Zrównoważony rozwój w przemyśle odzieżowym to trudne wyzwanie, które wymaga globalnych rozwiązań. Większe zapotrzebowanie na odzież ma znaczący wpływ na ludzi i planetę. C&A podjęło to wyzwanie i na co dzień dba o sposób, w jaki prowadzi swoją działalność. Dlatego tworzy ubrania mające korzystny wpływ na środowisko, podpisuje porozumienia, powołuje inicjatywy i fundację. O strategii zrównoważonego rozwoju i przyszłości branży odzieżowej rozmawiamy z Norbertem W. Scheelem, Dyrektorem Zarządzającym siecią C&A na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.
Marka C&A obecna jest w Europie, obu Amerykach, a nawet w Azji. Który z rynków jest dla Państwa najbardziej atrakcyjny?
Pomijając Europę, jesteśmy obecni w Meksyku, Brazylii i Chinach, które ze swoim dużym potencjałem rozwoju stały się dla C&A bardzo ważnymi rynkami. Jednakże nasza działalność rozpoczęła się ponad 175 lat temu w Europie, która pozostaje naszym największym rynkiem. Mamy ponad 2000 sklepów na całym świecie, z czego 1500 znajduje się w Europie. To właśnie tutaj wiele pokoleń dorastało z C&A, co stanowi dla marki wartość dodaną i stwarza głęboką więź z naszymi klientami.
O polskim rynku odzieżowym można powiedzieć, że jest nieprzewidywalny i dynamiczny. Od 2001 roku, czyli od momentu kiedy marka C&A pojawiła się w Polsce, nasz rodzimy rynek bardzo się zmienił. Jak Pan ocenia ten aspekt?
Rynek odzieżowy jest bardzo dynamiczny na całym świecie, a Polska nie stanowi wyjątku. Dodatkowo zachowania zakupowe konsumentów szybko się zmieniają. Uważnie śledzimy trendy na rynku i inwestujemy tam, gdzie jest to konieczne, aby stale wyróżniać się na tle konkurencji. Postawiliśmy sobie za cel stać się w pełni wielokanałowym sprzedawcą, który integruje zakupy online i offline, ponieważ jest to wyraźny kierunek, w którym zmierza rynek. Oznacza to, że inwestujemy w naszą markę, w kanały komunikacji, kolekcje, sklepy, a także w łańcuch dostaw.
Cena, jakość, odpowiednia reklama – czym Pana zdaniem kierują się Klienci przy zakupie odzieży?
Rynek odzieżowy jest bardzo konkurencyjny. Poświęcamy dużo czasu na słuchanie naszych Klientów, aby upewnić się, że dostarczamy im to, czego chcą i potrzebują. Wierzymy, że z powodzeniem możemy łączyć cenę, wartość, jakość, styl i zrównoważony rozwój. Jesteśmy przekonani, że dzięki modzie każdy ma prawo do dobrego samopoczucia.
C&A prowadzi sprzedaż swoich produktów zarówno przez sieć tradycyjnych sklepów stacjonarnych, jak i online. Jakim zainteresowaniem cieszą się poszczególne kanały sprzedaży?
W całej Europie nadal panuje tendencja wzrostowa transakcji internetowych. Uważamy, że sprzedaż offline w naszych fizycznych sklepach będzie nadal istotna, jeśli uda się nam ją bezproblemowo zintegrować z zakupami online. Bo to dwa elementy jednej strategii. Wierzymy, że tylko przy jednakowo silnym nacisku na te aspekty możliwe jest pełne wykorzystanie potencjału wielokanałowości – klienci powinni móc przeglądać, próbować, kupować i dokonywać zwrotów, kiedy chcą, a także gdzie i jak chcą. W tym kontekście nadal inwestujemy w nasze kolekcje, markę, kanały komunikacji, sklepy internetowe i fizyczne, a także w łańcuch dostaw, który jest podstawą wszystkiego. Przyświeca nam cel, aby zapewnić naszym Klientom kompletne doświadczenie zakupowe, dzięki któremu zakupy w C&A będą jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze.
Realizując tę strategię, niedawno uruchomili Państwo zupełnie nowy sklep internetowy.
To prawda. Pojawiło się w nim wiele nowych funkcji i jest naprawdę przyjemny w użyciu. Został nawet wielokrotnie nagrodzony za wyjątkowe doświadczenie zakupowe online.
Sklepy stacjonarne C&A również się zmieniają.
Owszem. Nasze sklepy fizyczne będą w dalszym ciągu przechodziły transformację. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród 20 000 konsumentów dokonaliśmy prawie 50 pełnych transformacji sklepów w całej Europie z zastosowaniem nowej koncepcji. W ostatnich latach przeprowadziliśmy również ponad 255 transformacji w mniejszym zakresie. Biorąc pod uwagę pozytywne reakcje naszych Klientów, w 2018 roku należy spodziewać się kontynuacji strategii w tym kierunku.
Usługa Click & Collect to komfort i wygoda zakupów z domu. Państwa pierwsze punkty powstały w 2012 roku. Czy Klienci chętnie z niej korzystają?
Click & Collect to pierwszy etap faktycznej integracji zakupów online i offline w C&A. Klienci mogą zamawiać online, a następnie odbierać nasze produkty w dowolnie wybranym sklepie. Dzięki temu mogą przeżyć wspaniałe doznania zakupowe, które są przez nich wyraźnie doceniane. Dowodem na to jest ponad 30 procent naszych zamówień online odbieranych w sklepie. Dajemy komfort przeglądania kolekcji w domu, a następnie odwiedzania sklepu i przymierzania wybranych produktów, łączymy zalety obu sposobów dokonywania zakupów.
Na których rynkach jest ona dostępna?
Obecnie doświadczenie Click & Collect jest dostępne w większości naszych rynków europejskich.
Zobacz cały wywiad na łamach lutowego wydania Magazynu Galerie Handlowe