Nasze centra handlowe łączą dziś wiele funkcji

2019-11-12 | 09:00

Rynek nieruchomości komercyjnych na całym świecie znajduje się w fazie niepewności, w branży trwają dyskusje o wpływie sprzedaży internetowej, rosnącej świadomości i coraz większych oczekiwaniach Klientów. Społeczności ewoluują, a ich potrzeby stają się coraz bardziej charakterystyczne. Klienci oczekują dziś od obiektów handlowych czegoś więcej niż tylko możliwości zrobienia zakupów. Szukają dodatkowych usług, rozrywki, dobrego jedzenia i nowych doświadczeń. Centra handlowe stają się trzecim miejscem, po domu i pracy, w którym konsumenci spędzają czas wolny. Ich potrzeby różnią się jednak w zależności od lokalizacji, dlatego Anna Dafna, CFO oraz Deputy CEO, Atrium Poland Real Estate Management każdy obiekt traktuje indywidualnie, dostrzegając ich potencjał i możliwe kierunki rozwoju.

Atrium jest jedną z czołowych firm sektora nieruchomości komercyjnych, działającą na międzynarodowych rynkach. Jak z Państwa perspektywy wygląda dzisiaj polski rynek nieruchomości handlowych na tle pozostałych?
Jesteśmy świadkami procesu racjonalizacji na rynku nieruchomości handlowych, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Odnotowujemy wyraźne rozróżnienie między prężnie rozwijającymi się obszarami miejskimi i ośrodkami o dużym zasięgu regionalnym a mniejszymi miastami. Duże metropolie, takie jak Warszawa czy Praga, rosną w siłę – przyciągając zarówno firmy z branży detalicznej, jak i kupujących.

Rynek nieruchomości handlowych nadal przyciąga nowy kapitał z rekordowym wolumenem inwestycji. W ubiegłym roku wartość transakcji w regionie osiągnęła ponad 13 mld euro, przy czym na Polskę przypada ponad połowa tego wolumenu. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej w Polsce wciąż jest mniej marek, więc przy rosnącej sile nabywczej w prężnie rozwijających się lokalizacjach miejskich nadal istnieje miejsce na przyciągnięcie nowych znaczących najemców.

Również marki internetowe poszukują fizycznych przestrzeni w dobrych lokalizacjach. Dlatego przez kilka kolejnych lat czeka nas fascynujący okres przekształcania retail mixu tak, by dostosować go do potrzeb Klientów każdego z naszych obiektów.

Atrium to wiodący właściciel znanych centrów handlowych w Warszawie oraz ważnych obiektów regionalnych. Jakie aspekty – poza silnym portfelem nieruchomości – wyróżniają Grupę Atrium na tle konkurencji?
Atrium tworzy silny zespół specjalistów. Ponadto jesteśmy nie tylko właścicielami, ale także zarządcami naszych obiektów handlowych. Posiadamy długoterminowe strategie dla każdego z obiektów oraz krótkoterminowe cele biznesowe dostosowane do zmieniających się potrzeb Klientów i otoczenia. Na bieżąco badamy rynek i Klientów, sprawdzamy i przewidujemy przyszłe zmiany demograficzne w każdej z naszych lokalizacji oraz tworzymy silne relacje zarówno z partnerami biznesowymi, jak i lokalnymi społecznościami. Na tej podstawie zmieniamy nasze centra. Uwzględniamy i rozpatrujemy różne możliwości wykorzystania naszych przestrzeni, tak by mogły być jeszcze bardziej funkcjonalne i użyteczne. Przestrzenie o tylko jednym, wyłącznym przeznaczeniu odchodzą do przeszłości, a nasze centra handlowe łączą dziś wiele funkcji.

