Nasz cel to globalna rozpoznawalność Reserved

2019-03-14 | 09:00

W swoich salonach rozwijają Państwo koncept Open to public. Na czym on polega?

Koncept Open to Public jest konsekwentnie wdrażany w naszych nowych salonach, zarówno w Polsce, jak i na rynkach zagranicznych. Stawiamy na rozwój jakościowy tradycyjnej sieci sprzedaży, więc w perspektywie kilku lat przebudowie i powiększeniu ulegną wszystkie sklepy LPP w Polsce. Dzięki konceptowi Open to Public wszystko znajduje się na linii wzroku klienta i w zasięgu jego ręki. Charakterystyczne dla konceptu są proste i minimalistyczne wnętrza, zestawione z elementami ocieplającymi wizerunek salonu, jak np. drewniane meble. Wykorzystujemy również technologie i stawiamy na mobilne wyposażenie, które pozwala szybciej dostosowywać wnętrze do zmiany kolekcji i jej prezentacji.

Reserved jest dziś obecny już w 23 krajach. Które rynki są dla Państwa najistotniejsze?

Ostatnie dziesięciolecie to dla nas czas intensywnej pracy nad rozpoznawalnością marki Reserved. Wiedzieliśmy, że aby do tego dążyć, musimy umacniać swoją obecność nie tylko na rynku polskim, ale też konsekwentnie pojawiać się w innych krajach. Na tym etapie rozwoju strategiczne znaczenie ma dla nas obecność w Europie Zachodniej. Te rynki są wymagające, ale to one pozwalają nam realizować naszą strategię w dłuższej perspektywie. W ostatnich latach zadebiutowaliśmy m.in. w Londynie na Oxford Street i w Berlinie, z kolei w ubiegłym roku otworzyliśmy już 20. salon Reserved w Niemczech. Dzięki obecności w takich lokalizacjach możemy zaistnieć w świadomości klientów i budować rozpoznawalne marki.

Jakie bariery są najtrudniejsze do przejścia w zagranicznej ekspansji?

Biorąc pod uwagę specyfikę rynku, w niektórych przypadkach podejmujemy współpracę z partnerem franczyzowym. Na taki model zdecydowaliśmy się m.in. w przypadku ubiegłorocznego debiutu w Tel Awiwie. Rynek detaliczny w Izraelu jest nasycony i niezwykle trudny pod względem dostępności powierzchni dla sprzedaży detalicznej. Współpraca z lokalnym partnerem, który ma wiedzę na temat jego specyfiki, pomaga w stawianiu pierwszych kroków w nieznanym otoczeniu. Kraje Bliskiego Wschodu były dla nas najtrudniejszymi rynkami głównie przez wzgląd na specyfikę kulturową. W praktyce musieliśmy projektować wnętrza salonów na nowo, tak aby były zgodnie z lokalnymi wymaganiami. Wyzwaniem okazują się też wysyłki odzieży do Egiptu, gdzie wybrane modele muszą przejść odpowiednią certyfikację, a proces odprawy celnej w porcie wydłuża się do kilku tygodni.

Reserved to marka podążająca w swoich kolekcjach za najnowszymi trendami w modzie. Skąd Państwa projektanci czerpią inspiracje?

Zawód projektanta mody to w dużej mierze śledzenie trendów. Pracownik twórczy potrzebuje bodźców wizualnych, nowości – zarówno jeśli chodzi o obraz, jak i o materiały, które może wykorzystać. Przykładamy dużą wagę do tego, aby nasi projektanci mogli odwiedzać inspirujące miejsca i tym samym kształtować swoje spojrzenie na modę. Wyjeżdżają na targi mody czy festiwale, ale też podróżują do miejsc, gdzie te trendy trzeba zobaczyć i zweryfikować, tam, gdzie w praktyce tworzy się moda – wśród ludzi, na ulicach miast.

Organiczne t-shirty w kolekcjach popularnych marek to już niemal standard. Reserved idzie o krok dalej w zakresie troski o środowisko.

Zgadza się. Dostrzegamy, że zrównoważony rozwój w branży odzieżowej jest możliwy tylko wtedy, gdy podejście proekologiczne jest strategicznie przemyślane i znajduje odzwierciedlenie w każdym z obszarów działalności firmy. W LPP to podejście określamy jako Eco Aware i wcielamy je w życie już na etapie projektowania odzieży. Projektanci przygotowują się do etapu twórczego, biorąc udział w szkoleniach z wykorzystania ekologicznych materiałów i ograniczania zużycia zasobów naturalnych. Realizacją podejścia Eco Aware jest m.in. linia premium jesienno-zimowej kolekcji Reserved. 40 proc. modeli oferty zostało wykonanych z ekologicznych materiałów i w zrównoważonym procesie. Oprócz tego marki LPP wprowadzają na stałe linie z materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. W ramach Eco Aware realizujemy także pilotażowy projekt zbiórki odzieży, który ma zachęcić klientów do oddawania niepotrzebnych ubrań. Odzież można oddawać w kilkunastu salonach Reserved w Polsce. Dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. Św. Brata Alberta te ubrania otrzymują osoby bezdomne i znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej.

