Najtrudniejsze jest wyczucie pulsu rynku

2017-10-30 | 09:00

Firma Puccini jest jednym z liderów sprzedaży bagażu podróżnego w Polsce. Od 17 lat kreują i wyznaczają trendy w segmencie galanterii skórzanej. Na temat wzmacniania marki w Internecie, integracji kanałów dystrybucji i ekspansji wypowiedział się Piotr Michalak, dyrektor sieci detalicznej firmy Puccini

Przewiduje się, że oczekiwania klientów w 2025 roku wobec sklepów stacjonarnych będą skupiały się na obejrzeniu produktu na żywo i skorzystaniu z promocji. Zakup nie będzie odgrywał kluczowej roli. Jaką Pana zdaniem ma przewagę sklep tradycyjny nad sklepem on-line?

Tak, znam te opinie bazujące na badaniach firmy SW Reaserch dla Leroy Merlin. Musimy wziąć pod uwagę, że są to bieżące oczekiwania klientów dotyczące przyszłości. Skoro jednak większość badanych stwierdza, że w przyszłości ich zakupy będą polegały na obejrzeniu produktu na żywo i zakupie on-line, rodzą się pytania: dlaczego nie robią tego teraz, choć mają ku temu możliwości, i dlaczego sklepy tradycyjne mają się tak dobrze? Są oczywiście klienci, którzy już w ten sposób dokonują zakupów i na pewno ich odsetek się zwiększy, jednak podstawowa funkcja tradycyjnych sklepów, ukształtowana przez tysiące lat nie zmieni się, aż tak znacznie. Dokonywanie zakupów służy ludzkiej potrzebie posiadania, którą pragnie zaspokoić jak najszybciej i taką możliwość daje mu sklep tradycyjny oparty na modelu „pay and take”. Potrzeba zaspakajana jest błyskawicznie. Załóżmy, że w 2025 roku w jakimś centrum handlowym naprzeciwko siebie będą istniały 2 sklepy, pierwszy tradycyjny, w którym będzie można zakupić portfel marki Puccini „od ręki”, w drugim natomiast zapoznamy się z produktem, zakupimy on-line, aby go otrzymać za dwa dni.

W którym dokonamy zakupu? Który salon będzie dla nas bardziej konkurencyjny?

Śmiem twierdzić, że dla większości z nas ten pierwszy, tym bardziej, że będziemy mogli sobie wybrać dokładnie ten portfel, który oglądamy (z naturalnym jarzmem skóry, które jest niepowtarzalne dla każdego ze skórzanych portfeli). Czy w 2025 salony tradycyjne będą przyciągały możliwością skorzystania z promocji? Oczywiście, że tak, ale tak było od wieków, jest i tak pozostanie. Już w starożytnej Grecji, czy w średniowiecznej Europie płacono miejskim heroldom za głośne głoszenie w murach miasta informacji o promocjach i specjalnych cenach w oberżach, kramach, wyszynkach. Nic się nie zmieni w tym względzie w przeciągu najbliższych 8 lat.

Co Pan sądzi o cyfrowych narzędziach komunikacji z klientem?

Cyfrowe narzędzia komunikacji z klientem są szansą dla sieci detalicznych do silniejszego związania klientów z marką, prowadzenia intensywniejszej i bardziej zindywidualizowanej polityki informacyjnej oraz bardziej efektywnej opieki posprzedażowej.

Jakie efekty odnotowali Państwo po roku wzmacniania pozycji marki w Internecie?

Intensywne działania w przestrzeni Internetu oraz dalsza integracja wszystkich kanałów dystrybucji znacznie wzmocniła rozpoznawalność marki, w szczególności w tych rejonach kraju, gdzie dostępność naszych produktów jest ograniczona brakiem naszych salonów, bądź salonów naszych partnerów handlowych. Silna obecność w Internecie pozwala nam na zmniejszenie dystansu pomiędzy użytkownikiem naszych produktów, a działami odpowiedzialnymi za zamówienia, design, funkcjonalność i obsługę posprzedażową. Silne nastawienie pro-klienckie i uważne wsłuchiwanie się w ich opinie owocuje nowymi rozwiązaniami w zakresie obsługi i pozwala nam na lepsze zaspokajanie zmieniających się potrzeb klientów.

Co zatem stało się najbardziej efektywne?

