Dziś PostMaster to ekspert na rynku doordrop media. Zarówno na rynku polskim, jak i międzynarodowym współpracuje z największymi firmami i sieciami handlowymi, realizując projekty od pomysłu do gotowego produktu. Podkreślają, że ten rynek nie wykorzystał jeszcze całego swojego potencjału, ale oni sami mają w planach przede wszystkim docieranie do tych branż, które z różnych powodów nie wykorzystywały potencjału reklamowego doordrop. O szczegółach opowiedział Marek Kapusta, prezes zarządu PostMaster.
Na rynku działają Państwo od 1999 roku. Zatem za Państwem ponad dekada funkcjonowania. Jak Państwo mogą podsumować ten okres?
Siedemnaście lat funkcjonowania na rynku, który charakteryzuje się ogromną dynamiką zmian to czas, w którym dokładnie poznaliśmy naszych klientów i ich potrzeby.
Co uważają Państwo za swój największy sukces?
Naszym największym sukcesem jest wykorzystanie wiedzy, którą zdobyliśmy i używanie jej dla zwiększania satysfakcji naszych klientów. Ponadto fakt, że oferujemy usługę kompleksową sprawia, że nasi klienci wysoko cenią naszą pracę. Posiadamy bardzo stabilną i sprawdzoną sieć partnerów na terenie całego kraju, którzy w większości są z nami od kilkunastu lat. To również traktujemy jako swój duży sukces.
Udział PostMaster w rynku druków bezadresowych w Polsce wynosi 26%, co gwarantuje Państwu pozycję lidera w tym segmencie rynku. Jak zatem Państwo oceniają ten rynek i jak on zmieniał się w przeciągu ostatnich lat?
To bardzo konkurencyjny rynek choć, w naszej ocenie, nie jest rozwinięty w pełni. Ilość materiałów reklamowych doręczanych na polskim rynku jest wciąż dużo poniżej średniej europejskiej. Porównując się zatem z państwami o podobnym potencjale handlu detalicznego mamy bardzo wiele do nadrobienia. Przez ostatnie lata nastąpiła profesjonalizacja doboru zawartości merytorycznej materiału reklamowego lecz stało się to kosztem jego różnorodności. PostMaster jako ekspert na rynku doordrop intensywnie rozwija wiele alternatywnych produktów reklamowych, które mogą funkcjonować samodzielnie lub być uzupełnieniem kampanii realizowanych poprzez inne kanały. Tym bardziej, że w dalszym ciągu istnieją w Polsce branże, które w porównaniu do swoich zachodnioeuropejskich odpowiedników są mało aktywne na polu reklamy bezadresowej, dlatego wciąż mają szansę na wyróżnienie się, złapanie „efektu świeżości”.
Wykonują Państwo usługi od pomysłu do ich realizacji. Na co Państwa zdaniem powinni zwrócić klienci szczególną uwagę przy doborze materiałów reklamowych?
Najważniejsza jest komunikacja. Zawsze zwracamy uwagę na to aby jak najwięcej dowiedzieć się od klientów. Aby nasze działania były skuteczne, muszą wynikać wprost z celów i dążeń Klientów, zatem im więcej klient jest w stanie nam przekazać tym nasze propozycje dotyczące rodzaju produktu, zawartości merytorycznej, obszaru i terminu dystrybucji będą bardziej optymalne. Cena jest wciąż jednym z podstawowych parametrów choć coraz częściej klienci rozumieją naszą argumentację, że najważniejszy jest zwrot z akcji. Często zwiększenie kwoty inwestycji o np. 15 % przynosi wielokrotnie wyższe zyski. Odpowiednio dobrany produkt będący nośnikiem właściwego contentu jest w stanie przynieść zaskakujące rezultaty.
Współpracują Państwo z międzynarodowymi firmami i sieciami handlowymi. Którego rodzaju materiały reklamowe cieszą się największym zainteresowaniem? Z czego może wynikać ta tendencja?
Wciąż najpopularniejsza jest standardowa gazetka reklamowa lecz to wynika z charakteru naszego rynku detalicznego, gdzie kilku największych klientów sieciowych dystrybuuje materiały w ilości kilkuset milionów miesięcznie. Obserwujemy jednak systematycznie rosnące zainteresowanie produktami typu Master.Sticker, Master.Doorhanger lub Master. Rabat. Rezultaty jakie przynosi stosowanie produktów, które wyróżniają się na tle gazetek lub ulotek reklamowych są spektakularne. Wspaniałe wyniki przynosi również wzmacnianie standardowej dystrybucji poprzez produkty alternatywne. Nasi klienci coraz częściej dysponują wiedzą z zakresu typowych zachowań konsumenckich a produkty PostMastera pozwalają na skuteczniejsze dotarcie do określonej przez klienta grupy konsumenckiej.
Przed nami ostatni kwartał tego roku. Jakie mają Państwo plany na koniec 2016 roku oraz na kolejny 2017?
Nasze plany dotyczące przyszłości są bardzo ambitne bo nasi klienci również takie mają. Bycie ekspertem rynku doordrop znaczy, że wciąż trzeba dokładnie wsłuchiwać się w potrzeby klientów i nieustanie ulepszać nasze procesy i produkty. Koniec roku to etap intensywnej pracy w obszarze docierania do tych branż, które z różnych powodów nie wykorzystywały potencjału reklamowego doordrop.
Ponieważ PostMaster współpracuje z najlepszymi producentami i drukarniami na rynku polskim i europejskim już teraz jesteśmy w stanie dostarczyć i dystrybuować każdy materiał reklamowy, który technicznie jest wykonalny.
Nasza sieć terenowa obejmuje cały kraj co pozwala nam planować zarówno duże, ogólnopolskie kampanie jak i lokalne, obejmujące miasteczko lub gminę oraz tereny przygraniczne. Nasza wiedza z zakresu technologii, marketingu, geo-marketingu, demografii i makroekonomii pozwala nam na precyzyjne określenie działań, które zwiększą sprzedaż u naszych klientów. Wprowadzenie w krótkim czasie nowych technologii do zarządzania procesem fizycznej dystrybucji da klientom poczucie brania czynnego udziału w kampaniach i umożliwi jeszcze precyzyjniejsze planowanie kolejnych akcji promocyjnych lub informacyjnych.