W raporcie Goldman Sachs, przygotowanym na zlecenie magazynu Quartz, czytamy, że nieobecna w Polsce marka odzieżowa ASOS zanotowała 30 proc. wzrost sprzedaży dzięki stosowaniu polityki krótkich kolekcji. Także Reserved co tydzień oferuje w swoich sklepach nowe modele. Czy to, czego chcą klienci, zmienia się niemal z dnia na dzień?

Praca nad standardową kolekcją trwa tak naprawdę kilka miesięcy – od pomysłu, poprzez odszycie pierwszych wzorów, naniesienie zmian, aż do momentu, gdy kolekcja trafia do salonu. Trendy zmieniają się jednak zdecydowanie szybciej, dlatego dbamy o to, aby regularnie odświeżać asortyment. Stąd w naszych salonach, poza regularnymi liniami, pojawiają się także mini kolekcje, tzw. kapsuły, które odzwierciedlają najnowsze trendy. Nawet w tym przypadku czas realizacji projektu, od pomysłu do ułożenia ubrań na półkach sklepowych, musi potrwać, choć w wyjątkowych przypadkach potrafi się zamknąć nawet w ciągu miesiąca. Oczywiście dotyczy to jedynie kolekcji dla kobiet, które mają większe oczekiwania modowe niż panowie.

Fast fashion ma również swoją ciemną stronę. Nieustanny dopływ nowych ubrań sprawia, że niezniszczone i niezużyte ubrania są po krótkim czasie zupełnie niemodne i trafiają do śmieci. Nowe kolekcje kuszą niezwykle atrakcyjnymi cenami, które nierzadko osiągane są dzięki wykorzystywaniu taniej siły roboczej. Jak Państwo skomentują takie zarzuty coraz częściej pojawiające się pod adresem producentów odzieży?

Zrównoważone podejście do produkcji odzieży oraz zapewnienie odpowiednich warunków pracy to przykłady wyzwań przemysłu modowego, na które warto zwracać szczególną uwagę. Ważne, aby tę potrzebę dostrzegali wszyscy uczestnicy rynku, wtedy zmiany będą zauważalne. My postawiliśmy przed sobą cel fundamentalny – chcemy być firmą transparentną, uczciwą i jawnie komunikującą swoją działalność w każdym jej aspekcie. Nieprzerwanie od ponad 5 lat prowadzimy intensywne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w fabrykach naszych podwykonawców. Jesteśmy jedyną firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która w takim stopniu zaangażowała się w ten proces. W tym roku we flagowych salonach Reserved wprowadziliśmy pilotażowy program zbiórki odzieży, którą za naszym pośrednictwem klienci mogą oddawać potrzebującym. Może takimi działaniami nie zmienimy całej branży, ale z pewnością możemy zadbać o nasze otoczenie i dawać przykład innym, jak należy postrzegać przemysł modowy.

Jak podsumuje Pan miniony rok? Jakie wydarzenia były kluczowe dla rozwoju firmy?

W ciągu zaledwie trzech miesięcy 2018 roku zadebiutowaliśmy na trzech nowych rynkach zagranicznych – w sierpniu w Izraelu, we wrześniu w Słowenii, a w październiku w Kazachstanie. To było duże przedsięwzięcie. Ten rok był przełomowy, również jeśli chodzi o nasz rozwój technologiczny. Rozpoczęliśmy proces wdrażania technologii RFID, czyli elektronicznej metki, która mocno wpłynie na naszą działalność, zwiększy wydajność, pozwoli na poprawę dostępności towaru i wrażeń zakupowych klientów oraz wpłynie na poprawę dokładności informacji na temat stanu towarowego w naszych salonach i magazynach. Miniony rok był też ważny dla naszej firmy w obszarze CSR – po raz pierwszy opublikowaliśmy raport, w którym pokazujemy wszystkie elementy zrównoważonego rozwoju LPP. To kolejny, zdecydowanie bliższy etap naszej relacji z klientem. Pokazujemy, jak wygląda LPP „od podszewki” i dajemy się poznać już nie tylko z perspektywy wyników finansowych. Dla nas to również duża satysfakcja, że skalą naszej działalności są nie tylko kolejne rynki zagraniczne, ale też ludzie, z którymi pracujemy, organizacje, które wspieramy i inicjatywy, które podejmujemy, aby dbać o bliższe i dalsze otoczenie firmy.

A jakie są Państwa dalsze założenia rozwojowe?

Przed nami dwa ważne debiuty – otwieramy pierwsze salony naszych marek w Bośni i Hercegowinie oraz Finlandii. Planujemy także rozszerzyć zasięg naszego sklepu internetowego o wszystkie kraje Unii Europejskiej. Równocześnie cały czas konsekwentnie wdrażamy rozwiązania technologiczne. Chcemy lepiej dopasowywać ofertę do oczekiwań klientów, efektywniej zatowarowywać swoje salony, poprawiać ilość i szybkość dostarczenia towaru, a tym samym zwiększać efektywność sprzedaży.

Tagi: LPP Przemysław Lutkiewicz Reserved
Oceń artykuł:

Źródło: LPP

Nasz cel to globalna rozpoznawalność Reserved

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.