Paweł Wojciechowski, Weltbild Polska: Tym co nas określa i odróżnia jest multichannel

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-09-24 | 09:10

W tym roku sklep internetowy weltbild.pl obchodzi 10-lecie swojej działalności. W tym czasie podejście klientów do zakupów online i korzystania z usług internetowych uległo znacznej zmianie. O strategii marketingowej, planach rozwoju oraz atrakcjach przygotowanych z okazji minionej dekady opowiada Paweł Wojciechowski, dyrektor Marketingu Weltbild Polska.

Sklep internetowy weltbild.pl rozpoczął swoją działalność w 2002 roku, początkowo pod nazwą Klub Dla Ciebie - kdc.pl. Ówczesny serwis www bardzo odbiegał od tego, co można zobaczyć dzisiaj. Nic dziwnego – w pierwotnym założeniu Internet miał być tylko jedną z form składania zamówień z drukowanego katalogu produktowego. Życie i postęp technologiczny zdecydowały inaczej. Dziś Internet staje się wiodącym kanałem sprzedaży w Weltbildzie i wygląda na to, że to raczej długoterminowa tendencja. Obecnie Weltbild.pl jest trzecim w kraju, co do wielkości, sklepem w branży, odwiedzanym przez milion unikalnych użytkowników miesięcznie, którzy generują od 8 do 10 milionów odsłon w skali miesiąca. To są naprawdę dobre wyniki.

W ciągu ostatniej dekady wzrosło zaufanie konsumenckie do zakupów online, rozwinęły się usługi dedykowane Internetowi, jak np. różne formy płatności i dostawy, powstały porównywarki cenowe, fora dające możliwość opiniowania i recenzowania produktów. Pojawiły się regulacje zapewniające poczucie bezpieczeństwa zarówno kupującemu jak i sprzedającemu. Dziś naprawdę trudno wyobrazić sobie marketing i sprzedaż z pominięciem Internetu. Mimo to sądzimy, że wciąż jest duży potencjał do rozwoju, dlatego Weltbild nadal zamierza inwestować w e-commerce.

Przy tak dynamicznym rozwoju 10 lat to szmat czasu. W tym okresie cały e-commerce przeszedł szereg rewolucyjnych zmian. Internet stał się elementem życia codziennego; 10 lat temu przeciętny użytkownik (a było ich znacznie mniej!) spędzał online trzy kwadranse dziennie, obecnie są to średnio 4 godziny. Dzięki szybkim łączom strony wczytują się dziś nie kilkanaście, lecz kilka sekund, a to usprawnia sposób funkcjonowania sklepów internetowych i podnosi jakość obsługi klientów. Sklepy internetowe stały się mniej bezosobowe, ciekawsze wizualnie. Podążamy za nowymi trendami i pomimo silnej konkurencji znajdujemy się w czołówce, co nas cieszy. Na weltbild.pl jest ponad 100 tysięcy dobrze pokazanych produktów pogrupowanych w różne kategorie. Postawiliśmy na duże zdjęcia i czytelną nawigację ułatwiającą poruszanie się po naszej stronie. Ekspozycja (wygląd strony) i promocja produktów w Internecie, dorównują najbardziej zaawansowanym narzędziom sprzedaży bezpośredniej, a ich niewątpliwym atutem jest elastyczność i możliwość szybkiego wprowadzania zmian w odpowiedzi na potrzeby klientów. Jest przejrzyście, wygodnie i atrakcyjnie graficznie – i w tę stronę będziemy zmierzali.

Na tę okrągłą rocznicę Weltbild proponuje zróżnicowaną ofertę promocyjną i liczne niespodzianki. Atrakcje są przeznaczone dla wszystkich klientów, również tych, którzy (jeszcze) nie korzystają z Internetu – w związku z tym również w księgarniach i katalogu imreza trwa cały miesiąc. Na wszystkich, którzy zdecydują się wziąć udział w urodzinowej zabawie z losami (dołączone do katalogu, dostępne w księgarniach i obecne w kampanii reklamowej online), czeka specjalny prezent – limitowana talia kart do gry. To właśnie na nich umieszczono niespodziankę - QR kody odsyłające na stronę z sekretną promocją. Oprócz losów, gratisów i QR kodów, na klientów czekają słodkie upominki – ręcznie robione, ekskluzywne praliny od Cukierni Sowa, dołączane w wybrane dni do zakupów w księgarniach Weltbild. Na stronie internetowej do końca września o 10.00 i 22.00 (wszak to 10-lecie) pojawia się godzinna promocja, w której oferowane są wybrane produkty w wyjątkowych, bardzo atrakcyjnych cenach. Ponadto firma przygotowała konkurs urodzinowy, w którym można wygrać 10 netbooków, bawiąc się z wybranymi produktami z oferty.

