Metropolitan Investment jest pierwszym w Polsce zespołem prowadzącym projekty inwestycyjno – deweloperskie na rynku nieruchomości dochodowych dla klienta indywidualnego. Oferuje unikalne i skuteczne rozwiązania na rynku nieruchomości poprzez projektowanie, budowę, komercjalizację i zarządzanie ukończonymi projektami. O rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce rozmawiamy z Łukaszem Włodarczykiem, prezesem Metropolitan Investment S.A.
Metropolitan Group jest aktywny w sektorach nieruchomości, motoryzacji, lotnictwa i kosmetyków. Jakiego typu przedsięwzięcia realizujecie Państwo w Polsce najczęściej?
Realizujemy projekty biznesowe w ujęciu multibranżowym. Działamy w tych sektorach, w których dostrzegamy możliwość wprowadzenia innowacji oraz wypracowania efektu synergii z naszą główną działalnością inwestycyjno-deweloperską. Wszystkie nasze spółki z grupy dostarczają produkty lub usługi skierowane do świadomych oraz wymagających klientów. Mamy poczucie, że dobrze identyfikujemy potrzeby tej grupy odbiorców, dlatego przyszłe działania będą poszukiwaniem i wdrażaniem nowych koncepcji biznesowych w tych sektorach.
Co stanowi dla Państwa największe wyzwanie podczas realizacji projektów?
Cechą wspólną wszystkich naszych inwestycji jest to, że powstają one kilkukrotnie szybciej od rynkowych standardów. Daje nam to ogromną przewagę na bardzo konkurencyjnym rynku inwestycyjnym, ale zarazem jest ogromnym wyzwaniem w codziennej pracy. Opracowujemy nowe koncepcje w zakresie procesowania dbając o najmniejsze szczegóły. Największą wartość budujemy poprzez trafne wykorzystanie danej nieruchomości. By zminimalizować ryzyko inwestycyjne każda inwestycja oceniana jest przez grupę ekspertów w dziedzinach budownictwa, architektury, komercjalizacji i finansów. To pozwala nam wykorzystać potencjał danego miejsca w najlepszy sposób.
Czego jeszcze nie może zagwarantować konkurencja?
Istnieje wiele argumentów świadczących o wyjątkowości naszego podejścia do współpracy z klientami, jak choćby pełna transparentność w zakresie proponowanych projektów. Metropolitan Investment umożliwia dostęp do niszowych i atrakcyjnych projektów dla klientów indywidualnych, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla największych funduszy i firm zagranicznych. Oprócz dostarczania wysokiej jakości produktów zapewniamy także bieżącą obsługę operacyjną poprzez zarządzanie obiektami. Skuteczność i efektywność projektów inwestycyjnych łączymy ze wspólnymi wyjazdami oraz warsztatami edukacyjnymi tworząc klub inwestora. Zrzeszając środowisko inwestorów podczas licznych aktywności i wyjątkowych przedsięwzięć wspieramy w rozwoju ich biznesy.
Co stoi za sukcesem realizowanych przez Państwa inwestycji?
Choć o sukcesie inwestycji deweloperskich świadczy zwykle zakup działki w atrakcyjnej lokalizacji, to jednak za stworzeniem ciekawej koncepcji, działaniami marketingowymi, terminowym wybudowaniem obiektu oraz sprawną sprzedażą stoi szereg ludzi. Kluczową wartością naszego sukcesu jest więc zespół ludzi Metropolitan Investment zaangażowany w realizowanie wspólnych projektów.
Czym charakteryzuje się rynek nieruchomości w Polsce?
Rynek nieruchomości w Polsce czerpie wzorce z rozwiniętych krajów w Europie Zachodniej. Tendencje wzrostowe zauważalne są przede wszystkich w budownictwie mieszkaniowym, które z każdym miesiącem ustanawia kolejne rekordy w ilości oddawanych mieszkań przez deweloperów.
A w segmencie nieruchomości komercyjnych?
Tutaj powstaje dużo obiektów biurowych, magazynowych oraz nowy format niewielkich centrów handlowych typu outlet oraz retail park. Te ostatnie, zlokalizowane zwykle blisko dużych osiedli mieszkaniowych, spełniają większość bieżących potrzeb konsumentów przez co stają się atrakcyjną przestrzenią do codziennych zakupów, a także interesującą formą lokowania kapitału dla inwestorów.
Realizują Państwo inwestycje zarówno w mniejszych, jak i większych miastach. Na jakie największe różnice takich projektów mógłby Pan wskazać?
Temat różnic w inwestycjach w odniesieniu do wielkości miast jest bardzo złożony. Upraszczając go należy przyjąć, że w większych aglomeracjach obiekty handlowe są zdecydowanie bardziej kompleksowe. Największe galerie handlowe łączą w sobie powierzchnie handlowe, usługowe, gastronomiczne, rozrywkowe, a coraz częściej również biurowe. Z kolei w mniejszych miastach powstające inwestycje pełnią funkcje wyłącznie handlowo-usługowe.
Czy jest dla nich jakiś wspólny mianownik?
Tak, zarówno w dużych miastach, jak i w tych mniejszych, formaty niewielkich parków handlowych odnajdują swoje zastosowanie.
W ostatnim czasie coraz większą popularność zdobywają prywatne akademiki.
Zgadza się. Są one ciekawym obszarem inwestycji w dużych miastach. Dotyczy to miast z dużymi ośrodkami akademickimi, jak Warszawa, Trójmiasto, Wrocław, Kraków lub Poznań.
Rynek nieruchomości handlowych w Polsce nieustannie rośnie. Czy jest jeszcze miejsce dla nowych obiektów?
W 2016 r. oddano do użytku ok. 10 nowych obiektów o powierzchniach handlowych od 2 do ponad 25 tys. m kw. Obecnie na różnym etapie realizacji budowanych jest kolejnych 65. Pokazuje to, że jest jeszcze sporo miejsca dla nowych inwestycji.
Co jest motorem napędowym deweloperów?
Głównymi czynnikami rozwoju sektora nieruchomości handlowych były i dalej są niskie stopy procentowe, dające możliwość uzyskania ekonomicznego finansowania inwestycji, szybki rozwój gospodarczy oraz wzrost zamożności społeczeństwa, co przełożyło się na zwiększenie wydatków konsumpcyjnych. Ogromny potencjał możliwości inwestycyjnych stanowią także nowe technologie. Modyfikują one oczekiwania oraz zachowania konsumentów. W mojej opinii rynek nieruchomości handlowych nie został jeszcze nasycony i wyczerpany. Jestem przekonany, że kolejne dekady będą sprzyjały wielu inwestycjom zmieniającym podejście do funkcjonowania handlu.
Jakich zmian zatem możemy się spodziewać?
W najbliższych latach spodziewamy się, że obecna tendencja wzrostowa zostanie utrzymana. Rynek nieruchomości wzbogaci się o nowe obiekty handlowe, biurowe, jak i mieszkalne. Miasta turystyczne mogą liczyć na jeszcze większą liczbę hoteli i apartamentów, niż w ostatnich 10 latach. Metropolitan Investment będzie z pewnością uczestniczył w przeobrażaniu polskiego rynku nieruchomości komercyjnych, a w jego niektórych aspektach zamierza być trendsetter’em.