Piotr Świętochowski, Deloitte: Wymarzony prezent statystycznego Europejczyka to nadal gotówka

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2013-12-05 | 08:08

Jakie wydatki wiążą się ze zbliżającymi Świętami? Ile planuje wydać statystyczny Polak? Jesteśmy bardziej rozrzutni czy zwycięża rozsądek? Jak zmieniła się sytuacja w porównaniu do poprzednich lat? O szczegółach opowiedział Piotr Świętochowski, dyrektor działu audytu Deloitte.

Na co planujemy przeznaczyć fundusze i jaką kwotę chcemy wydać na tegoroczne zakupy świąteczne?

Na tegoroczne wydatki świąteczne Polacy przeznaczą około 5% funduszy czyli więcej, niż wydali w ubiegłym roku. W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina wyda ok. 1126 zł. Według ubiegłorocznych deklaracji na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi mieliśmy zamiar przeznaczyć ok. 1280 zł, a wydaliśmy 1067 zł.

W Polsce drugi rok z rzędu więcej pieniędzy wydamy na jedzenie (33%) niż na upominki (30%), chociaż jeszcze dwa lata temu prezenty były priorytetem dla 41% z nas. Do tego trendu dołączyła także reszta Europy, gdzie 36% budżetu pochłoną wydatki na zakupy spożywcze. W związku z tym, że w Polsce Boże Narodzenie ma bardzo rodzinny charakter, prawie dwa razy więcej pieniędzy (20%) niż reszta kontynentu, przeznaczymy na spotkania rodzinne i w gronie przyjaciół.

Ile więc pieniędzy planują przeznaczyć Polacy na prezenty świąteczne dla najbliższych oraz jedzenie?

Polacy deklarują, że zamierzają przeznaczyć na prezenty świąteczne ok. 493 zł, natomiast na jedzenie ok. 514 zł (na podstawie tabeli średnich kursów walut 2013 NBP z dnia 30 września).

Jak na przestrzeni ostatnich 5 lat kształtowały się wydatki Polaków na święta?

Budżet Polaków na zakupy świąteczne zależy w dużej mierze od oceny obecnej sytuacji gospodarczej oraz od tego, co myślimy o kolejnych 12 miesiącach w gospodarce. Co roku notujemy, że o kilka procent przeszacowujemy budżet w stosunku do tego, co realnie wydajemy, jednak nie są to duże różnice. Z roku na rok można zaobserwować tendencję do racjonalnego gospodarowania świątecznym budżetem.

Jakiego rodzaju prezenty będą kupować Polacy?

Z naszego badania wynika, że najbardziej wymarzonym prezentem dla statystycznego Europejczyka jest nadal gotówka, która wygrywa z książkami i podróżami. W Polsce po raz pierwszy od lat także wygrywają pieniądze, które wybiera aż 46% respondentów, czyli o 6 pp. więcej niż w ubiegłym roku.  Za to kupować będziemy kosmetyki i perfumy, książki oraz słodycze, a tylko 11% ma zamiar położyć pod choinką gotówkę.

Jaki rodzaj finansowania wydatków świątecznych wybierają Polacy?

Pozytywnym sygnałem pozostaje to, że nie zamierzamy zadłużać się, aby sfinansować zbliżające się święta. Aż 78% badanych sięgnie do swoich oszczędności, a tylko 19% (spadek o 6 pp.) pokryje wydatki płacąc kartą kredytową. Tyle samo co w zeszłym roku, czyli 5% respondentów, zamierza zaciągnąć na ten cel kredyt w banku, a 9% woli zapożyczyć się u rodziny i znajomych.

Gdzie Polacy dokonają świątecznych zakupów?

Z każdym rokiem Internet staje się coraz popularniejszym kanałem, w którym szukamy, porównujemy i kupujemy świąteczne prezenty. Na tym tle wypadamy lepiej niż średni Europejczyk. W tym roku 46% Polaków upominki dla najbliższych ma zamiar nabyć właśnie w sieci (wzrost o 2 pp. rok do roku). W Europie odsetek osób, które wybiorą tę opcję jest o 14 pp. niższy. W Polsce, w porównaniu z ubiegłym rokiem, rośnie procent respondentów wyszukujących prezenty (o 9 pp.) i porównujących ich ceny (o 10 pp.) w Internecie.

Z czego to wynika?

Wynika to z tego, że Polakom zależy na znalezieniu produktów najbardziej korzystnych cenowo. Nadal pod tym względem ufamy przede wszystkim wyszukiwarkom i porównywarkom internetowym, z których korzysta odpowiednio 96 i 93 % ankietowanych. W Europie na pierwszym miejscu są za to sklepy internetowe. Poza Internetem prezenty będziemy kupować w specjalistycznych sieciach sklepów, galeriach handlowych oraz domach towarowych, a także hipermarketach / supermarketach.

A co z zakupami spożywczymi?

Jeśli chodzi o zakupy spożywcze pozostajemy tradycjonalistami. Podobnie jak w ubiegłym roku na internetowe zakupy żywnościowe decyduje się tylko co dziesiąty badany. Polska jest pierwszym krajem w Europie, w którym konsumenci przed świętami zamierzają robić zakupy spożywcze przede wszystkim w sklepach dyskontowych (60 proc.), które wyprzedzają hipermarkety (57 %) i supermarkety (51 %).

Jak w kilku słowach można scharakteryzować świąteczne zakupy przeciętnego Polaka?

Polacy będą szukać oszczędności kupując w tańszych sklepach (83%) i obdarowując najbliższych mniej kosztownymi (80%) i przecenionymi (77%) prezentami. W odróżnieniu jednak od reszty Europejczyków, którzy zamierzają kupować upominki na wyprzedażach, dla Polaków ważniejsze jest odpowiednie dobranie prezentu niż jego cena. Nadal najistotniejszą cechą dobrego upominku jest dla nas jego użyteczność i dlatego aż 84% z nas będzie szukać właśnie takich prezentów.

Jak Polska wypada na arenie międzynarodowej? Czy w jakikolwiek sposób świąteczne wydatki Polaków różnią się od mieszkańców innych krajów europejskich?

W tym roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi, statystyczna europejska rodzina wyda ok. 1126 zł. Polska jest krajem, w którym konsumenci planują wydać najmniej w Europie na tegoroczne zakupy świąteczne.

Oceń artykuł:

Piotr Świętochowski, Deloitte: Wymarzony prezent statystycznego Europejczyka to nadal gotówka

Polityka Prywatności

  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.