Od stycznia obowiązkowo musimy płacić w sklepach za jednorazowe reklamówki. Zmieniło to nieco zasady funkcjonowania handlu. Klienci już się do tego przyzwyczaili, ale czas pokaże, czy rzeczywiście zużycie toreb foliowych spadło - zauważa Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.
W tym roku samorządy uzyskały sposobność decydowania o tym, gdzie i w jakich godzinach może być sprzedawany alkohol. Otrzymały też nowe możliwości, jeżeli chodzi o przyznawanie koncesji na sprzedaż alkoholu. Podmioty, które stracą prawo do sprzedaży alkoholu, będą mniej konkurencyjne niż sklepy prowadzące tę sprzedaż. Może to spowodować wzrost korupcji w samorządzie gminnym.
Rząd ustalił też, że kradzież poniżej 500 zł jest tylko wykroczeniem. Krokiem w dobrym kierunku jest wprowadzenie rejestru sprawców kradzieży, natomiast nadal problemem pozostaje wysokość kwoty, do której kradzież nie jest przestępstwem.
W 2018 roku wprowadzono niedziele wolne od handlu. W najmniejszych sklepach, które mogą być prowadzone przez samego właściciela, obroty w niedziele niehandlowe co prawda rosną, ale przez agresywne kampanie dyskontów reklamujących się przed weekendem obroty w tych sklepach w piątki i soboty spadają tak bardzo, że niedzielny wzrost nie jest w skompensować strat z poprzednich dni. Silne kampanie reklamowe dyskontów mają za zadanie przekierowanie strumienia konsumentów na dni przed niedzielami. Markety są na etapie wychowywania klienta przed okresem, kiedy tych niedziel niehandlowych będzie więcej. Dyskonty inwestują w zmianę zwyczajów konsumentów gigantyczne pieniądze. Jedna z sieci wydała w pierwszej połowie roku 370 mln zł na reklamę, z czego połowę na przekaz w telewizji. To są kwoty trudne do wyobrażenia dla drobnego handlu. Jest to inwestycja, żeby nauczyć konsumenta, że zakupy robi się w dyskoncie w soboty.
W nadchodzącym roku sklepy na pewno będą wykorzystywały nowe technologie i zaawansowane rozwiązania informatyczne. W Polsce bardzo dynamicznie rozwija się gałąź e-handlu i będzie się dalej rozpowszechniać, zwłaszcza w segmencie spożywczym. Dodatkowym motorem rozwoju tej formy kupowania jest też zakaz handlu w niedziele.
Jedna z sieci pokazała swój sklep przyszłości. Właśnie w przyszłym roku takie rozwiązania mogą się upowszechniać. Są tam inteligentne półki, kasy rozpoznające produkty, a klienci mogą korzystać z wygodnej aplikacji. Firma testuje te rozwiązania i będzie je stopniowo wdrażać w swoich sklepach. Zmniejszy to czas obsługi klientów, prezentacja oferty będzie dopasowana do ich potrzeb. Aplikacja rozpozna kupującego i pokaże mu propozycje, które będą go interesowały. Jeżeli towar zniknie z półki, sklep i dostawca otrzymają taką informację. Są to też rozwiązania, które pomogą zarządzać placówką. Jednak nie wyeliminuje to człowieka, być może zaczną zmieniać się jego zadania, ale wciąż będzie on potrzebny.