QR kody to dla nas nowa forma promocji, kierowana do użytkowników smartfonów, osób będących na bieżąco z mobilnymi rozwiązaniami technologicznymi. Chcieliśmy sprawdzić potencjał rozwojowy dla takich zabaw, a jubileusz związany z obecnością w Internecie wydał się doskonałym pretekstem. Być może to właśnie działania związane z aplikacjami mobilnymi staną się wyznacznikiem przyszłych czasów. Pamiętamy jednak o wszystkich klientach, a dziękując za ich dotychczasową lojalność, dajemy im to, co naszym zdaniem ucieszy ich najbardziej, czyli promocje, dobre ceny i świetną zabawę.

Z perspektywy minionych 10 lat na szczególną uwagę zasługują przynajmniej dwa takie działania. Pierwszym z nich było wprowadzenie Weltbildu (wtedy jeszcze jako Klubu Dla Ciebie - KDC.pl) w świat reklamy efektywnościowej. Drugim zastąpienie w ciągu miesiąca w 2011, dwóch ugruntowanych marek przez jedną całkiem nową (migracja KDC.pl i swiatksiazki.pl na Weltbild.pl). Przedsięwzięcie o tyle udane i ciekawe, że jednocześnie uruchomiliśmy nowy projekt graficzny sklepu i nową koncepcję nawigacji w ramach stron internetowych. I do tego – szybko i z sukcesem.

Obecnie zaś realizujemy ciekawe kampanie promocyjne oparte na modelu dynamicznego retargetingu, z wykorzystaniem jednych z najnowocześniejszych systemów na świecie. Technologia ta polega na identyfikacji internautów odwiedzających serwis Weltbild.pl, a następnie, po opuszczeniu przez nich strony i przeglądaniu innych stron internetowych, wyświetlaniu im personalizowanych bannerów z wcześniej oglądanymi i klikanymi produktami. Kampanie realizujemy z dwoma partnerami zewnętrznymi i w obu przypadkach jesteśmy pod wrażeniem ich potencjału.

Konkurencja jest podstawą wolnego rynku, a im silniejsza tym bardziej motywuje do rozwoju. Weltbild ma znakomitych graczy wokół siebie i podchodzi do nich z szacunkiem. Nie chcemy wskazywać konkretnej firmy, myślę, że każdy bez trudu wymieni przynajmniej kilka. Dotyczy tak Internetu, jak i sprzedaży stacjonarnej czy klasycznej sprzedaży wysyłkowej. Realizujemy swoją strategię i robimy to najlepiej jak potrafimy, przyglądając się uważnie trendom i wyciągając wnioski.

Weltbild jest unikatowym przedsiębiorcą na rynku polskim. Tym co nas określa i odróżnia jest multichannel – nasza naczelna zasada i model działalności. Sprzedaż wielokanałowa, to wychodzenie do klienta tam gdzie się znajduje i gdzie jest mu najwygodniej – w fotelu z bezpłatnym kolorowym katalogiem o charakterze quasi-magazynowym (co miesiąc blisko pół miliona nakładu), w Internecie czy w księgarni w podczas spaceru czy wizyty w centrum handlowym. Można zamawiać bez ruszania się z domu, ale można też się z nami spotkać osobiście. Księgarnie to dla nas ważny element kształtowania tożsamości marki, umożliwiają klientom bezpośredni kontakt z naszymi produktami. Weltbild prowadzi także działalność w segmencie B2B. Klientom biznesowym oferujemy usługi reklamowe na łamach katalogu wydawniczego, w Internecie, czy w punktach sprzedaży detalicznej. Dzięki zaawansowanej technologii targetowania personalizowane kampanie realizowane dla innych firm na naszej bazie klientów charakteryzują się wysoką skutecznością. Tajemnicą sukcesu Weltbildu jest filozofia wolnego wyboru, bez żadnych zobowiązań czy obligacji członkowskiej, przy jednoczesnym dążeniu do poznania i zrozumienia konkretnego klienta i jego potrzeb.

Z pewnością Internetowi będziemy poświęcać w najbliższym czasie bardzo wiele uwagi, zamierzamy inwestować w rozwój nowych technologii, zarówno w obszarze oferty produktowej, jak i sposobu dotarcia do klienta. Zwiększymy również synergię działań między poszczególnymi kanałami sprzedaży. Obecnie jesteśmy na etapie optymalizacji sieci naszych punktów – sprawdzamy, które lokalizacje są najbardziej atrakcyjne, a które powinniśmy zmienić, wprowadzamy nowoczesne aranżacje wnętrz, spójne dla wszystkich księgarń, myślimy też o nowych punktach sprzedaży – księgarniach i outletach. Mamy też kilka pomysłów natury bardziej cyfrowej, ale ich nie chcielibyśmy jeszcze zdradzać.

Oceń artykuł:

Paweł Wojciechowski, Weltbild Polska: Tym co nas określa i odróżnia jest multichannel

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.