Nastąpi wielkie spowolnienie gospodarcze i znaczna redukcja oszczędności Polaków

2020-08-27 | 13:00

W mojej ocenie preferencje konsumentów będą zależały od rodzaju usługi bądź towaru np. może zwiększyć się sprzedaż akcesoriów ogrodowych, ponieważ ludzie będą częściej spotykać się w kameralnym gronie bliskich osób - mówi Tomasz Wójcik, Właściciel Psiaedukacja.eu

Może zmniejszyć się zakup odzieży, ponieważ rzadziej będziemy wychodzić z domów. Obawiam się, że jednak w globalnym rozrachunku, kiedy przedsiębiorcom skurczą się zapasy gotówki, a prawo pracy pozwoli zwolnić pracownika po 3-miesięcznym wypowiedzeniu, najzwyczajniej zacznie brakować gotówki na wydatki ponad standardowe. Będzie to skutkowało spowolnieniem gospodarki, która do tej pory galopowała w bardzo szybkim tempie. Do wielu pracowników, z finansowego punku widzenia, informacja o zwolnieniu gospodarczym nie dotarła. Według prawa pracy (a do tej pory mieliśmy rynek pracownika) pracownik otrzymuje standardowe wynagrodzenie. Sam znam wielu przedsiębiorców, którzy z końcem marca i kwietnia wręczyli pracownikom wypowiedzenie z 3-miesięcznym terminem i czekają, obserwując rozwój sytuacji.

Dostrzegam także znaczny wzrost sprzedaży internetowej. Widoczne jest rosnące napięcie pomiędzy pracownikami, którzy pracują i otrzymują 100% wynagrodzenia lub mniej, a tymi, którzy siedzą w domu i otrzymują 80% opieki od rządu, co w mojej ocenie sztucznie nakręca gospodarkę i buduje poczucie nierówności.
W kontekście zagrożeń związanych z COVID-19 prognozuję wielkie spowolnienie gospodarcze i znaczną redukcję oszczędności Polaków. Wielu przedsiębiorców zmniejszy swoją skalę działań z negatywnym dla gospodarki skutkiem, ale pozytywnym dla nich samych.

Punkty sprzedaży offline powinny być w miarę  możliwości wyspecjalizowanymi miejscami, w których kupujący otrzyma naprawdę fachową poradę w zakresie interesujących go produktów. Powinny kłaść nacisk na jakość obsługi, co w zmieniającej się sytuacji na rynku pracy powinno być łatwiejsze. Sam od lat kupuję głównie przez internet, co jest spowodowane nie tylko wygodą ale i faktem, iż nie ma na Śląsku ani jednego centrum handlowego, w którym miałbym dostęp do kilku marek, w których sięnajczęściej  zaopatruję. Niemniej jednak jeśli dokonuję zakupów stacjonarnych, najważniejsza jest dla mnie jakość obsługi. Dobrym pomysłem byłoby nawet odpłatne umożliwienie przetestowania produktów przez konsumentów, w warunkach domowych i określonym czasie.

Klienci powinni być informowani, w jaki sposób mogą wykorzystywać w praktyce zakupione produkty np. chcąc sprzedać wypiekacz do chleba, który w normalnych warunkach jest jednym z setek produktów w sklepie warto pokazać, jakie rodzaje chleba można wypiekać, zademonstrować korzyści wynikające z zakupu tego produktu, np.: można robić to z dzieckiem, taki chleb jest zdrowy, w niedzielę rano mamy świeży chleb do śniadania, etc. Takie działania powinny odbywać się cyklicznie w sklepach stacjonarnych, aby przyzwyczaić klientów, że np. w każdą sobotę jest coś nowego, a wizyta w galerii / sklepie staje się wówczas źródłem inspiracji i bodźcem do dokonania zakupu. Jesteśmy zalewani dużą ilością drobnych informacji, w których trudno znaleźć sensowny punkt zaczepienia, a w trakcie wspomnianych przeze mnie akcji istnieje możliwość kontaktu i bezpośredniego zaprezentowania korzyści konsumentowi. Oczywiście, te działania mogą być przeniesione do internetu, ale ważne jest, aby były jak najbardziej naturalne i konkretne, a nie stanowiły jedynie próby "złapania klienta", na którą dzisiejszy konsument staje się coraz bardziej uodporniony.

Myślę, że w okresie co najmniej kilku miesięcy zaobserwujemy bardzo wyraźny podział na klienta, który odwiedza galerię, z mocną potrzebą zakupu i tego, któremu będzie trudno zmobilizować do aktywności zakupowych. I tu duża rola pracowników, aby nie zniechęcić osób zdecydowanych i jak najbardziej oswoić z myślą zakupów tych, którzy tylko "oglądają". Wizja centrum handlowego w perspektywie najbliższych lat jest bardzo trudna do określenia i ma na nią wpływ wiele czynników. Mam jednak nadzieję, że sytuacja jak najszybciej wróci do normalności.

Tagi: Tomasz Wójcik Psiaedukacja.eu
Oceń artykuł:

Fot: Psiaedukacja.eu Źródło: Psiaedukacja.eu

Zobacz także

Nastąpi wielkie spowolnienie gospodarcze i znaczna redukcja oszczędności Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.