Paweł Krystyński, Mozart Optyk: Centra handlowe są miejscem gdzie bywają nasi klienci

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-07-22 | 08:00

Oferowanie szerokiej gamy okularów już nie wystarcza, aby sklep optyczny osiągał rentowność. Dziś trzeba postawić na usługi dodatkowe, takie jak specjalistyczny gabinet okulistyczny, pracownia optyczna, w której można dokonać napraw na miejscu lub wykonać nowe okulary. Tego rodzaju salonów można spotkać coraz więcej również w centrach i galeriach handlowych. Wśród nich znajduje się również sieć Mozart Optyk, której prezes zarządu, Paweł Krystyński, dzieli się swoją opinią na temat branży optycznej w Polsce z Czytelnikami portalu Galeriehandlowe.pl.

Jakie cechy charakteryzują współczesną grupę klienteli branży optycznej w Polsce?

Klientów można podzielić na dwie grupy. W pierwszej grupie umieściłbym osoby szukające najniższej ceny, często są to osoby kupujące okulary po raz pierwszy. W drugiej grupie byłyby to osoby bardziej świadome tzw. „prosumenci”, czyli osoby, które wiedzą już czego mogą oczekiwać od okularów, oczekują oni rozwiązań nowoczesnych często zindywidualizowanych. Wydaje się, że rynek będzie zmierzał w kierunku, gdzie „zwyczajne” okulary będziemy zamawiać przez internet w dobrej cenie lub drogerii, a do salonu optycznego udamy się, gdy będziemy oczekiwać rozwiązania naszego problemu z widzeniem.

Jak należy więc prowadzić biznes w tym segmencie handlu?

 

Prowadząc salon optyczny nie wystarczy mieć „na półce” towar znanych marek w dobrych cenach na, który występuje w danym momencie popyt.  W salonie musi być specjalistyczny gabinet okulistyczny, pracowania optyczna, w której można dokonać napraw na miejscu  lub wykonać nowe okulary. W końcu musi być sprzedawca – konsultant, który rozpozna potrzeby klienta i zaproponuje odpowiednie rozwiązanie. Warto, żeby personel był zapoznany z podstawowymi trendami w modzie tak, aby był pomocny podczas doboru odpowiedniej oprawy.

Jak oceniłby Pan zainteresowanie zakupem produktów optycznych na przestrzeni ostatnich 2 lat?

Nie odnotowaliśmy spadku zainteresowania. W ostatnich latach okulary przestają być traktowane jako sposób korekcji wzroku, a zaczynają być modnym gadżetem, który warto mieć. Popularne również stają się okulary do pracy w biurze, tj. ze zmienną mocą soczewek do odległości bliskich oczywiście, ze specjalistycznymi ochronnymi powłokami na soczewkach okularowych, których sprzedajemy coraz więcej.  

A co ze sklepem internetowym? Czy ten kanał dystrybucji ma Pana zdaniem przyszłość w Polsce?

Asortyment jak soczewki kontaktowe, płyny pielęgnacyjne, okulary przeciwsłoneczne są idealnym towarem do dystrybucji tym kanałem. Stanowi to pewne zagrożenie dla stacjonarnych sklepów. W internecie najlepiej sprzedają się towary, które łatwo porównać, konkurujące wyłącznie ceną. Mam nadzieję, że salony optyczne będą ograniczać sprzedaż niektórych marek wyłącznie w internecie.

Co będzie więc Pana zdaniem najpopularniejszą kategorią produktową w najbliższych latach i dlaczego?

Najpopularniejszą kategorią produktową są oczywiście okulary korekcyjne, to one generują największe zyski dla salonu optycznego, przy czym należy zauważyć, że w segmencie tym coraz popularniejsze stają się soczewki dla osób z osłabioną akomodacją, które są wykonywane specjalnie pod klienta, np. szkła z zmienną ogniskową do patrzenia górą w dal, obszarów pośrednich i dołem do czytania - soczewki progresywne i soczewki do obszarów bliskich tzw. soczewki typu office. Sami klienci chcąc nadal komfortowo i wydajnie pracować chętniej wybierają produkty najbardziej zaawansowane technologicznie.

 

Jakie czynniki wpływają na rozwój branży optycznej w Polsce?

Na rozwój  branży niewątpliwie wpływa rozwój dostępnych technologii. Ciężko porównać okulary sprzedawane obecnie do tych, które sprzedawaliśmy 5 lat temu, w szczególności jeżeli chodzi o osoby z osłabioną akomodacją tzw. prezbiopiów lub osoby posiadające duże wady wzroku. Społeczeństwo się nam starzeje. Coraz więcej czasu spędzamy przed  różnymi ekranami, ten segment rynku będzie na pewno dynamicznie  się rozwijał.

A czy rynek na chwilę obecną nie osiągnął już maksymalnego poziom rozwoju w tym segmencie handlu? Sklepów optycznych ciągle przybywa.

Salonów optycznych i punktów odbioru sklepów internetowych jest faktycznie coraz więcej. W niektórych miastach są już galerie w których znajdują się 4 salony optyczne jednocześnie. Pewne jest, że będzie postępować dalsza konsolidacja i łączenie małych zakładów pod wspólnym szyldem chociaż by po to, aby udźwignąć wspólnie koszty marketingu. Z gry odpadną też salony optyczne, które nie mają „pomysłu” na swoje istnienie.

Oceń artykuł:

Paweł Krystyński, Mozart Optyk: Centra handlowe są miejscem gdzie bywają nasi klienci

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.