Nasza branża jest specyficzna, ponieważ sprzedajemy nie tylko przyczepy gastronomiczne, ale przede wszystkim całe know-how prowadzenia biznesu. Z tego względu nie każdy format reklamy jest odpowiedni dla naszych działań - podkreśla Marcin Olesiak, Właściciel Sweet Gallery Sp. z o.o. sp. k., Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży.
Nasza reklama musi być przede wszystkim trafna i precyzyjna, by przynosiła zamierzone efekty, bo celujemy do bardzo wąskiej grupy docelowej. Często też występujemy w roli eksperta. Korzystamy również z innowacyjnych rozwiązań formalnych, np. wprowadzamy do naszych działań technologię VR, dzięki której możemy zaprezentować nasze punkty sprzedaży na wszystkich targach franczyzowych, niezależnie od powierzchni stoiska. Ponadto na takich targach wypiekamy kołacze na oczach klientów. Słodki zapach drożdżowego waniliowego ciasta, który powstaje przy ich wypieku, to doskonały przykład marketingu sensorycznego, który spełnia swoje założenia. Każdorazowo przy naszym stoisku ustawiają się kolejki zainteresowanych widowiskową formą przygotowania ciasta. Część z nich zostaje u nas na dłużej, już jako franczyzobiorcy.
Nasze działania promocyjne opieramy przede wszystkim na współpracy z portalami i czasopismami branżowymi. Jesteśmy obecni na bardzo wielu targach branżowych. Coraz większy nacisk kładziemy też na media społecznościowe, czyli Facebooka oraz Instagrama. Media społecznościowe pełnią dużą rolę w zwiększaniu świadomości marki, przy czym musimy pamiętać, że ich użytkownikiem może być każdy. My kierujemy komunikaty do dwóch grup: fanów naszych słodkości oraz potencjalnych partnerów biznesowych. Tych drugich edukujemy w zakresie franczyzy. W sieciach społecznościowych udostępniamy materiały audiowizualne, w których omawiamy zalety prowadzenia własnego biznesu i pomagamy zrozumieć działanie mechanizmów franczyzowych. Chcemy, aby potencjalny klient najpierw poznał naszą firmę i oferowane przez nas usługi, a dopiero później podjął decyzję o współpracy. Z tego względu konkretne komunikaty sprzedażowe kierujemy przede wszystkim do osób, które miały okazję już o nas usłyszeć. Tak pozyskany kontakt jest wartościowy i często przekłada się na spotkanie i podpisaną umowę.
Na tle wszystkich komunikatów reklamowych wyróżniają się na pewno kampanie IKEA, które niezwykle szybko odnoszą się do bieżących spraw. Co więcej, reklamy ich autorstwa łączą w sobie promocję marki i misję społeczną. IKEA zwraca uwagę m.in. na problem konsumpcjonizmu, przemocy wobec kobiet i nadmiernej emisji CO2. Promuje też ciekawe inicjatywy, pozwalające na interakcję z produktem, np. mobilne sypialnie w Poznaniu, w których można odbyć 15-minutową drzemkę. Najbardziej w pamięć zapadła mi świąteczna reklama o zatrzaśniętych w windzie mężczyznach, w której IKEA stara się pokazać, że w każdej sytuacji da się dostrzec pozytywy. Dla mnie to po prostu świetny storytelling, pokazujący bogatą ofertę produktową firmy.