Poprzez jakie działania udaje się Państwu osiągnąć ten cel?
Przebudowy i rozbudowy dają możliwość wdrożenia nowych konceptów handlowych, takich jak na przykład jedyny w Europie koncept Carrefoura, który nie tylko posiada całą zdygitalizowaną ścieżkę zakupową wewnątrz sklepu, ale również fantastyczną strefę gastronomiczną, w której przygotowanie potraw odbywa się na zasadach live cooking, a Klient może porozmawiać z kucharzami na miejscu. Sklep oferuje także możliwość skorzystania z usługi click&collect. Zapraszamy również do współpracy marki stricte onlinowe – ecommercowe lub te zajmujące się social sellingiem, które poszukują możliwości zaistnienia w tradycyjnych sklepach. Tworzymy nowe strefy restauracyjne (#foodertainment), dajemy szansę prezentacji oferty w ramach pop-upów oraz współpracujemy z młodymi brandami, tzw. markami instagramowymi. W naszych obiektach działają zarówno kliniki, strefy wellness, community centers, jak i obiekty świadczące szereg usług. Jesteśmy otwarci na nowe możliwości rynkowe, które mają na celu wzmacnianie naszego biznesu i przekształcanie naszych obiektów, aby zawsze były pierwszym wyborem w mieście.

W jaki sposób umacniana jest pozycja rynkowa Państwa obiektów na lokalnych rynkach?
W strategię firmy na stałe wpisane jest poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań. Określiliśmy sobie kilka głównych filarów, na których opieramy swoje poszukiwania i wdrożenia. Koncentrujemy się na konsumencie i jego zmieniających się potrzebach. Ulepszamy i uatrakcyjniamy nasze centra dzięki wiedzy o trendach rynkowych oraz zainteresowaniach i przyzwyczajeniach Klientów. Ciągle pracujemy również nad efektywnością naszych obiektów. Rozważając różne innowacyjne pomysły, wdrażamy na próbę te najlepsze i monitorujemy ich efektywność. Angażujemy się w rozwój społeczności lokalnych oraz kształtowanie naszego najbliższego otoczenia, wierząc, że jako przedstawiciel biznesu mamy do wykonania ważną i odpowiedzialną społecznie rolę.

W lipcu 2019 roku sfinalizowana została sprzedaż dwóch centrów handlowych – Atrium Koszalin i Atrium Felicity, natomiast miesiąc wcześniej do Państwa portfela dołączyło centrum handlowe King Cross Praga. Jaka jest dalsza strategia rozwoju portfela nieruchomości handlowych w Polsce?
Kontynuujemy strategię opartą na repozycjonowaniu naszego portfolio w kierunku dużych centrów handlowych o dominującej pozycji w obszarach oddziaływania, zlokalizowanych w prężnie rozwijających się lokalizacjach miejskich. 83% naszego portfolio stanowią obiekty w dwóch najsilniejszych gospodarkach Europy Środkowej — w Polsce i Czechach, z czego większość, bo ponad 50%, w Warszawie i Pradze.

Jesteśmy właścicielem znaczących obiektów w Warszawie. Wśród naszych pięciu centrów handlowych w stolicy znajdują się tak prestiżowe, jak Wars Sawa Junior (WSJ, przejęty pod koniec 2018 r.) czy Atrium Promenada, w którym zakończyliśmy kolejny etap przebudowy (pod koniec 2018 r.) i planujemy kontynuację tego procesu w najbliższych latach.

Konsekwentnie realizują więc Państwo obraną strategię. 
Zgadza się. Wars Sawa Junior to warszawska ikona, zlokalizowana przy najbardziej ruchliwej ulicy w mieście. Roczna liczba odwiedzających obiekt i bezpośrednie otoczenie wynosi ponad 60 mln osób. Obszar ten ma olbrzymi potencjał również ze względu na szereg lokalnych inwestycji obejmujących zarówno atrakcje kulturalne, jak i tworzenie nowych powierzchni biurowych, które przyciągną jeszcze więcej odwiedzających. Nasz obecny plan rozwoju portfolio jest opracowany do 2023 roku.

