wynikającym z ograniczenia handlu w niedziele, starają się rozszerzyć swoją ofertę usługową oraz gastronomiczną.

Jako Olsen obserwujemy spadek liczby klientów odwiedzających nasze salony stacjonarne. Jest to tendencja widoczna w całej branży fashion. Najbardziej odczuwalne spadki wejść odnotowują salony outletowe, które z zasady są i były weekendowymi celami zakupowymi.

Marki posiadające e-commerce notują wzrosty sprzedaży w kanale online, czym rekompensują sobie w dużej mierze spadek liczby klientów odwiedzających sklepy stacjonarne. Olsen nie posiada jeszcze własnego sklepu internetowego. Przygotowujemy się jednak do stworzenia sklepu online, a zakaz handlu jest dodatkowym czynnikiem zachęcającym, czy nawet wymuszającym przyspieszenie takich planów.
W obecnej sytuacji udaje nam się zniwelować skutki spadku liczby klientów w naszych salonach w centrach handlowych przez nieustanne udoskonalanie naszej oferty w wielu obszarach. Podejmujemy liczne działania w zakresie podnoszenia jakości obsługi klienta. Staramy się oferować naszym klientom indywidualne podejście do każdego z nich, a także wyjątkowe doświadczenia zakupowe. Organizujemy eventy zakupowe oraz oferujemy porady stylistów. Nie ustajemy w dopracowywaniu naszej oferty produktów. Cały czas pracujemy także nad podnoszeniem atrakcyjności wyglądu salonów. Widzimy, że działania te przynoszą nam wymierne efekty sprzedażowe.

W momencie wprowadzania zakazu handlu w niedziele widoczny był niepokój dotyczący przyszłej współpracy między stronami w biznesie. Najemcy obawiali się spadku obrotów oraz wzrostu kosztów. Po stronie najemców pojawiało się oczekiwanie, że będzie istniała możliwość negocjacji warunków umów ze względu na zakładany spadek sprzedaży wynikający z ograniczeń w handlu, co jednak nie miało miejsca. Zakaz handlu nie przełożył się na propozycje nowych warunków współpracy. Najemcy muszą radzić sobie samodzielnie z efektami zakazu handlu, czyli spadkiem obrotów oraz kosztami tej tendencji.

Zakaz handlu w niedziele w 2020 roku nie wzbudza już tak silnych emocji w branży i wśród klientów, jak to miało miejsce w 2018 roku, na początku wprowadzania ograniczenia handlu w niedziele. Branża retail w Polsce wydaje się być już przyzwyczajona do wprowadzanej strategii ograniczenia handlu w niedziele. Na pewno ograniczenia handlu przyczyniają się do przenoszenia sprzedaży ze sklepów stacjonarnych do kanału online. Następuje wzmocnienie e-commerce, a sieci handlowe skupiają swoją uwagę na wprowadzaniu ułatwień omnichannelowych.

Jak wspomniałam, temat wprowadzania zakazu handlu w niedziele nie budzi już tak ogromnych kontrowersji, jak na początkowym etapie wprowadzania zmian. Większość centrów handlowych już obecnie pracuje w krótszym wymiarze godzin w dni świąteczne lub przedświąteczne, a konsumenci się do tego przyzwyczajają. Można zauważyć zmiany w podejściu klientów do zakupów, którzy w okresach przedświątecznych nie zostawiają zakupów „na ostatnią chwilę”. Zarówno biznes, jak i niektórzy konsumenci nadal wyrażają swoje niezadowolenie z zakazu handlu w niedzielę, ale trzeba też przyznać, że większość klientów okazała się być bardzo elastyczna, jeśli chodzi o wprowadzanie nowych przepisów.

Tagi: Podsumowanie roku Katarzyna Radwańska Olsen Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Olsen Polska

Najemcy muszą radzić sobie samodzielnie z efektami zakazu handlu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.