Niemiecka jakość i polska różnorodność

2018-10-09 | 09:00

Śledzi Pan globalne trendy w obszarach działalności firmy oraz branżach Państwa klientów.

Staram się (śmiech). Nie ukrywam, że droga jaką idzie nasz biznes zaczyna być coraz bardziej fascynująca. Kilka lat temu wydawało się, że w zasadzie nie da się już wiele więcej wymyśleć. Jednak postęp powoli osiąga prędkość szybszą niż nasza wyobraźnia. Nie chcę tutaj przytaczać konkretnych przykładów. Jednak najbardziej ciekawi mnie, fascynuje i budzi bardzo głębokie zainteresowanie dokąd zmierza ów postęp, właśnie w automatyzacji procesów. Zastąpienie człowieka maszynami - tak samo fascynujące, jak i miejscami przerażające. Na początku XX wieku postęp technologiczny rozwijał się równie dynamicznie i budził w wielu trwogę. Oczywiście, jest to temat na wielogodzinną dyskusję akademicką - dokąd zmierzamy i czy powoli nie osiągamy granic absurdu - jednak kierunek rozwoju, polegający na zastępowaniu maszynami ludzi jest fascynujący.

Jakich rozwiązań oczekują obecnie Państwa klienci?

W Polsce rynek dojrzewa do tego, by oddawać wszystkie serwisy w ręce jednej firmy. W Niemczech ta tendencja jest już wszystkim znana. Tam mało kto wyobraża sobie, że można mieć kilka firm serwisowych na jednym budynku. WISAG Polska idzie w kierunku zintegrowanej obsługi. To jest naszą siłą! Do takiego modelu zawsze zachęcamy podczas naszych rozmów z Klientami. Takich rozwiązań też oczekują od nas Klienci, którzy się do nas zgłaszają. Jestem naprawdę dumny z tego, że w ciągu ostatnich czterech lat WISAG zaczął być postrzegany jako firma integrująca usługi FM.

Dziś WISAG zatrudnia kilkadziesiąt tysięcy pracowników i jest jednym z czołowych przedsiębiorstw usługowych. W jaki sposób budują Państwo zespół specjalistów?  

Kryteria są takie same od lat. To dlatego WISAG nie był tak widoczny na polskim rynku. W Polsce istniejemy od 1994 roku i od tego czasu zatrudniamy wszystkich pracowników dokładnie na takich samych zasadach jak w Niemczech. Każdy nasz pracownik zatrudniany jest na umowę o pracę i ma oferowany pakiet medyczny, o szerokim wachlarzu usług. Mamy także system nagród dla pracowników. Bardzo mocno stawiamy na ich zabezpieczenie socjalne. Oferując pracownikom stabilne i oparte na jasnych zasadach zatrudnienie, mamy większą łatwość w ich pozyskiwaniu. Proporcje są takie, że 86% naszych pracowników to osoby zatrudnione na umowę o pracę. Fluktuację mamy na bardzo niskim poziomie. Nie chcę powiedzieć, że nie miewamy problemów z personelem – to teraz problem, który dotyka w zasadzie wszystkie branże, szczególnie specjalistyczne.

Jakie zatem kompetencje i umiejętności pracowników są dla firmy kluczowe?

Wrócę do słów: Szacunek, Różnorodność, Zaangażowanie. To nie tylko hasła przewodnie. To idea i motto firmy. Dołączając do nas każdy pracownik, a w szczególności specjalista, ma dostęp do ogromnej skarbnicy wiedzy i know how przedsiębiorstwa. Wstępne szkolenia i wdrożenie do pracy przebiega właśnie w niemieckiej siedzibie naszej firmy. Mamy tam świetne centrum szkoleniowe, obsługujemy bardzo duże kompleksy, gdzie możemy pracować na żywej tkance, często bardzo wymagającej, skomplikowanej i nowoczesnej. To wszystko ma znaczenie, działa nobilitująco i mobilizująco na nowego pracownika, który często właśnie tam pierwszy raz spotyka się z zastosowaniem wdrażanych przez nas rozwiązań technologicznych. Byłbym jednak niesprawiedliwy zapominając o tym, że w Polsce nie gonimy Europy. Nasz kraj rozwija się bardzo dynamicznie i mamy bardzo dobrze wyszkoloną młodą kadrę. Jest jej jednak zbyt mało względem ilości potrzeb. Jednak coraz częściej to właśnie na nasz kraj wszyscy patrzą jak na źródło innowacji i inspiracji. Mamy tą wspaniałą cechę jako naród, że potrafimy się bardzo szybko odnaleźć w nowych technologiach i zmieniać je tak, by były jeszcze bardziej użyteczne. Kreatywność to nasza - przeze mnie bardzo często wymieniana - cecha narodowa. Tuż za nią jest innowacyjność. Za kilka lat mamy szansę być akademią dla innych, ponieważ sami świetnie z dzisiejszych akademii czerpiemy.

Mając na uwadze obecną sytuację na rynku pracy – co stanowi największe wyzwanie dla zbudowania i koordynowania zespołu specjalistów w różnych obszarach działań?