Jakie korzyści dla najemców wysuwają się przed szereg w kontekście Państwa oferty?
Od pewnego czasu obserwujemy proaktywne podejście najemców do współpracy z zarządcami obiektów handlowych. Firmy, którym udostępniamy powierzchnie, dobrze rozumieją potrzeby i zainteresowania swoich Klientów. Ich działania są zaplanowane i zoptymalizowane pod pragnienia konsumentów, co świadczy o dojrzałości rynku i branży detalicznej w Polsce. Rozmawiamy z najemcami, obieramy wspólną strategię i wspieramy ich w tworzeniu odpowiedniej przestrzeni dla Klientów. Najemcy racjonalizują podejście do własnych sklepów i niektórzy, zamiast w 10 lokalizacjach, chcą być obecni w pięciu. Jednak w tych pięciu wybranych centrach chcą mieć większe i lepsze sklepy, w których mogą zagwarantować Klientom jak najszerszy asortyment i pełnię doświadczeń zakupowych. Modernizacje i rozbudowy naszych kluczowych obiektów dają im możliwość dostosowania przestrzeni handlowej do własnych potrzeb. Nasze centra handlowe zapewniają wsparcie najemcom w ich działaniach sprzedażowych – na poziomie marketingowym, jak i społecznym.

Jak oceniają Państwo zmiany zachodzące w świadomości polskich konsumentów?
Centra handlowe stają się trzecim miejscem, po domu i pracy, w którym konsumenci spędzają czas wolny. Ich potrzeby różnią się jednak w zależności od lokalizacji, dlatego do każdego obiektu podchodzimy indywidualnie. Pytamy naszych Klientów, co jest dla nich ważne i na czym im zależy, by jeszcze lepiej ich poznać i zrozumieć. Cenią sobie swój czas wolny. Coraz częściej chcą go spędzić z rodziną czy znajomymi, w przyjemnej atmosferze, a wszystkie codzienne sprawunki załatwić szybko i w jednym miejscu. To, dokąd wybiorą się na zakupy, do fryzjera czy do kina jest dla nich istotne i świadomie wybierają miejsce odwiedzin. Patrząc na trendy konsumenckie – na fali samoświadomości, dbałości o wygląd i zdrowie – Klienci coraz częściej poszukują zintegrowanych przestrzeni sportowo-rozrywkowych. Z kolei zmiany socjo-ekonomiczne oraz demograficzne, takie jak wzrost zamożności oraz starzenie się społeczeństwa, koncentrują uwagę Klientów na obiektach łączących różne funkcje: modowe, gastronomiczne, medyczne, wellness czy też po prostu miejsca, w których możemy spotkać innych ludzi, popatrzeć na nich, zainspirować się, zaczerpnąć pomysły na to, w co się ubrać, jak spędzić czas z dziećmi czy jak popracować nad swoim rozwojem.

Rośnie rola społeczna obiektów Atrium, a Klienci zauważają i doceniają Państwa świadome podejście do prowadzenia biznesu. W jaki sposób umacniają Państwo związek centrów z Klientami? 
Integracja ze społecznościami lokalnymi jest jednym z elementów strategii Atrium. Na bieżąco badamy potrzeby i oczekiwania mieszkańców względem roli i funkcji obiektów handlowych zlokalizowanych w ich najbliższym otoczeniu. Chodzi tu zarówno o odpowiednie dostosowanie i personalizowanie oferty handlowej, jak i wartościową propozycję inicjatyw i aktywności społecznych skierowanych do różnych grup wiekowych.