Bardzo efektywne okazały się zmiany w zakresie sprzedaży on-line. W krótkim czasie otworzyliśmy odnowioną platformę sprzedaży internetowej, wzmocniliśmy również zespół zajmujący się tym kanałem dystrybucji (zespół zajmujący się obsługą klienta, marketingiem internetowym i grafiką). Z punktu widzenia rozpoznawalności marki i pozytywnych relacji z klientami, ważną rolę odgrywają portale społecznościowe. Tutaj również od ponad roku prowadzimy intensywną działalność.

Czy media społecznościowe przyczyniły się do wzrostu zakupów on-line? Jak duży wzrost odnotowali Państwo?

Wszystkie nasze działania w Internecie są częścią naszej długofalowej strategii mającej na celu integrację wszystkich kanałów dystrybucji. Portale społecznościowe pozwalają nam na zaprezentowanie się firmy Puccini jako firmy przyjaznej klientom, otwartej, której produkty zasługują na to, by cieszyć kupujących swoim wyglądem i funkcjonalnością. Nie da się skutecznie i efektywnie prowadzić sprzedaży on-line bez pozytywnego obrazu firmy, czy naszych produktów, który funkcjonuje w przestrzeni internetowej. Intensywne działania jakie podjęliśmy na przestrzeni kilkunastu ostatnich miesięcy, pozwoliły nam na kilkukrotne zwiększenie sprzedaży w kanale on-line.

Jakim zainteresowaniem cieszą się promocje zamieszczane przez Państwa na profilu marki w mediach społecznościowych?

Promocje, które organizujemy na naszym profilu Facebook niezmiennie cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników tego portalu. Aktualnie profil Puccini na Facebooku polubiło już kilkanaście tysięcy osób, co zważywszy na krótki okres, jest bardzo dobrym wynikiem.

Jakie wyniki generuje sklep internetowy w porównaniu z salonem stacjonarnym?

Sklep internetowy na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy generuje bardzo wysokie przyrosty sprzedaży. Jeszcze półtora roku temu sprzedaż w tym kanale dystrybucji miała charakter szczątkowy. Wysokie nakłady, które ponieśliśmy na budowę nowej platformy do handlu e-commerce, działania marketingowe w Internecie oraz na budowę nowego profesjonalnego zespołu dedykowanego działaniom w Internecie przyniosły natychmiastowe efekty. Na chwilę obecną sprzedaż generowana przez sklep internetowy, dorównuje sprzedaży naszym najlepszym salonom w kanale tradycyjnym.

W swojej ofercie posiadacie bagaż podróżny, damskie i męskie torebki oraz akcesoria galanterii skórzanej. Które z produktów cieszą się największą popularnością w danym okresie roku?

Firma Puccini jest jednym z liderów sprzedaży bagażu podróżnego w Polsce. Wydawałoby się, że bagaż jest produktem sezonowym, który sprzedaje się przede wszystkim przed wakacjami.

A tak nie jest?

Jednak nie jest to do końca prawdą. Bagaż podróżny firmy Puccini sprzedaje się bardzo dobrze przez cały rok, jednak rzeczywiście najlepsze wyniki sprzedaży osiągamy w miesiącach wakacyjnych. Największą popularnością w grudniu cieszy się oczywiście nasza wysokiej jakości galanteria skórzana. Wprowadzenie do sprzedaży dwóch kolekcji torebek letniej i zimowej pozwoliło nam na wygładzenie i wyniesienie krzywej sprzedaży pomiędzy okresami, w których sprzedaż bagażu i galanterii jest tradycyjnie najwyższa. Początek roku, przed pojawieniem się nowej kolekcji torebek, tradycyjnie wykorzystujemy (jak i cała branża retail) na wyprzedaże.

Posiadacie 20 sklepów w centrach handlowych. Ile nowych pojawi się jeszcze w tym roku?

W ostatnich latach otwieramy 3-4 salony rocznie i wiem już, że to tempo nie tylko zostanie utrzymane, ale najprawdopodobniej wzrośnie. Docelowo w Polsce jest miejsce na 50-60 salonów Puccini. W tym roku otworzyliśmy już salon w Sosnowcu, wkrótce czeka nas otwarcie we Wrocławiu i Warszawie. Prowadzę również zaawansowane negocjacje w sprawie trzech kolejnych lokalizacji, w tym dwóch z terminem otwarcia w tym roku.

Cały wywiad można przeczytać na łamach wrześniowego wydania Magazynu Galerie Handlowe

Tagi: Piotr Michalak Puccini
Oceń artykuł:

Źródło: Puccini

Zobacz także

Najtrudniejsze jest wyczucie pulsu rynku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.