Rynek pracy jest tak samo trudny dla wszystkich. Problemem w pozyskiwaniu specjalistów jest to, że przez kilkanaście ostatnich lat znacznie zmniejszyła się ilość osób kończących uczelnie techniczne. Teraz to się zmienia na lepsze. Jednak dzisiejsi, młodzi specjaliści, mają zupełnie inną świadomość i nieco inne, specyficzne spojrzenie na świat. To ludzie zdający sobie sprawę z własnej wartości i poszukujący określonych warunków pracy. Dla nich musimy zmieniać nasze organizacje. W przeciwnym wypadku czeka nas trudna do zniesienia różnica pokoleń w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem i współpracy z zespołem. Młodzi ludzie podejmują decyzje szybciej, bo tak jest skonstruowany otaczający nas teraz świat. Ma to tyle samo plusów, ile minusów. Ja widzę w tym wyzwanie, z którym chętnie się zmierzę, gdyż nie lubię stagnacji. Jednocześnie cenię sobie pracę z młodym pokoleniem. Można się wiele w ten sposób nauczyć.

Czy kwestia ta dotyczy każdego z sektora usług, które są przez Państwa świadczone?

Nie do końca. W usługach sprzątania problem z pracownikami polega na tym, że coraz mniej osób chce tę pracę wykonywać. Jest bowiem wiele alternatyw w postaci innych zawodów, często lepiej płatnych niż praca w sektorze porządkowym. Pracownicy zza wschodniej granicy też szybko znajdują sobie inne zajęcia, a i nasze państwo nie ułatwia ich zatrudniania. Inna sprawa dotyczy tego, jak są traktowani przez agencje pracy, pośredniczące w ich zatrudnianiu. Natomiast nie widzę problemu w zatrudnianiu kadry menadżerskiej. Jest bardzo dużo dobrze przygotowanych do zarządzania zespołami osób. Jedyny mankament w zatrudnianiu na wyższych stanowiskach menadżerskich to znajomość języków. Zmienia się to jednak na lepsze. Wychodząc takim słabościom naprzeciw w naszej firmie, organizujemy lekcje języka angielskiego.

Który aspekt Pana pracy jest najbardziej wymagający?

To, że doba ma tylko 24 godziny (śmiech). I nie dlatego, że jest tak dużo pracy związanej z codziennymi obowiązkami. Myślę, że jesteśmy dobrze zarządzanym i prowadzonym przez kadrę menedżerska przedsiębiorstwem. Ja pracuję już w tej branży siedemnaście lat  i nadal mam tyle zapału w pracy, jakbym ją wczoraj zaczął. Czuję, że nie gaśnie on również w naszych pracownikach. Brakuje mi natomiast czasu na rozwijanie naszego portfela. Zarządzanie firmą ma inne cechy niż praca handlowa, lub rozwijanie działalności w innych miastach lub krajach, co oczywiście też bardzo lubiłem, kiedy zaczynałem przygodę w branży.

Obecnie centra handlowe w Polsce znajdują się w trakcie ewolucji i dużych zmian, podyktowanych zarówno preferencjami konsumenckimi, jak i ograniczeniami nakładanymi przez państwo. Czy będzie ona miała większy wpływ na działalność i ofertę Państwa firmy w naszym kraju?

Nie. Nie zmienimy naszego elastycznego podejścia do współpracy z Klientem. Nie zmienimy decyzji rządu, ale zmienimy w takim przypadku naszą organizację pracy, pomysł na jej funkcjonowanie na taki, aby dopasować się do wymagań i potrzeb naszych Klientów, bez straty na jakości i bezpieczeństwie. Mamy Klientów, którzy poprosili nas o zmiany w organizacji i obniżenie wartości obsługi z racji zakazu handlu w niedzielę. Z drugiej strony mamy też takich, którzy poprosili o wspólne opracowanie nowych planów wykorzystania potencjału w godzinach, gdy galeria nie funkcjonuje.

Jak wyobraża sobie Pan przyszłość WISAG w perspektywie kolejnych 10 lat?

Siłą całej organizacji WISAG, jako firmy rodzinnej jest to, że plany budujemy długofalowo. W 2010 roku powstał plan WISAG 2020 z wyznaczonymi celami i założeniami. Zostały one zrealizowane już w połowie 2017 roku, i w tej chwili dysponujemy już planem działania na kolejną dekadę. Oczywiście prace nad takimi planami są pracochłonne i nie mogą być powierzchowne. Zdajemy sobie sprawę z tego, że perspektywa ponad 10 lat jest odległa, niemniej opracowanie strategii działania w tym czasie jest jak najbardziej możliwe. Póki co nasze działania przynoszą rezultat. Na przykładzie Polski mogę pochwalić się, że jestem przykładem takiego długofalowego planu. W 2014 roku, kiedy zaczynałem pracę w WISAG Polska, skupiliśmy się na tym, co możemy wspólnie zrobić w ciągu pierwszych 2 lat mojej pracy. Udało się szybciej niż się spodziewaliśmy, a teraz realizujemy plan założeń na następne lata, do roku 2020. W przyszłym roku będziemy omawiać już tworzone perspektywy na kolejną dekadę. Takie działania dają poczucie stabilności nie tylko mi, ale i całemu zespołowi WISAG.

Tagi: Tomasz Raczyński WISAG
Oceń artykuł:

Źródło: WISAG

Niemiecka jakość i polska różnorodność

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.