 

Jakie inicjatywy są podejmowane?
Wśród wielu inicjatyw, które organizujemy w naszych obiektach bezpłatnie, jedna ma kluczowe znaczenie: Piąty Wymiar – community centre, które powołaliśmy w Atrium Promenada. To nowe miejsce, dedykowane lokalnej społeczności Pragi Południe, w którym jej członkowie w każdym wieku mogą się spotkać i spędzać wspólnie czas. To przestrzeń otwarta 7 dni w tygodniu (również w niedziele niehandlowe), w której regularnie odbywają się zajęcia i warsztaty. W Piątym Wymiarze każdy może rozwijać swoje umiejętności i pasje, uczestnicząc w bezpłatnych spotkaniach z inspirującymi ludźmi, działaniach edukacyjnych i skoncentrowanych na rozwoju osobistym.

Innym przykładem jest projekt „Kultura w samym centrum”, zrealizowany na Pasażu Wiecha, pod kompleksem handlowym Wars Sawa Junior. Kiedy przejęliśmy ten obiekt, przestrzeń w jego otoczeniu była całkowicie odizolowana, pusta. Tchnęliśmy w nią życie, animując centralny fragment miasta, tworząc przestrzeń interakcji społecznych dla młodych ludzi wokół ważnych społecznie tematów, takich jak: kultura, design, film, teatr czy muzyka. W ramach „Kultury w samym centrum” odbyły się setki warsztatów oraz koncertów w wykonaniu młodych artystów, zaś młode marki z obszarów: moda, uroda czy rekreacja miały niepowtarzalną okazję, by sprawdzić swoje pomysły na biznes w bezpośrednim kontakcie z Klientami. To jest sposób, w jaki dzięki naszej strategii tworzenia wspaniałych miejsc możemy przekształcać i rozwijać przestrzeń miejską, czyniąc ją bardziej atrakcyjną dla odbiorców.

Spotykamy się w branży z opiniami, że budowanie dzisiaj przewagi konkurencyjnej obiektów handlowych sprowadzało się będzie głównie do jakości posiadanej oferty handlowej – tego, jakie brandy znajdują się w ofercie obiektu. Jaka jest Państwa opinia w tym aspekcie?
Rynek nieruchomości komercyjnych na całym świecie znajduje się w fazie niepewności, w branży trwają dyskusje o wpływie sprzedaży internetowej. Mimo to Atrium odnotowuje stały wzrost. Jest to efekt monitorowania trendów i potrzeb osób odwiedzających nasze centra. Już kilka lat temu rozpoczęliśmy modernizację kluczowych obiektów z naszego portfolio. Społeczności ewoluują, a ich potrzeby stają się coraz bardziej charakterystyczne. Oczekują dziś od obiektów handlowych czegoś więcej niż tylko możliwości zrobienia zakupów. Szukają dodatkowych usług, rozrywki, dobrego jedzenia i nowych doświadczeń. To właśnie jest i będzie wyznacznikiem konkurencyjności centrów handlowych.

W jaki sposób portfel handlowy Atrium będzie rozwijał się w najbliższym czasie? 
Obecnie koncentrujemy się wyłącznie na prężnie rozwijających się obszarach miejskich o dużej gęstości zaludnienia, na bieżąco zmieniamy i dostosowujemy tenant mix do zmieniających się czasów. W Polsce wzrasta konsumpcja poza domem, częściej wychodzimy, więcej czasu spędzamy w restauracjach, na rozrywce, a swój rozwój w centrach handlowych przeżywają kliniki medyczne i różnorodne usługi.

Jaka jest strategia działań Państwa firmy w tym obszarze?
Konieczna jest nie tylko optymalizacja doboru marek, ale również proponowanie unikalnych funkcji, które odróżnią centrum handlowe od konkurencji. Zmiany w architekturze i aranżacji wnętrz są równie ważne – by spędzanie czasu w centrum handlowym było dla Klientów ciekawym i przyjemnym doświadczeniem. Jednak kwestia zasadnicza to tworzenie takich miejsc, w których Klienci będą czuli się dobrze i do których będą wielokrotnie powracać.

Tagi: Anna Dafna Atrium
Oceń artykuł:

Źródło: Atrium

Zobacz także

Nasze centra handlowe łączą dziś wiele funkcji

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.